آزمون شهری رانندگی 【قبل از امتحان این ۱۴ نکته مهم یادت باشه】

(Last Updated On: ژوئن 2, 2023)

بسیاری از شایعاتی که در بین هنرجویان رانندگی بوده مبنی بر اینکه ماشین آزمون رانندگی دستکاری شده است و ایرادات فنی دارد، رواج دارد. اینها همه باورهای غلطی است که برخی هنرجویان برای توجیه دستپاچگی خود در هنگام آزمون عملی رانندگی آنها را بر زبان می آورند. البته ناگفته نماند که هر خودرویی قلق هایی در نحوه گرفتن کلاچ و ترمز و سایر تجهیزات خود دارند که بر کسی پوشیده نیست و باید با تمرکز و انجام اصولی وظایف خود آنها را به دست بگیرید.

آزمون شهری رانندگی

🤔 آزمون شهری رانندگی

نکات مهمی که به صورت تجربی به دست آمده است، در زیر برای شما جمع آوری نموده ایم. رعایت آنها قبل از آزمون عملی رانندگی می تواند در موفقیت شما بسیار حیاتی و مفید باشد:

۱) حتما قبل از آزمون از کلمات انرژی بخش مانند من می توانم، برای خود استفاده کنید و با خونسردی کامل و بدون استرس قدم به محل آزمون بگذارید.

۲) بعد از نشستن پشت فرمان خودرو آزمون رانندگی، به تصور اینکه کنار مربی آموزشگاه نشسته اید شروع به رانندگی نمایید و به وجود افسر راهنمایی و رانندگی فکر نکنید.

۳) رعایت اصول و قوانین رانندگی مهم ترین بخش آزمون شما است. حتی اگر افسر راهنمایی غیر از این را از شما خواست، به کار خود مشغول باشید. عجله نکنید، حتی اگر افسر از شما تقاضای تعجیل نمود.

۴) در هنگام حرکت صفحه روی کیلومتر شما را چک کنید تا چراغ قرمز مربوط به کمربند، ترمز دستی و باز بودن درب ها روشن نباشد.

۵) قبل از حرکت حتما راهنما زدن، جا زدن دنده و در نهایت خواباندن ترمز دستی فراموش نشود. این ها آخرین مراحل قبل از حرکت شما خواهند بود.

۶) قبل از خروج از محل پارک خودرو حتما بعد از میزان کردن فرمان، ایست کامل نموده و با چشم اطراف را ببینید، در صورت خلوت بودن مسیر، به حرکت ادامه بدهید.

۷) دقت نمایید وقتی افسر از شما می خواهد که با دنده ۲ حرکت کنید، ابتدا به اندازه کافی پا را روی پدال گاز فشار دهید تا صدای موتور را بشنوید، بعد دنده را عوض کنید. اما حتما مراقب باشید زیرا افسر بلافاصله با دیدن اولین خودرو پارک شده کنار خیابان آزمون پارک دوبل را اخذ می کند و در اولین تقاطع نیز گردش به چپ را آزمون می گیرد.

۸) دقت کنید که ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع انجام برخی کارها ممنوع است. کارهایی مانند پارک ۴۵ سانتی متر، پارک دوبل، دنده عقب گرفتن، دور زدن یک و دو فرمانه و استفاده از دنده ۳٫

۹) در هنگام پارک دوبل و دنده عقب دقت نمایید که سرعت خودرو را کامل کنترل کرده و آرام حرکت کنید. هر لحظه احساس کردید که سرعت در حال افزایش است کمی کلاچ را به پایی ن فشار داده و دوباره سرعت را کنترل نمایید.

۱۰) اگر بعد از پارک دوبل افسر دستور دنده عقب داد، ابتدا فرمان را ۵/۱ دور به سمت راست باز کنید بعد به راحتی و مانند همیشه دنده عقب بروید. البته دقت نمایید که شماره ۱۲ فرمان دو بار تا بالا برسد زیرا در برخی از خودروها، برای قفل شدن فرمان دو دور می چرخد.

۱۱) دقت نمایید که اگر دستور پایین رفتن از افسر شنیدین مراحل کار به این صورت است که ابتدا ترمز دستی را بکشید، بعد نوبت به خلاص کردن دنده، سپس خاموش کردن و در نهایت قبل از پیاده شدن دنده را روی دنده ۱ قرار دهید. دقت نمایید که برای خاموش کردن استارت را در خلاف عقربه های ساعت و به سمت خود راننده بچرخانید.

۱۲) خاموش کردن خودرو نکته مهمی است که در هنگام خاموش کردن به اشتباه دوباره استارت نزنید. روش صحیح خاموش کردن چرخش استارت به سمت خلاف عقربه های ساعت است. در نهایت درب خودرو را نیز با احتیاط باز کنید و مواظب باشید خودرو دیگری در حال نزدیک شدن به شما نباشد.

۱۳) هیچگاه از روبروی خودرو آزمون رانندگی رد نشوید.

۱۴) دقت نمایید اگر افسر پس از آزمون کاردکس شما را نگه داشت به معنی قبولی شماست و اگر هم خدایی نکرده مردود شدید، اصلا ناراحت نشوید و نگران نباشید. دوباره تمرین کنید و قوی تر و با تمرکز بالاتر برای آزمون بعدی خود را آماده نمایید.

جزوه آموزشی فوق العاده برای آزمون عملی رانندگی

در این جزوه آموزشی قصد داریم تله‌هایی را که هنرجویان را گرفتار می‌کند و باعث می‌شود که در آزمون شهری رد شوند را آموزش دهیم.

قیمت : ۶۵۰۰ تومان با فرمت : pdf

 

سوالات متداول:

در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم؟

شرط اصلی موفقیت در آزمون عملی رانندگی، حفظ آرامش در  هر شرایط و داشتن اعتماد به نفس است. شما بارها در کنار مربی خود نشسته اید و رانندگی رده اید، پس تردیدی وجود ندارد که مهارتهای لازم برای رانندگی را بلد هستید که به این مرحله رسیده اید. فرض کنید افسری که از شما امتحان می گییرد همان مربی شماست.

چند بار می توان آزمون شهری را داد؟

شرکت در آزمون عملی هیچ محدودیتی از نظر تعداد دفعات ندارد. فقط در صورت ۴ مرتیه رد شدن، افسر برای شما چند جلسه آموزشی جدید می نویسد  باید به آموزشگاه مراجعه کنید و با پرداخت هزینه شرکت در کلاسهای تکمیلی، نقطه ضعفهای خود را بر طرف سازید.

با افسر آزمون شهری چطور رفتار کنیم تا قبول شویم؟

نکته اصلی در برخورد با افسر، رعایت قوانین در کمال احترام به افسر است. اگر افسر از شما کاری خواست که مغایر با قوانین است. به آموزشهایی که دیده اید توجه کنید و کار درست را انجام دهید. این ترفندی است که افسر راهنمایی و رانندگی به کمک آن می خواهد شما را محک بزند.

44 دیدگاه دربارهٔ «آزمون شهری رانندگی 【قبل از امتحان این ۱۴ نکته مهم یادت باشه】»

  1. من نمیگم ماشین دستکاری شده اشتباه این فکر باید اینجوری بگید :
    ما ماشینی که بهمون تعلیم می دادند دنده اش وکلاجش سفت بود ولی ماشینی که امتحان می گیرند دنده وکلا جش نرم،همین فرق کوچک که بین ماشین تعلیم وامتحان می گزارند باعث میشه برای کسی که میخواد رانندگی امتحان بده و آماتور بارها رد بشه جیب مسئو لین آموزشگاه پر پول بشه ،جهنم پولش سر خوردگی که هربار بعد از افتادن سراغ آدم میاد بدتر ،من وقتی برا امتحان سوار میشم اینقدر حواسمو جمع میکنم کلاج بیش از حد بالا نیاد ایست خروج از پارک همه چی رو فراموش میکنم خدا لعنتتون کنه پول ارزش نداره به خاطرش با روح و روان بقیه بازی می کنید

  2. بله دقیقا درست
    تعجب من این بود که من اصلا بی مهارت نیستم تو رانندگی هیچ کدوم نتونستیم تو دنده بزنیم.
    اصلا دنده اینقد سفت و محکم بود دو دستی هم تکون نمیخورد. اصلا تکون نمیخورد.
    تمام بار اولی رو از لحظه ی اول کلاچ زیر پای افسر گرفته شده س، بار ۳ و ۴ م ها ولی افسر کلاچ رو ول میکرد که نرم رانندگی کنن‌ . همه بار اولی ها نمیتونستن ماشین حرکت بدن هرچه قدر هم تنظیم کلاچ کنی وقتی افسر کلاچ زیر پاش ماشین حرکت نمیکنه و یهو پا رو بر داره ماشین خاموش میشه.
    در کل ۹۰ درصد خطا ها همه زیر پای افسر. مگر راهنما و چک کردن از پنجره و عابر رو بی دقتی کنیم.
    خوب معلومه از تجارت کثیف شون.

  3. ماشین امتحان دستکاری میشه و این باور غلط نیست.
    امتحان هم کاملا بی منظق گرفته میشه و حق پسرا خورده میشه همه اینارم با چشمای خودم دیدم
    دختری که با سه بار خاموش کرد و پارک دوبل وسط خیابون زد قبول شد ولی من که وسط دوردو فرمون تو شیب ۲۵ درجه خاموش کردم درجا ردم کرد

    1. من امروز رفتم همچی درست رفتم فقط اول که رفتم ماشین رو دنده خاموش شده بود نفر که پشته من نشته بود گفت ایول قبولی وقتی بهش گفتم رد شدم تعجب کرد

    1. خیر. فقط دنده یک و دو مجازه اما اگر خود افسر خواست میشه اما خودتون حق ندارید بدید دنده سه. (اینکه باید استثنا بگید یا نه اطلاع دقیقی ندارم)

  4. من دوبار رد شدم در آزمون شهری فردا بار سومم هست که میخوام برم امتحان برام دعا کنید قبول شم خسته شدم دیگه

  5. سلام خسته نباشید من دیروز امتحان شهری داشتم بار اولم بو و قبول شدوم اصلا هم اینطور نیست که میگن بار اولی هارو قبول نمی کنن خوش برخورد باشین با افسر و خون سردی و تون رو حفظ کنین و یادتون نره تمام نکات رو رعایت کنین من حدود ۳۰متر ماشین و روندم با دیدین اولین ماشین پارک دوبل کردم افسر کفت پیاده شو فکر کردم رد شدم ولی تمام نکات پیاده شدن خلاص کردن دنده و بعد خاموش شدن گزاشتن تو دنده یک و انجام دادم و دستگیره درو با دست راست گرفتم و با دست چپ درو بازکردم که برم بیرون افسر گفت قبولی به پیاده شدنم دقت کرده بوده تا قبول شم

    1. با اولین امتحانی که دادین قضاوت نکنین
      افسر از شما یه دوبل ساده گرفت وچیز سختی نخواست اگه شما رو میبرد تو شیب و دوفرمون میخواست هم همینارو میگفتین؟

    2. افسر از من پارک دوبل بلافاصله بعد پارک دوبل دنده عقب و بعد دور دو فرمان و بعد پارک کردم رد شدم

  6. سلام من بار سوم امتحان شهر قبول شدم بار اول هر دو دفعه را بخاطر پارک دوبل رد شدم ولی با دلایل متفاوت اولیش بخاطر فاصله کم با جدول دومیش بخاطر فاصله زیاد(دومین دفعه را حق میدم به افسر ولی اولین بار را اصلا)در ضمن افسرها هر هفته عوض میشن .افسر اول ادم اعصاب خورد کنی بود اخه چه دلیلی هست که سه گروه دختر سوار کنی بعد یک گروه پسر؟افسر دوم و سومم یکی بود اون برعکس افسر اولی دو تا گروه پسر سوار میکرد بعد یک گروه دختر.

  7. حدیقه حسین زاده

    من تمام روشهای و فوت فن هارو بهتون میگم که اگر رعایت کنین همون دفعه ی اول قبول میشین….من شدم …اصلا استرس هم نداشتم خب بالاخره قرار نیست ه هواپیما هوا کنیم….یه ماشین ساده رو میخواییم برونیم…اول اینکه باید همیشه قبل اینکه حرکت کنین باید اول به ترتیب:صندلی،بعد آینه و بعد کنترل اینکه دنده تو خلاص باشه حتما،وبعد روشن کردن ماشین،و بعد کمربند(دقیقا عین این مراحل چون تراتیب قبلی منقضی شدن و الان باید اینطوری کنین)..و بعد میزنین دنده و بعد ترمز دستی رو میخوابونین و بعد راهنما و ایست ۳۰ درجه به هیچ عنوان یادتون نره،و بعد حرکت….
    در دور دو فرمان:ایست ۳۰ درجه و بعد حرکت و بعد دوباره ایست وسط راه،و بعد انجام مابقی….این دو ایست اصلا یادتون نره…اینا رو انجام بدین ولی بقیه اش رو اشتباه برین باوررر کنین قبولین…و بعد دقتی ازتون دنده ۳ خواست اصلا دنده رو زیر دستتون خر خر نکنین چون بایه تق میره سرجاش و لزومی نداره با دنده بازی کنین….
    دوبله رو هم بلدین و …فقط اونایی که خیلی مد نظرشونه رو گفتم….حتما هر جا که خواستین شروع به حرکت کنین اون ایست ۳۰ درجه یادتون نررره….و در دور دو فرمان هم ایست وسط راه هم…و وقتی دنده عقب داخل کوچه رو هم خواست و بعد انجامش گفت از سمت چپ خارج شین ،حتما تا وسط راه بیایین و بعدش برگردین اصلا از کناره حرت نکنین…اگه از سمت راست خواستین خارج شین از کنار راه خارج شین….امیدواررررم با رعایت این نکات قبول شین که صددرصد قبولین

      1. سلام ی سوال
        شما که میگید خودرو های امتحان دستکاری شده نیست
        من دیروز رفتم امتحان بدم افسر به من گفت دنده ۳ بزار دنده ۳زدم رفت دنده پنج خلاص می کردم می رفت دنده ۳ کلاچ می گرفتم ماشین پت پت میزد آیا بازم میگید ماشین دستکاری شده نیست ؟

      2. اصلا به حرفای منفی گوش نکنید و نظرات منفی رو نخونید.
        اگر رانندگی رو بلد باشید و فرهنگشو داشته باشید مطمئن باشید قبولید.
        استرس هم نداشته باشید
        افسر لولوخرخره که نیست

  8. فقط خون سردی و احساس مردونگی اصن افسرو باباتون فرض کنید واس زنا هم همین فقط اخریه دخترونه مرد باشید ♡

  9. واقعا نمیفهمم چشونه که بار اول رد میکنن ، خانومه ۲بار خاموش کرد ولی قبول شد من هم دوبلم درس بود هم دنده عقبم فقط واسه اینکه برا دنده عقب دستمو پش صندلی افسرنذاشتم رد شدم . کلی جروبحث کردم گف برو من اصلا بار اول قبول نمیکنم هرچقدم خوب باشی . چه زن باشی چه مرد اگه ازت خوشش بیاد بات حال کنه که خو باهزارتا غلط قبولی ولی اگه خشک و رسمی باشی یا به هردلیلی خوشش نیاد ردت میکنه بدون اینکه اشتباهی داشته باشی . اکثرا عقده ای هستن . جیبشون خالیه واسه ۵۰تومن هی ردت میکنن خو همونو بگن پولو بدیم چرا هی الاف میکنن ادمو . واسه کرونا ۲ماه عقب افتاد الانم ک ردمیکنه و امتحانات نهایی هم هم زمان با ازمون شهریه . با تاخیرم بری ک دوباره ردت میکنن و ۵۰تومن هم پوچ میشه . واسه پول ب جیب زدن همه کارو امتحان میکنن

      1. من امروز امتحان عملی شهر داشتم بار اولم بود آیین نامه را بار اول ۳۰شدم وبدون غلط اما تو امتحان شهری متاسفانه بار اول ردشدم پارک دوبل را خراب کردم رد شدم البته افسر خوبی بود بعضی اشتباهاتم را نادیده گرفت

    1. نگران نباشید دوستان
      این روزها هم میگذره
      منم امروز بار دوم امتحان دادم قبول نشدم
      همش بخاطر اینکه چرا اجازه نمیگیری ردم میکنن
      من زیاد عادت به اجازه گرفتن ندارم
      ولی ملاک باید تسلط در رانندگی باشه نه برای چندتا قانونی که من درآوردی هس رد کنن
      مثلا چرا پارک دوبل ۳۰ سانت شد
      چرا رو خط ممتد دور زدی اجازه نگرفتی
      بابا افسر کنارم هس هی اجازه برای چی آخه!!!!!
      بیشتر از کلاس جبرانی که اجبارا میذارن حرص میخورم….

  10. برای من خیلی دعا کنید فردا امتحان شهری دارم
    اگر فردا قبول شدم میام میگم و اگر هم خدای نکرده نشد این دفعه دیگه ناامید نمیشم دفعه بعد قوی تر و با تمرکز بالاتر میرم امتحان میدم

    1. من دیروز اولین بار رفتم امتحان شهر بدم
      افسر به من گفت بزار دنده ۳ منم گذاشتم دنده ۳ولی به جای این که دنده ۳ بره ۵میرفت اومد خلاص کنم دنده ۳ می‌رفت 😳
      اول که نشسته بودم میخواستم صندلی رو عقب ببرم عقب نمی رفت
      کلاچ سفت . فرمون تمام چکش انقدر سفت بود در صورتی که من با ماشین فرمول هیدرولیک و کلاچ نرم آموزش دیده بودم آیا بازم میگید ماشین رو دستکاری نمی کنن ؟

      1. شایعه پراکنی نکنید که ماشینا دستکاری میشن.
        اصلا صحت نداره.
        شما دنده هارو اشتباه جا میزدی. ماشین دستکاری شده که نمیارن مردم امتحان بدن. آیا بقیه هم روز امتحان مشکل شمارو داشتن؟ به افسری که امتحان میگرفت گفتید؟
        مردم میان نظراتو بخونن استرسشون کم شه بعضیا استرس هارو بیشترم میکنن.
        برادر من افسر آزمون هست وقتی ازش پرسیدم گفت حقیقت نداره

    1. سلام من می خوام توی آزمون عملی رانندگی قبول بشم به نظرتون چه کار کنم تا در آزمون عملی رانندگی قبول بشم 😭😭😭😭

      1. سلام خسته نباشید
        من دیروز برای بار اول تو ازمون شرکت کردم وفقط بادقت ودرک مطالب که شما زحمتشو کشیده بودیدخوانده وسر جلسه امتحان رفتم یعنی هیچ کتاب یا جزوی جز مطالب شما وتستهاتونو نخوده بود همون بار اول قبول شدم الانم با خوشحالی براتون پیام میدم که بگم خیلی خیلی خیلی سپاسگدارم از این همه اموزش جامع ومطالبی که واقع خیای به دردم خورد ممنون ممنون ممنون 😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘

    1. سلام
      اگه ازمون شهری رو قبول نشید باز باید فقط ازمون شهری رو بدید دیگه نیازی به ازمون ایین نامه نیست

      1. من دیروز اولین بار رفتم امتحان شهر بدم
        افسر به من گفت بزار دنده ۳ منم گذاشتم دنده ۳ولی به جای این که دنده ۳ بره ۵میرفت اومد خلاص کنم دنده ۳ می‌رفت 😳
        اول که نشسته بودم میخواستم صندلی رو عقب ببرم عقب نمی رفت
        کلاچ سفت . فرمون تمام چکش انقدر سفت بود در صورتی که من با ماشین فرمول هیدرولیک و کلاچ نرم آموزش دیده بودم آیا بازم میگید ماشین رو دستکاری نمی کنن ؟

        1. ماشینی که باهاش اموزش دیدم خیلی متفاوت بود با ماشین روز امتحان . کلاچ و گاز کلا شل بود و هرکاری میکردم ماشین خاموش میشد. با این حال پارک دوبلم عالی بودگف بار اولته استرس داری ردم کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا