انواع گواهینامه رانندگی – 【تفاوت آنها چیست؟】

(Last Updated On: ژوئن 1, 2023)

با انواع گواهینامه آشنا شوید

اگر تازه کار هستید و تا به حال هیچ وسیله نقلیه‌ای را هدایت نکردیده‌اید باید بدانید که اگر قصد داشته باشید اتومبیل‌های سنگین مانند کامیون را هدایت کنید می‌بایست ۳ مرحله گواهینامه رانندگی دریافت کنید و اگر قصد هدایت موتور سیکلت را دارید نیز می‌بایست گواهینامه مربوط به موتور را دریافت کنید.

انواع گواهینامه رانندگی

به این ترتیب می‌توان ۴ مدل از انواع گواهینامه را نام برد:

گواهینامه پایه یک که مربوط به ماشین‌های سنگین مانند کامیون و اتوبوس مسافربری است

گواهینامه پایه دو که مربوط به ماشین نیمه سنگین مانند وانت بار و ون مسافربری است

گواهینامه پایه سه که مربوط به ماشین سواری معمولی است

گواهینامه موتور سیکلت

راندن موتور بدون گواهینامه موتور سیکلت دیوانگی است!

متاسفانه از فرهنگ‌های بسیار غلطی که در مورد راندن موتور وجود دارد آن است که می‌توان بدون گواهینامه پشت موتور نشست و تفاوتی با دوچرخه‌ ندارد! این تفکر اشتباه سالانه جان بسیاری از انسان‌ها را که اغلب جوان هستند می‌گیرد.

شما می‌بایست برای راندن موتور گواهینامه موتورسیکلت داشته باشید. اگر توسط پلیس متوقف شدید و گواهینامه موتور نداشته باشید علاوه بر اینکه دستگاه توقیف می‌شود از نظر قانونی نیز با شما برخورد خواهد شد اما بدتر از این شرایط زمانی است که بدون گواهینامه تصادف کنید، در این صورت تحت هر شرایطی شما مقصر هستید که بدون گواهینامه پشت موتور نشسته‌اید.

اگر ۱۸ سال دارید، پس از دریافت گواهی‌های سلامت در کلاس‌های تئوری و عملی آموزش موتور شرکت کنید و سپس آزمون دهید. تنها زمانی پشت موتور بنشینید که گواهینامه در دستتان باشد.

اولین گام برای رانندگی اخذ گواهینامه پایه ۳ است

اگر ۱۸ سال تمام دارید می‌توانید برای دریافت گواهینامه پایه ۳ اقدام کنید. کافیست به یکی از آموزشگاه‌های رانندگی بروید. پرونده سلامت خود را تکمیل کنید. در کلاس تئوری شرکت کنند، آزمون مقدماتی را پاس کنید، در کلاس‌های عملی شرکت کنید، آزمون عملی را پاس کنید و در نهایت از آزمون شهری سربلند بیرون بیایید تا گواهینامه را دریافت کنید.

با گواهینامه پایه دو درآمد داشته باشید

اگر بتوانید یک ون یا تاکسی اجاره کنید می‌توانید با دریافت گواهینامه پایه ۲ درآمد داشته باشید. شما می‌توانید اتومبیلی که ۲۶ سرنشین دارد را هدایت کنید و یا ۶ تن بار را جابجا کنید.  برای دریافت گواهینامه پایه ۲ لازم است ۲۳ سال تمام سن داشته باشید.

گواهی عدم اعتیاد نیز لازم است. ۳ سال باید از اخذ گواهینامه پایه ۳ گذشته باشد و سه مرحله آزمون را گذرانده باشید.

با گواهینامه پایه یک حرفه‌ای شوید

اگر عاشق رانندگی هستید و دوست دارید در این شغل آخرین مدارک را طی کنید به گواهینامه پایه یک نیاز خواهید داشت. گواهی سلامت روانی و عدم اعتیاد داشته باشید، سن ۲۵ سال به بالا و ۲ سال از گواهینامه پایه دو گذشته باشد و آزمون‌های سه مرحله‌ای پاس کنید تا به این گواهینامه دست یابید.

بهترین راه برای گذراندن آزمون آیین نامه

دو مرحله آزمون آیین نامه مقدماتی و اصلی وجود دارد که لازم است از این دو مرحله گذر کنید. هم برای آزمون مقدماتی و هم برای آزمون اصلی واجب است که از سوالات استفاده کنید تا قبولی شما تضمین شود.

بهترین راه آن است که پیش از آزمون چند نمونه سوال از آخرین نمونه آزمون‌های برگزار شده حل کنید تا شیوه طرح سوالات دستتان بیاید. نمونه سوالات قابل اعتماد را از وب‌سایت‌های معتبر دانلود کنید.

ابتدا سوالات را پاسخ دهید و پس از پایان آزمون پاسخنامه را بررسی کنید و با بررسی پاسخنامه ایرادات خود را یادداشت کنید. در آزمون آیین نامه اصلی زمان کافی برای مطالعه نخواهید داشت زیرا وقت زیادی را برای یادگیری مهارت‌های عملی صرف می‌کنید به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم در مرحله آزمون مقدماتی بخش زیادی از سوالات رانندگی را تهیه کنید و بررسی کنید و ایرادات خود را یادداشت کنید تا برای آزمون اصلی تنها بخش‌هایی که ایراد داشتید را مرور کنید تا هم استرس کمی‌تری تجربه کنید و هم قبولی شما راحت تر شود.

آزمون عملی را با آرامش پشت سر بگذارید

بسیاری از هنرجویان ادعا می‌کنند که آزمون عملی رانندگی یکی از پر استرس‌ترین آزمون‌هایی است که در طول عمر خود تجربه کرده‌اند. دلیل این میزان از استرس واضح است. شما باید مهارتی را که در کمتر از یک ماه گذشته به تازگی یاد گرفته‌اید به آزمون بگذارید با تمام جزئیات و نباید هیچ اشتباهی داشته باشید علاوه بر این آزمون در شرایط واقعی و در خیابان برگزار می‌شود و می‌بایست حواستان علاوه بر کار خود به شرایط بیرونی نیز باشد و نیم نگاهی هم به افسر داشته باشید، این شیوه آزمون استرس‌زا است اما می‌توان با اتخاذ تدابیری از میزان این استرس کم کرد. دستورهای زیر را در نظر بگیرید:

سعی کنید بهترین خود را به نمایش بگذارید اما از رد شدن نترسید. ترس از رد شدن عملکرد شما را به شدت ضعیف خواهد کرد. به یاد داشته باشید اگر رد شدید دنیا تمام نمی‌شود می‌توانید مجدد امتحان دهید اما تمام تلاش خود را بکنید که بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید.

مهارت‌هایی که مد نظر افسر است را بارها پیش از آزمون در شرایط شبیه سازی شده تکرار کنید.

پیش از آزمون از راه‌های کاهش استرس مانند تنفس، کمی پیاده‌روی، گوش دادن موسیقی و یا مدیتیشن برای کاهش استرس استفاده کنید.

بر بخش تئوری و تابلوها و حق تقدم‌ها تسلط داشته باشید.

سوالات متداول:

آیا برای شرکت در آزمون رانندگی پایه ۲ باید گواهی پایه ۳ داشت ؟

گرفتن گواهینامه بصورت پله ای می باشد. بدین معنی که شما بدون داشتن گواهینامه پایه ۳ نمی توانید برای گواهینامه های پایه ۲ یا پایه ۱ اقدام کنید. ضمن اینکه باید حداقل ۶ ماه از زمان انقضای گواهینامه شما باقیمانده باشد.

چه مدت بعد از گرفتن گواهینامه پایه ۱ می توان رانندگی کرد؟

بر اساس قوانین، فردی که موفق به اخذ گواهینامه پایه ۱ می شود، باید مدتی را به عنوان کمک راننده فعالیت کند. سپس باید اقدام به گرفتن کارت هوشمند مسافربری نمایید. بعد از دریافت این کارت شما می توانید رانندگی کنید.

آیا داشتن کارت پایان خدمت برای گرفتن گواهینامه پایه ۱ و ۲ الزامی است؟

بر اساس قوانین جدید، جهت اخذ گواهینامه پایه ۱ و ۲، دیگر نیازی به داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی نیست.

2 دیدگاه دربارهٔ «انواع گواهینامه رانندگی – 【تفاوت آنها چیست؟】»

  1. با توجه به اینکه ده سال گواهی نامه پایه دو رانندگی بوده در زمان تعویض به گواهی نامه پایه سه تبدیل شده یا فقط نوعی جمع آوری پول است.هربار یک بازی را شروع میکنید گواهی نامه میدهید اما کنترلی سیستماتیک وجود نداردکه متاسفانه علاوه بر خودروهای غیر استاندارد راننده ها نیز بعضاً استاندارد نیستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا