چه موقع کلاچ بگیریم ؟
همانطور که میدانید کلاچ یکی از بخشهای سیستم انتقال قدرت اتومبیل است. بر سرعت ماشین تاثیر دارد، بر عملکرد موتور و همچنین بر تمای اجزای سیتم انتقال قدرت تاثیر مستقیم دارد. اهمیت استفاده از کلاچ در همان لحظه اول شروع حرکت اتومبیل برای شما نمایان میشود.
همان زمان که قرار است ماشین حرکت کند و شما نمیدانید که تا کجا و با چه سرعتی پای خود را از روی کلاچ بردارید. در صورتی که به سرعت پا از روی کلاچ برداشته شود ماشین خاموش خواهد شد. اهمیت استفاده از کلاچ در هنگام دور زدن، سربالایی که باید نیم کلاچ را رعایت کنید و بسیاری از مقاطع دیگر در رانندگی بیشتر به چشم میآید.
البته در مورد ماشینهای اتومات بحثی به عنوان کلاچ وجود ندارد و کسانی که قرار است با ماشین اتومات کار کنند تنها در زمان آزمون مجبور هستند در زمینه کار با کلاچ تسلط پیدا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم به شما آموزش دهیم که چه موقع کلاچ بگیریم و عملکرد کلاچ به چه صورت است:
با توجه به وظایف کلاچ باید چه موقع کلاچ بگیریم ؟
ابتدا باید بدانید وظیفه اصلی کلاچ چیست. برای پاسخ به این سوال باید از عملکرد حرکتی اتومبیل آگاه باشید. موتور نیروی لازم برای حرکت را تولید میکند اما سوال اینجاست که نیروی ایجاد شده در موتور چگونه به چرخها میرسد؟ دانستن عملکرد اتومبیل کمک میکند تا بهتر درک کنیم که چه موقع کلاچ بگیریم .
نیروی ایجاد شده در موتور توسط سیستم انتقال نیرو از گیربکس به چرخها منتقل میشود. جعبه دنده در کنار کلاچ در این فرآیند نقش دارد. کلاچ سه کار را برای شما انجام میدهد. اول آنکه به وسیلهآن میتوانید دنده عوض کنید.
در ماشینی که اتومات نباشد بدون کلاچ نمیتوان دنده عوض کرد. دوم آنکه کلاچ رابط انتقال نیرو از موتور به چرخ است. در واقع زمانی که قرار باشد ماشین حرکت کند به وسیله کلاچ این انتقال صورت میگیرد.
بنابراین در اولین پاسخ به اینکه چه موقع کلاچ بگیریم باید بگوییم که از همان لحظه ابتدایی حرکت باید کلاچ بگیرید تا بتوانید دنده عوض کنید و سپس کلاچ را رها کنید تا ماشین راه بیوفتد. اما کار به این سادگی نیست.
باید پس از آنکه میپرسید چه موقع کلاچ بگیریم سوال بعدی در مورد نحوه رها کردن کلاچ باشد. سومین کاری که کلاچ انجام میدهد نقطه مقابل آن در هنگام شروع حرکت است. شما کلاچ میگیرد، ماشین را در دنده قرار میدهید، کلاچ را رها میکنید و به این وسیله قدرت موتور را به چرخها منتقل میکنید و در واقع ارتباط بین چرخ و موتور را برقرار میکنید.
سومین عملکرد کلاچ برعکس این است. شما به وسیله کلاچ دنده را خلاص میکنید و باعث میشوید ارتباط موتور با چرخها قطع شود. در این صورت درگیری بین نیروی محرکه و چرخ وجود نداد.
[alert style=”warning”]مطالب مرتبط : اشتباهات رایج در آزمون عملی رانندگی[/alert]
کلاچ رابط بین موتور و چرخ
زمانی که شما کلاچ را تا ته فشار دهید دیگر ارتباطی بین چرخ و موتور وجود ندارد. درواقع درگیری اتومبیل را با چرخها کاهش میدهید. پس موتور کنترلی بر روی چرخها ندارد. حال تصور کنید سرپایینی باشد و کلاچ گرفتید و خلاص کردید! شیب جاده بر چرخ حاکم است.
بنابراین باید بدانیم که چه موقع کلاچ بگیریم. باید هشیار باشید که کلاچ گرفتن به معنای قطع سیستم کنترل ماشین بر روی سرعت است.
ابتدا در پاسخ به سوال چه موقع کلاچ بگیریم اشاره به شروع حرکت کردیم. کار به صورت زیر انجام میشود:
شما هنگام شروع پای خود را بر روی کلاچ قرار میدهید و آنرا تا انتها فشار میدهید. دنده سنگین یک را برای حرکت انتخاب میکنید. پای راست را روی پدال گاز میگذارید، به اندازه ۱۵۰۰ دور در دقیقه گاز میدهید.
شما نیروی لازم برای حرکت را ایجاد کردید اما هنوز به چرخها منتقل نشده زیرا کلاچ را تا انتها فشار دادید و ارتباط بین موتور و چرخ قطع است. حالا تصور کنید ۱۵۰۰ دور در دقیقهای که ایجاد کردید یکباره به چرخ منتقل شود. ناگهان ماشین به جلو پرت میشود. چاره چیست؟ ذره ذره نیرو را به چرخ بدهیم. چگونه؟ آرام ارام کلاچ را رها کنید تا به سرعت آهسته نیرو به چرخ منتقل شود. پس برای پاسخ به سوال چه موقع کلاچ بگیریم و چه موقع کلاچ را رها کنیم باید گفت زمانی که قرار است موتور از درگیری با چرخ خارج شود باید کلاچ را تا ته بگیریم، زمانی که قرار است موتور با چرخ درگیر باشد باید آرام کلاچ را رها کنیم.
در سربالایی چه موقع کلاچ بگیریم ؟
شرایط سربالایی باید در جلساتی تمرین شود که شما تا حدودی بر عملکرد اتومبیل تسلط پیدا کردید. تصور کنید شرایط سربالایی است و در ترافیک گیر کردهاید، ترس از آن است که ماشین بدون اراده شما عقب رود، برای جلوگیری از این اتفاق همینطور که کلاچ را تا انتها فشار دادید دنده یک بگذارید و دور موتور را تا ۱۵۰۰ بالا ببرید و خیلی آرام کلاچ را بالا بیاورید.
جایی میرسد که ماشین میلرزد و راه میافتد. این نقطه نیم کلاچ است. این نقطه را رها نکنید. در نقطه نیم کلاچ ماشین به جلو حرکت میکند و اتصال دیسک و صفحه برقرار شده اما کاملا دیسک جذب صفحه نشده. کلاچ را ۳ ثانیه در این وضعیت نگه دارید، ماشین عقب نخواهد رفت، پس از سه ثانیه با خیال راحت پا را از روی کلاچ بردارید.
کلاچ بر دور زدن حکم فرمایی میکند
قرار است دور بزنم، چه موقع کلاچ بگیریم. سوالی است که بسیاری از هنرجویان میپرسند. پیش از این گفتیم که نیم کلاچ را در لحظه حرکت اتومبیل سه ثانیه نگه دارید سپس پا را از روی کلاچ بردارید. اما در مورد دور زدن باید بدانید که همه کارها با کلاچ انجام میشود.
نیم کلاچ را تا زمانی نگه میدارید که اتومبیل کاملا دور زده و در مسیر مستقیم قرار گیرد. پس برای دور زدن، کلاچ میگیرید، دنده ۱ میگذارید، آرام پا را از روی کلاچ بر دارید تا اولین لحظه که ماشین شروع به حرکت کرد. بیشتر از این کلاچ را بالا نیاورید و در همین اندازه و با همین سرعت دور بزنید. پس از آنکه در مسیر مستقیم قرار گرفتید پا را از روی کلاچ برمیدارید.
سوالات متداول:
در سرپایینی ماشین را خلاص کنیم یا از کلاچ استفاده کنیم ؟
حرکت خلاص در سراشیبی باعث سرعت گرفتن خودرو میشود و ممکن است نیاز به گرفتن ناگهانی ترمز شود. در این حالت فشار روی لنت ها زیاد خواهد شد و ممکن است ترمز قفل یا بریده شود. توجه داشته باشید که پایین نگه داشتن پدال کلاچ هم فرقی با خلاص بودن خودرو ندارد، پس در سرازیری حرکت با دنده سنگین کار ایمن و معقولانه تری است.
در هنگام رانندگی چه موقع کلاچ بگیریم؟
- روشن و راه انداختن ماشین
- تعویض دنده خودرو
فرق نیم کلاچ و کلاچ در چیست ؟
نیم کلاچ برای زمانی است که ماشین در سربالایی قرار دارد و ممکن است رو به عقب برگردد یا هنگامی که در سرازیری قرار دارد به کار میرود. نیم کلاچ در چنین وضعیتهایی به کنترل خودرو کمک میکند ولی کلاچ کامل برای استارت زدن و تعویض دنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
سلام بسیار ممنون
زمانی که ماشین تو دنده یکه برای دست انداز باید چیکارکنم؟
پس چجوری حرکت کنیم تاته فشار دادیم
خیلی خوب توضیح دادید ممنون
اگر کوچه ای که میخوام برم سر بالاییه باید چکار کنم بازم کلاچ ، دنده ۱و گاز
کلاچ و رها کنم یا همون نیم کلاچ
خیلی ممنون عمده مشکلاتم توی کار با کلاچ رفع شد😘
ممنون واقعا کارتون از بعضی از مدرسای آموزشگاه خیلی بهتره دمتون گرم خداخیرتون بده.
سلام من یه سوال داشتم ماشین رو روشن میکنیم دستی رو به پایین میاریم میخواهیم دنده عقب بریم؟ یه سوا اینجا پیش میاد موقعی که داریم کلاچ رو رها میکنیم ماشین به لرزش در اومد باید چه کرد که ماشین خاموش نشه ممنون
من ۱۷سالمه همین مشکل داشتم اول کلاج ول میکردم بعد گاز میدادم ولی اشتباه اول گاز بده بعد کلاج ول کن
سلام دوست عزیز اگه بخوای ماشین خاموش نشه ؟وقتی شروع به لرزش کرد،کلاچ رو تا ته فشار بدید تا ماشین خاموش نشه
دوتا کار میتونی انجام بدی
اول این ک دوباره کلاچ رو تا ته فشار بدی ک ماشینت خاموش نشه
دوم اینه ک همزمان ک برا عقب رفتن داری نیم کلاچ میکنی یکم گاز بدی ک ماشین نلزره
اون لرزشه بخاطر اینه ک ماشینت کم گاز داره کار میکنه…
ممنون. ولی آموزش ضعیفی بود. تو سربالایی چطور دور موتور را تا ۱۵۰۰ بالا ببریم؟ یعنی اول دنده رو درگیر کنیم بعد دستی رو بخوابونیم؟ این کار رو کی میکنه؟
وقتی ماشینتون به لرزه دراومد کلاج روهمونطور بگیرید (نیم کلاج میگن کلاج رو درحالت لرزش نباید ول کنی چون خاموش میشه)یکم که دیدی ماشین حرکت کرد کلاج و ول میکنی و یه ذره گاز میدی خیلی کم گاز میدی
سلام خیلی عالی بود ممنون ولی ی سوال وقتی با سرعت زیاد میری با دنده پنچ مثلا میری و وقتی به دست اننداز یا سرعت گیر نزدیک میشیم و باید چیکار کرد … و وقتی تو اتوبان با دنده پنچ میری و میخواهی تو دوربرگردانی دور بزنی یا مسیری میخواهی برگردی باید چیکار کرد خواهش میکنم بکین … ممنون میشم 🙏
تا جایی که میدونم باید اول از سرعت کاسته و دنده معکوس بری یعنی اول میزنی ۴ بعد سرعتت رو کم میکنی و ۳ … و ۲ … و بعد که ۱ شد راحت هر کاری که میخوای میتونی با خودرو انجام بدی
برای دوربرگردان هم به ترتیب بالا فقط قبل از آن اگر در سمت چپ راه نیستی باید با زدن چراغ راهنمای گردش به چپ بری لاین سمت چپ راه
مرسی از راهنماییتون 🙏❤
عزیزم در حد ۳ الی ۵ ثانیه کلاچ را نگهدار که ماشین میلرزه بعد گاز بده
سلام دوست عزیز برای سرعت گیرا ی خط زرد گذاشتن حدود پنجاه متر اینا نرسیده ب سرعت گیر کلاجو میگیری آروم همزمان ترمز رو هم میگیری تا سرعتت بیاد پایین و دنده رو میاری پایین تا یک یعنی از پنج میکشی رو یک این راحت تره تا بخای چارسه دو کنی دنده رو،تو دوربرگردان هم اول میکشی لاین سبقت راهنماتو زده باشیا مسیرو میبندی به همون صورت کلاج اروم ترمز تا سرعتت کم شه دنده رو میکشی رو یک یاهم چار سه دو یک
دنده معکوس میکنی یعنی با نیش ترمز سرعتتو کم میکنی تا وقتی سرعتت کم شد میدی دنده ۴بازم سرعتتو کم میکنی میددنده ۳ بازم سرعتو کم میکنی دنده ۲…بعدش دنده ۱ به این میگن دنده معکوس که تپ بزرگراهها و جاهایی که سرعت زیاده باید انجام داد
با سلام. من دو تا سوال دارم ممنون میشم جواب منو بدید.
سوال اول: وقتی که سرعتمون بالای۲۰ هستش و داریم به عابر برخورد میکنیم و یا به ماشین جلویی و نیاز به ترمز آنی هست آیا باید همزمان با ترمز کلاچ هم بگیریم؟
سوال دوم : درموقع دور زدن همزمان با نیم کلاچ باید گاز هم بدیم یا با نیم کلاچ دور بزنیم؟
وقت ترمز باید همزمان کلاچ هم بگیریم؟
گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
موقعی که میخواهیم دور بزنیم ایا نیم کلاج رو باید با گاز دادن انجام داد؟
خب با توجه به توضيح نه ديگخه با همون نيم كلاچ بايد دور بزنيم…
بستگی داره به مسیرت
ترس یه هیجان درونیه که با تمرین و روبرو شدن با موقعیتی که براتون ترس ابجاد میکنه بطور تدریجی از بین میره،میتونی به مشاوره مراجعه کنی و از طریق حساسیت زدایی تدریجی استفاده کنی و به ترست غلبه کنی،ترس عامل خیلی از تصادفاته،لطفا تا وقتی کاملا ریلکس نشدید تنها رانندگی نکنید
خیلی عالی بود.من موقع دور زدن با کلاچ مشکل دارم.علتشم همینجا فهمیدم،نمیدونستم موقع دور زدن نباید کلاچ رو رها کنم.فکر میکردم حرکت که کردم بعد چند لحظه باید رهاش کنم عالیه دستتون درد نکنه.ممنون🌹🌹🌹🌹🌹🌹😘😘😘😘
ایا همیشه بادنده یک ودو میشه حرکت کرد
سلام داخل شهر بله ولی وقی شما داری میری مسافرت نمیونی دیگه با دنده دو بری نهایت دنده دو ۴۰ تا میره ولی یکی دو ماه اول رو با دنده یک و دو تمرین کنید نم نم دستتون میاد
سلام میخواستم بدونم کلاج گرفتن باعث افزایش سرعت میشه یا کاهش سرعت ؟
هیچکدوم فقط ماشین خلاص میشه
مگه تو سرازیری باعث شتاب گرفتن نمیشه
سلام
یه سوال داشتم
تو اتوبان که با۱۲۰ تا میری میخوای یهو سرعتو بیاری پایین اول کلاجو میگیری؟
اینجوری خطرناک نیست؟ تو اون سرعت بالا کلاجو بگیری کنترل ماشین از دست خارج نمیشه؟چطور باید سرعتو کم کرد
به نظر من بستگى داره زمين صاف باشه يا سر پايينى
سر پاييني سرعت ميده
البت من زياد تجربه رانندگى ندارم اما به نظرم درسته ايني ك گفتم
ماشین شتاب میگیره
سلام سر دست انداز اصلا کلاچ نگیر چون ماشین خلاص میشه و شتاب میگیره و امکان زدن ب خودروی جلویی زیاده کلا برا ایست کامل هم نیاز نیست کلاچ بگیری فقط موقعی ک سرعت رسید ب ۱۵ کیلومتر و قبل از اینکه ماشین ب لرزه بیفته کلاچ بگیر
من تمرکزخوبی توکلاچ ندارم
سلام وقت بخیر
آیا برای وارد شدن به کوچه ها نیاز به نیم کلاچ هست؟
سلام
بله چون وقتی میخوای وارد کوچه بشی سرعت رو کم میکنی باید یه دنده هم کم کنی وقتی وارد کوچه شدید کم کم پا رو از کلاچ بردارید
من ترسم تو شلوغی از بین نمیره
منم مثل تو بودم.
تنها راه مقابله با ترس؛مواجه شدن با اونه.