گواهینامه موتور برای دختر – حکم موتور سواری بانوان

(Last Updated On: می 16, 2023)

گواهینامه موتور برای بانوان

اگر در ایران زندگی می‌کنید حتما می‌دانید که در سطح شهر موتورسوار زن دیده نمی‌شود. دلیل این امر چیست؟ عرف یا هنجار جامعه یا قانون؟ پاسخ به این سوال زیاد هم ساده نیست زیرا نمی‌توان ادعا کرد که قانون صد در صد موتور سواری را برای بانوان ممنوع کرده‌است اما در واقع قانون برای اخذ گواهینامه موتور برای بانوان با وجود آنکه منع قانونی ذکر نکرده است اما اجازه‌ای نیز صادر نکرده!

به جای توضیح متن قانون را بخوانید تا متوجه موضع قانون در برابر گواهینامه موتور برای بانوان شوید.

قانون در مورد گواهینامه موتور برای بانوان چه نظری دارد؟

ماده ۲۰ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی عنوان کرده است که صدور گواهی نامه برای مردان به عهده نیروی انتظامی است. در همین قانون شرایط صدور گواهینامه موتور نیز با جزئیات قید شده که حرفی از جنسیت زده نشده.

اما به هر ترتیب گواهینامه موتور برای بانوان صادر نمی‌شود و بانوان نمی‌توانند از وسیله نقلیه موتور برای جابجایی استفاده کنند. ایران جز معدود کشورهایی است که در آن صدور گواهی نامه موتور برای بانوان انجام نمی‌شود در حالیکه بسیاری از کشورهایی که شرایط و هنجارهای سختگیرانه‌ای نیز دارند اجازه استفاده از موتور سیکلت را برای بانوان صادر می‌کنند، این وسیله ارزان است و برای مسیرهای کوتاه و پر ازدحام وسیله‌ی ایده‌آلی است.

علاوه بر عدم صدور گواهینامه موتور برای بانوان، استفاده از دوچرخه نیز در مواردی از طرف برخی نهادها با ممانعت روبرو می‌شود. به طور کلی مسئله ساده و پیش پا افتاده‌ای مانند استفاده از یک وسیله نقلیه این روزها به دغدغه عده‌ای تبدیل شده که نتیجه تفکرات و اظهار نظرهای شخصی عده‌ای تبدیل به ممنوعیت بزرگ و مهم برای نیمی از جمعیت این کشور شده است.

مطالب آموزشی : آموزش موتورسواری

نمونه سوالات آیین نامه رانندگی - حکم موتور سواری بانوان

استفاده از موتور در پیست‌های موتور سواری

با وجود ممنوعیت استفاده از موتور برای بانوان، یادگیری کار با این وسیله نقلیه توسط مربیان به عنوان یک ورزش انجام می‌شود و در پیست‌های موتورسواری و در ابعاد محدود شاهد موتور سواری بانوان هستیم.

آموزش و یادگیری مهارت استفاده ازموتور بدون صدور گواهی نامه موتور برای بانوان باعث شده تا برخی از بانوان با وجود آنکه مهارت خوبی برای استفاده از این وسیله نقلیه دارند اما اجازه استفاده از آن‌را در سطح شهر نداشته باشند.

چند وقتی است زمزمه‌هایی مبنی بر پیگیری حق موتورسواری زنان مطرح شده است و فعالان حوزه زنان به دنبال راهی برای گرفتن اجازه صدور گواهینامه موتور برای بانوان هستند. موانع پیش‌رو برای صدور گواهی نامه موتور برای بانوان از سه جنبه قابل بررسی است.

قانون، نهادهایی که خود را فراقانونی می‌پندارند و البته ابزارهای اجرایی نیز در اختیار دارند و عرف جامعه. برای برداشتن این سه مانع راه ساده‌ای در پیش نیست اما بدون شک گام اول قانون گذاری صحیح و صریح است. با این کار گام اول برداشته می‌شود تا اجازه صدور گواهینامه موتور برای بانوان از نظر قانونی صراحتا منعی نداشته باشد.

اما این تازه گام اول است و تا زمانی که موتور سواری بانوان به امری عادی تبدیل شود را ه طولانی باقی است. مانع دوم نهادهای فراقانونی، اشخاص و نهادهایی است که صراحتا مخالفت خود در مورد استفاده از وسیله نقلیه موتور برای بانوان را اعلام کرده‌اند.

در مواردی این اظهار نظرهای شخصی و مصاحبه‌ها قابل استناد و پیگیری نیست و باید به صورت جدی با مسئولان و اشخاصی وارد گفتگو شد که صحبت‌ها و دلایل قابل شنیدن و قابل تاملی ارائه می‌کنند.

به طور کلی دلایلی که برای ممنوعیت استفاده از این وسیله نقلیه اعلام می‌شود را می‌توان مستند کرد و برای هموار کردن راه بانوان می‌توان تمهیداتی اندیشید که استفاده از این وسیله نقلیه برای بانوان امکان پذیر باشد.

بنابراین برای رسیدن به راهی که بانوان نیز بتوانند از این وسیله ارزان و مفید برای مسیرهای کوتاه استفاده کنند به شرایطی نیاز است که با آرامش به بررسی موانع پرداخته شود و راهکارهایی برای رفع این موانع اندیشیده شود. گام بعدی عرف جامعه است. با توجه به تجربیاتی که جامعه شناسان در مورد تغییر عرف و هنجارهای جامعه در طول تاریخ دارند بدون شک استفاده از سازوکارهای کارآمد از طرف نهادهای قانونی می‌تواند عرف جامعه را با موتورسواری زنان تطبیق دهد.

برای صدور گواهینامه موتور چه مراحلی طی می‌شود؟

در صورتی که موانع پیش رو برداشته شود مراحل دریافت گواهینامه موتور به شرح زیر است:

ثبت نام انجام شود. معاینات پزشکی و مدارک کامل شود. شرکت در کلاس‌های تئوری و گذراندن آزمون مقدماتی در آموزشگاه که تا این مرحله مراحل تفاوتی با اخد گواهی نامه پایه  ۳ نمی‌کند.

سپس باید مهارت کار با موتور آموزش داده شود. واقعیت این است که بسیاری از افراد پیش از آنکه به دنبال گواهی نامه باشند آنقدر موتور سواری کرده‌اند که تصور می‌کنند به راحتی می‌توانند آزمون عملی را پشت سر بگذارند و در کلاس‌های عملی شرکت نمی‌کنند.

اما آزمون عملی عبور از موانع زیگزاگ است که کوچکترین خطا با عدم تسلط صددرصدی شما بر وسیله باعث خواهد شد که افسر به سرعت شما را رد کند. بنابراین آزمون عملی موتورسواری را دست کم نگیرید و پیش از آزمون تمرین حرکات زیگزاگ را جدی بگیرید.

در صورتی که اجازه موتورسواری برای بانوان صادر شود باید برای کلاس‌های عملی و شرایط آموزش تمهیداتی اندیشیده شود. احتمالا نیاز به آموزش مربیان زن در این حوزه نیز حس خواهد شد.

به هر ترتیب تا زمانی که گواهی نامه موتور مانند گواهی نامه پایه ۳ به امری عادی و بدیهی برای بانوان تبدیل شود باید راه طولانی طی شود. پیش از آزمون عملی باید آزمون اصلی که توسط افسر گرفته می‌شود را پشت سر گذاشت.

آزمون عملی با موتور سی جی ۱۲۵ گرفته می‌شود و سه مانع چیده می‌شود که باید به صورت زیگزاگ از آنها گذر کرد و در انتها دور زد و برگشت. کار با کلاچ، ترمز و تسلط شما بر موتور مورد توجه خواهد بود.

گواهینامه موتور برای دختر

وضعیت موتورسواری بانوان در کشورهای اسلامی چگونه است؟

یکی از کشورهایی که بیش‌ترین ممنوعیت را برای بانوان ایجاد کرده است و ممنوعیت‌های گسترده‌ای برای حضور بانوان در اجتماع وضع می‌کند، عربستان سعودی است.

این کشور تا سال گذشته صدور گواهی نامه پایه ۳ را نیز ممنوع کرده بود اما طی تغییرات گسترده‌ای که در قوانین این کشور اتفاق افتاده است، وضعیت بانوان نسبت به گذشته تغییرات اساسی داشته و حتی اجازه موتور سواری نیز با وضع قوانین خاصی داده شده.

متاسفانه ایران را می‌توان در ایجاد ممنوعیت صدور گواهی نامه موتور برای بانوان پیشتاز  دانست. امید می‌رود که در آینده با ایجاد تغییراتی در قوانین و ایجاد شرایط مناسب، ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت برای بانوان برداشته شود.

65 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه موتور برای دختر – حکم موتور سواری بانوان»

  1. سلام دوستان آقایون گرامی یه جوری از مرد بودن و غیرتشون دفاع میکنن انگار چیزی بجز تعصبات کورکورانه و جاهلیت محض
    پدر خودم اجازه نمیده سوار موتور بشم با اینکه میدونه چقدر عاشق موتورم اما فقط موتور نیست شما ماشین سواری خانوم ها رو هم به سخره گرفتید هفته پیش با دوتا از مردان با غیرت مثل خودتون کورس گذاشتم حتی جنبه باخت هم ندارید آخه مرد باغیرت، کی به خواطر اینکه باختشو قبول نداره روی یه دختر چاقو میکشه بعد اسمشون و میزارن مرد، خدایی این حرفارو از کجا تون در میارید جدیدا غیرت چاقو کشیدن شده؟

  2. دوستان بحث چیو دارید میکنید آخه الکی؟؟

    یجوری میگید به خانم ها گواهی نامه نمیدن انگار الان ما مردا راحت میتونیم بگیریم خخخخخخخ

    من از بچگی موتور میروندم، الانم چند سالیه موتور سنگین فقط سوار میشم و در حال حاضرم ns دارم(اگه آشنا باشید میدونید که نسبت به اکثر موتورای عادی شهری مثل هوندا۱۲۵ خییلی سخت تره هم بدلیل شتاب هم وزن و هم ارتفاع، اکثر بچه هاییم که میشناسم با هوندا خییلی مسلط و روان میرفتن، وقتی از این موتورا سوار میشن، در عرض دوماه ۷ ۸ بار تصادف میکنن یا زمین میخورن این در صورتیه که خودم با تسلطی که دارم، تا حالا هیچ مشکلی نداشتم.

    حالا چندوقت پیش رفتم اقدام کردم برا گرفتن گواهی نامه، اولا که توی تهران تعداد آموزشگاهاش کمتر از انگشتای دسته، که همشونم خارج شهرن و جاهای دور افتاده، بعدش برا امتحان برداشتن یه موتور قراضه آشغال گذاشتن و میگن باید برا گرفتن گواهی، تو ۵۰ سانت جا دور بزنی، منم قدم بلند، میام دور بزنم فرمونش گیر میکنه به پام اصلا نمیچرخه، پارو باز میکنم نمیشه وقتیم میبندم نمیشه کلا هیچ مدله نمیشه، هرچیم بهشون میگم داداش به قرآن من خودم موتور سنگین سوار میشم، گوششون بدهکار نیست.
    آخرم بیخیال گ.ن شدم، الان بدون گواهی میشینم دیگه مجبورم چکار میشه کرد.

    راجع به خواهرامونم پیشنهاد میکنم اگه واقعا عشق موتورید و جزء آرزوهاتونه، بیخیال گ.ن، بشینید پشت موتور حالشو ببرید، اگه برا تفریح و لذت میخواید که میتونید جاهایی که پلیس نیست سوار شید مشکلیم پیش نمیاد، اگرم از موتور برای رفت و آمدتون استفاده میکنید، کلاه بذارید سرتون، لباسایی بپوشید که زیاد تابلو نباشه و نزدیک پلیسا نشید، دیگه فعلا همینه اوضاع مملکت … ما چکارش میشه کرد.

  3. هرکسی که تو جهت موتورسوار شدن قدم بر میداره،عواقبش رو هم میدونه و به جون میخره حالا یعده مخالف چرا باید ببان به اسم غیرت و حفاظت از ناموس بخوان حال بقیه رو بگیرن یا مانع برقراری عدالت برای موتورسواری بانوان بشن؟!
    حالا این تعصبای بیخودو کنار بذارین و از خودتون خجالت بکشین
    https://www.karzar.net/motorcycle-licence
    این لینک یه سایته برای حمایت از درخواست صدور گواهینامه برای بانوان به این سایت بیاین و امضا کنید

  4. خواستن توانستن است….من یه بانوی محجبه چادری ام که عاشق یادگرفتن موتورسواری ام و چندساله گواهی نامه ب۱رو دارم….ودراینده نه چندان دور انشاءا…موتورسواری روهم یاد میگیرم وبرای گواهی نامه ماشین سنگین هم ثبت نام می کنم به امید روزی که محدودیت هاونظرات هیچ کسی رو پای اسلام نگذارند……

  5. کاش دوچرخه هم ازاد میشد
    من از موتور سواری میترسم
    خیلی پسرا تا حالا مرگشون رسیده از موتور
    هر کی موتور برا بچه اش میخره باید تابوتش را هم بخره

    1. مزخرفه! موتور عشقه….عین اب خوردن میشه باهاش شتاب گرفت…مثل برق میمونه تو چون نمیتونی موتور داشته باشی این حرفو میزنی وگرنه هیچی بهتر از موتور نمیشه

  6. با عرض سلام و ادب ، من سال ۷۷ موفق شدم گواهینامه موتور سواری بگیرم یعنی بیش از ۲۰ سال پیش

    1. سلام الان من میخوام بگیرم حتی شده پلیس تو راه جلومو گرف و موتور ۵۰ سی سی رو توقیف کرد و ب پارکینگ برد شما ک داری الان میتونی سوار شی؟
      خدایا من تنها همین موتورو دارم ک باهاش میرفتم سرکار چکار کنم میگه باید‌ گواهی نامه داشته باشی و پلاک موتور خب وقتی صادر نمیشه اونم ۵۰ سی سی چ خاکی تو سرم‌کنم مگه ما حق نداریم‌موتور سوار شیم!

      موتورمو گرفتم متاسفانه میترسم برم باهاش بیرون😞

  7. چیشد اخر به خانوما گواهینامه میدن یا نه؟؟
    صادرکنید هم خانوما به ارزوشون میرسن هم ما یه رفیق دختر موتورسوار پیدا کنیم یکم دور دور کنیم با هم حوصلمون سر رفت از زندگی ینواخت

  8. راحله برسلانی

    تورو خدا گواهی نامه مارو بدین بریم 😑😣😣😣😣😔😔😔😔😔😔😔😔😢😢😢😢😢

  9. سلام بنده بدلکار رسمی کشورم ک درصحنه های فیلم باید ازموتوراستفاده کنیم اما متاسفانه نداشتن گواهی نامه کار مارو غیراخلاقی و غیر حرفه ای جلوه میدهد.امیدوارم زودتر دراین مورد تصمیمی گرفته شود.

    1. راحله برسلانی

      خدا کنه من یه دختر دیوونه ی موتورم و تنها گناهم دختر بودنه نمیدونم کجای کتاب خدا گفته زن ها از مرد ها کم ترن ک انقدر محروم میکنن مارو

  10. من خودم عشق موتورم اقدامم میکنم میشم اولین بانوی ایرانی که موتور میرونه.مثل تمام شیرزنای وطنم که زدن رو دست هرچی مرده.مثل خانم خلبان،راننده کامیون و راننده اتوبوس بین شهری….

    1. انشالله موفق باشی .ولی به مردا چه میخوای بزنی رو دستشون قانون رو اشتباه نوشتن

    1. چیزای که برای شما عادی شده برا ما رویاست.دیدگاه شما اینه ولی دیدگاه من نه.موتور عشقه با تمام نکات مثبت و منفیش

    2. راحله برسلانی

      شمل پسرا یه روز جای ما بهتون بگن ن چون پسری روانی میشد این جمله برای ما دخترا مث پتک میمونه ورزشگاه ن چون دختر پینت بال ن چون دختر بامپی جامپینگ ن چون دختری و…. همش شده حسرت یه پسر هیچوقت نمیتونه یک دقیقه ی زندگی دخترو درک کنه

    3. ولی دخالت بیجا و تعصب عوارض زیادی دارع اقای محترم😏چه ضرری به شما میرسع اگه خانوما از موتور استفاده کنن؟:/

    4. من سوار موتور نمیشم و خوشمم نمیاد ولی اینم دوست دارم که بدونم اگر فردا روزی خواستم استفاده کنم حداقل قانون کشور خودم طرفم باشه.

    1. چرا؟مگه هرکی موتور میرونه میمیره؟هرچی به جاش و منطقی.وقتی درست استفادش کنی نمیمیری عشق میکنی🙂

    2. شما ک عاقلی رو عم دیدیم اقای عقل کل…بعدم مگه واسه شما بدع؟شما ک زنا فقط وسیله ج … محسوب میشن براتون…هه.به جای این چرت و پرت گفتنا فقط ۱ هفته بشین خونه کارای زنا رو انجام بدع تا بفهمی…

    3. تا وقتی امثال توی احمق توی جامعه باشی
      میشرفت نمیکنیم و پس رفت میکنیم
      شماهایین که ادمو از هرچی دینه زده میکنین
      ما موتور سوار شبم جای شمارو تنگ میکنی)؟

      1. خوب حد اقل یه مدل متور بیارن برا خانوما که هم امن باشه وهم خانوم ها بتونن ازش استفاده کنن چرا باید خانوم ها اینقدر زجر بکشن من که یه خانم چادری هستم احساس میکنم زنها یک کلفت چادری بیشتر نیستن وهمه به چم یه اشپز که باید همش تو اشپز خونه باشه بهم نگاه میکنن اخه چرا ما هم ادمیم والله باید همه جا رو تو سرمون بزنن😭😭😭😭هیچ کی به فکر ما نیست

    4. بای بای
      از پیاده رو برو حتما
      آرومم برو
      موتور چه صداش چه خودش رو دیدی
      جیغ بزن
      بلند هم جیغ بزن تا
      بقیه صداتو بشنون بیان کمکت کنن که این بدبختی رو تنهایی رد نکنی
      با یه بزرگتری چیزی
      یا حداقل
      کسی که مواظبت باشه ردت کنه
      نامه بنویس برام حتما
      دلم خیلی برات تنگ میشه عجیجم
      خدافس فدات ستاره بچینی بوس بوس

    5. پس تو داری از تو گور حرف میزنی دیگه . یه فاتحه هم برات میفرستم. یه صلوات هم برا اینکه خدا اون مغزتونو درست کنه

    1. قرار نیس تو خیر ندیدی هیشکی نبینه.مثلا تو از پله افتادی دستت شکست دیگه تو شهر نبایدهیشکی از پله ها استفاده کنه؟

    2. ما میخوایم سوار شیم اصلا بمیریم به شماها چه ربطی داره . چه فرقی داره دس فرمونمونم خیلی خوبه از شماها بهتر میرونیم .

  11. لعنت به این همه محدودیت خب چی میشه ماهم بتونیم جدی من یکی از بزرگترین آرزوهامه و میخواستم عملیش کنم که به این مطالب برخوردم

    1. تو میتونی عزیزم.یعنی امثال من و تو بخان میشه.دیدت مثبت باشه هیچ چیزی غیر ممکن نیس.جز کلمه ی غیر ممکن

    2. راحله برسلانی

      چرا نشه عزیزم ب ت ن بگن ب من بگن اصن ب ده نفر اونقدر دختر عشق موتور هست ک نمیشه جلوش وایستن فقط باید اراده داشته باشیم

  12. چرا باید برای ما ایرانیان موتور سواری زنان حساس باشد،در صورتی که زنان در تمام کشور های دنیا به راحتی موتور سواری میکنند،
    ۱-یا زنان در یک جامعه اسلامی باید محدود باشند و حق انتخاب ندارند،ونظراتشان برای کسی مهم نیست.
    ۲-اگر صحبت قانونه ،خوب قانون که دست خود ماست چرا آن را تغییر نمی دهیم،
    ۳-اگر صحبت فرهنگ،خوب فرهنگ را از کجا باید شروع کرد،فرهنگ که خود به خود ساخته نمی شود،بخشی از ان در خانواده شکل میگیرد،وبخشی دیگر را باید در جامعه به صورت قانون اعمال کرد،
    در کل موتور سواری خانم ها و ورود زنان به ورزشگاهها در کشور های دیگر جواب داده،چرا در ایران
    جوب ندهد،
    یا شاید در پای صندوق های رای و راهپیمائی ها ما مردمانی غیور ،خود جوش،وبا فرهنگ هستیم ولی زمان ورود زنان به ورزش گاه ها ویا موتور سواری زنان این غذیه به طوری دیگر برداشت می شود،

        1. راحله برسلانی

          جناب اقا شما اگر ب میزان یه بچه ۵ ساله مطالعه داشته باشید میفهمید کشور های پیشرفته زنانش در کنار مردانش با هویت هستند من این محروم کردنو بی نزاکتی میدونم ک برای زنی ک بنیاد جامعه اس ب اندازه ی یه موجود زنده ارزش قائل نباشیم نمیدونم از دختر بودنم شاکی باشم‌ یا ایرانی بودن نمیتونم این محرومیت احمقانه رو گردن دین بندازم چون جامعه های بزرگ اسلامی مثل مالزی لبنان هند بحرین و…. موتور سواری ازاده مشکل چیه خدا میدونه..

        2. 😂😂😂😂😂 دیدگاه های بعضیارو که میخونم خندم میگیره واقعا فکر کردین شماها مردین!؟
          ن باو اشتباه نکن شما ها یه مشت اشغالین که به زنا فقط به چشم …. نگاه میکنید و با موتور سواری ما ممکن که شماها به گناه بیفتین چرا یه همچین قانون مسخره ایی که ما خودمون بپوشونیم بیرون نریم بلند حرف نزنیم …… که شما شغالا به گناه نیفتین این حرفتونم دور از انسانیت البته شماها انسان نیستید یه مشت هیز بدبختید😏

        3. فقط سوسول ها ازین حرفا میزنن مگه تو با موتور از جلوی یه دختر رد میشی خودتو گم میکنی بی نزاکتی نیست

      1. با سلام، نیروی انتظامی و پلیس در ایرا با تعثب بی مورد جلوی گرفتن گاهینامه موتور خانم ها را گرفتن

      2. اینوبهتون بگم اگه موتورسواری واسه ی زن دورازاخلاقه من بدورازاخلاقم چون موتورموخریداری کردم تاازچن روزدیگه سوارش بشم وبرم سرکارم

      3. همین الانم که نمی تونیم موتور سواری کنیم، کسی حاضر نمیشه باشماها ازدواج کنه . پس نترس شما همین جوریشم تنها میمونی . اگه واقعا فک میکنی کسی تو رو قبول میکنه میتونی اینو به خودش بگی و ببینی چی بهت میگه یا اصلا زنده میمونی یا نه

    1. احسنت آی گل گفتیا.این که دیگه حجاب و اینا نیس که گیر میدن من بزرگترین هدفم تو زندگی موتور داشتن و موتور سواریه دست خودم نیس دلیه از بچگی خواستم.و بهشم میرسم بزار عید بیاد میرم اقدام😑بگیرن جلومو ببینم

      1. واقعا باعث افتخاره که این تصمیم به جا گرفته بشه.

        من خودم موتور کراس و اندرو کار میکنم و تصمیم دارم به همسرم هم آموزش بدم تا در تفریحات باهم شریک باشیم.

        حالا همین آقایون پر ادعا با این موتور سواریشون چه گلی به سر ما زدن در فرهنگ موتور سواری که میگن خانم ها سوار نشن.
        بلکه خانم ها بیاد و فرهنگ رو ارتقاع بدن.
        فراموش نکنید که بهترین موتور سوارهای کلاس کراس خانم در جهان ایرانی هستن و در ایران زندگی میکنن.این موضوع الارقم این هست که این کلاس جز کلاسهای سخت و هیجانیه و خیلی از آقایون پر ادعای بالا حتی نمیتونن روی زین این موتور بشینن من خودم دارم و میدونم حتی از نشستن روی این موتور ترس دارن.

        1. شما به نظرم آدم خیلی خوبی هستین . کاش همه همین کارو بکنن . مخصوصا کسایی که بالاتر این نظر هارو دادن

    2. راحله برسلانی

      چ عجب یههه مررررررد ایرانی پیدا شد ک از ناموسش ب نفعش دفاع کنه دمت گرم

        1. نه خیر شما چی کارمونی فک میکنی از ما بهتری! اگه این فکرا تو مخته پس همون بهتر که تو اون سراب بمونی . آدما فقط متعلق به خودشونن و ما دخترا هم کسی رو لازم نداریم مخصوصا اگه یکی باشه که تو مغزش کچه. خدا همرو شفا بده

        2. اگه میدیدمت زنده نمی موندی و چه طور جرئت میکنی همچین حرفی بزنی تو خیلی بی تربیتی . ما یه هیچ کس تعلق نداریم و شماها صاحبمون نیستید و اصلا تو کی باشی که بخواد تصمیم بگیره . اگرم کسی بود اونا داداش و بابامون بودن نه تو .پس پاتو از گیلیمت دراز تز نکن

        3. حاجی تو چه قرنی گیر کردی!؟
          ما خانم ها ناموس هیچکس نیستیم ما فقط و فقط برای خودمون هستیم ظظ

        4. اینا اومدن فقط برای اذیت کردن یه چرت و پرتی بگن واکنش بقیه رو ببینن بخندن. چه پسر چه دختر آزاد آفریده شدن هر دوشونم بنا به احترام بهتره از تصمیم پدر و مادرشون پیروی کنند وهمچنین برای اصلاح قانون تلاش کنند و بهش احترام بزارن .به نظر من هر چیزی با شعور استفادش برای انسان مفیده وبرای استفاده از موتور هم با کلاه ایمنی ولباس مخصوص وپیروی از قوانین درست رانندگی امن میشه چه برای پسر و چه دختر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا