گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۳

(Last Updated On: مارس 11, 2024)

آیا می دانستنید چندی پیش شعبه ای از دیوان عدالت اداری نسبت به صدور حکم مبنی بر اینکه پلیس راهور ناجا الزاماً باید گواهینامه موتورسیکلت برای زنان واجد صلاحیت را صادر کند اقدام کرد؟ درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان چه دیدگاهی دارید؟

 

به گزارش واحد مرکزی ایسنا چندی پیش یک خانم مقیم شهر اصفهان به طرفیت نیروی انتظامی منطقه شکایتی را تحت عنوان الزام به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت مطرح کرده است.

دادخواست مربوطه این خانم به این شرح می باشد: این جانب خانمی جوان سال مقیم شهر اصفهان هستم که با برخورداری از تمامی شرایط مربوط به دریافت گواهینامه موتورسیکلت خواهان صدور گواهینامه از سوی پلیس راهور ناجا می باشد.

اما به ظاهر پلیس مربوطه از صدور این گواهینامه برای بانوان و بالاخص بنده امتناع می کند. با توجه به پیگیری های مکرری که این‌جانب درباره تعارض گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان با احکام و قوانین شرع، هیچ گونه موارد امتناعی پیدا نکردم از این رو از شما عالی جنابان درخواست رسیدگی لازم و صدور حکم به شرح عنوان زیر را خواستار هستم.

گواهینامه موتور برای خانم ها

گواهینامه موتورسیکلت برای زنان
گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

شرح دادخواست صدور حکم مبنی بر گواهینامه موتور سیکلت برای زنان

شرح دادخواست صدور حکم مبنی بر گواهینامه موتورسیکلت برای زنان این گونه بود: شواهد حاکی از آن است که گویا پلیس راهور ناجا در پاسخ به درخواست شخص مذکور که خانم بودند چنین اعلام کرده است: بر اساس ماده اصلاح شده قانون ۲۲ حمل و نق و عبور کالای خارجی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران مصوبه سال ۱۳۸۹ تمامی مسئولیت های مربوط به صدور گواهینامه به زنان و مردان بر عهده پلیس نیروی انتظامی می باشد.

همچنین با استناد به تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصویب شده سال ۱۳۸۹ تمامی مسئولیت های مربوط به صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای مردان بر عهده همین ارگان نیز است.

 

از این رو تمامی آنچه که خارج از حیطه این مفهوم است به سازمان نیروی انتظامی کشور هیچ گونه ارتباطی ندارد. از این مفهوم می توان اینگونه استنباط کرد که دادن گواهینامه موتورسیکلت برای زنان بر عهده پلیس ناجا راهور کشور نمی باشد.

به عبارت دیگر قانون گذار صدور مجوز گواهینامه موتور سیکلت، چنین اختیاری را به مسئولان نیروی انتظامی واگذار نکرده است. لذا با توجه به مطالب ذکر شده و بر اساس قوانین و ضوابط کشوری تقاضای دعوی مذکور رد گردیده است.

صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان
صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

رأی شعبه مذکور دیوان عدالت اداری در خصوص شکایت مربوط به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

با توجه به اینکه اولاً: تنها مرجع واجد الشرایط برای صدور انواع گواهینامه رانندگی برای زنان و مردان، تنها سازمان و ارگان نیروی انتظامی( پلیس ناجا راهور و پلیس راهنمایی و رانندگی) می باشد و به غیر از این سازمان هیچ نهاد دیگری حق دادن چنین رأی را ندارد.

ثانیاً از آنجایی که رانندگی برای تمامی بانوان جامعه ایران همانند بسیاری ممالک پیشرفته دیگر اعم از رانندگی خودروهای سبک و سنگین، رانندگی موتور سیکلت و یا سایر وسایل نقلیه عمومی در هیچ یک از قوانین و ضوابط مربوطه منع نشده است به جز مواردی که در احکام شرع اسلامی رانندگی موتور سیکلت برای آنان مباح تلقی شده است. پس صدور چنین گواهینامه ای اجرا نشود بهتر است.

ثالثاً بر اساس ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که چنین بیان نموده «صدور گواهینامه رانندگی برای مردان بر عهده سازمان نیروی انتظامی کشور است» به این معنی نیست که صدور گواهی نامه رانندگی برای بانوان خارج از مسئولیت نیروی انتظامی است. به واقع حرفی هیچ گاه اثبات نشده و کاملاً منتفی می باشد.

رابعاً رانندگی موتور سیکلت برای زنان بایستی حتماً تحت نظر یک مرجع نظارتی باشد تا بتواند نسبت به صلاحیت های تخصصی آنان تصمیمات بهتری اتخاذ نماید. از دیدگاه ما هیچ مرجعی بهتر از نیروی انتظامی کشور نمی تواند چنین مسئولیتی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

لذا باتوجه به اینکه رانندگی موتور سیکلت به جنسیت رانندگان ربطی ندارد و شاکی مربوطه تنها ارگان نظارتی موجود در کشور به منظور تشخیص صلاحیت متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی است به همین منظور و بر اساس همین ماده ۲۰، رسیدگی به تخلفات رانندگی کشور به معنای محرومیت زنان از رانندگی موتور سیکلت نیست.

اظهارات تازه درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

بد نیست بدانید که مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از غیر قطعی بودن رأی یکی از شعب دیوان در خصوص الزام پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان خبر داد.

محسن قائمی نسب مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در گفت وگو با ایسنا در واکنش به خبر انتشار یافته در تمامی رسانه ها اظهار کرد: صدور رأی پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان کاملاً بدوی و غیر قطعی می باشد.

همچنین وی در گفت و گوی خود با ایسنا افزود نیروی انتظامی موظف است درباره صدور رأی خود مبنی بر عدم صلاحیت بانوان برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت تجدید نظر کند و هم اکنون این موضوع در حال پیگیری قانونی می باشد.

221 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۳»

  1. استفاده از موتور و دوچرخه در هیچ مکتب فکری ناپسند نیست بلکه برای کاهش ترافیک هوای سالم و ورزش (دوچ خه) بسیار هم عالی و پیشنهاد شده هست
    اگر اقایون میتونن از ایم ها در سطح شهر استفاده کنن برای خانم ها هم مشکلی نداره ، اما اگر استفاده از خود این وسایل زشت و ناپسنده اول از اقایون شروع کنید و اجازه ندید حیا شون از بین بره !! واقعن سر چه چیز هایی باید بحث کنیم! زن مسلمان توی کشور های اروپایی در حالی که یه تار مو بیرون نداره ازادامه سوار دوچرخه و موتور میشه چون خودرو شخصی توی شهر ها شلوغ فقط باعث الودگی و ترافیک میشه
    شما افایون لدفن چشماتونو کنترل کنید که به پای رفتار های زننده خودتون داریم میسوزیم
    اینا که میگن عفت زم با موتور میره بگه ببینم اسلام این جا با اسلام اونجا فرق داره که دختر مسلمان اینجا با موتور بیعفت میشه اونجا ببینیش نه داره کار فرهنگی میکنه؟

  2. به درک گواهینامه ندن ماعم قانونو دور میزنیم با تیپ مردونه یا موتور میریم بیرون کاری که خودم هزاربار انجام دادم کسی هم نتونسته چیزی بگه و نفهمیده

  3. من دختره ۱۱ سالم وقتی یکی میپرسه وسیله نقلیه مورد علاقتون چیه دوست دادم بگم موتور ولی وقتی به یک نفر کفتم مسخره کرد و نمیتونم بگم
    اگر به خاطر حالت بدن و حجاب می گید با چادر میایم دیگه جی می گین
    !

    # دختر – های – موتور – سوار

  4. من اکثر کامت هارو خوندم و بحث های شما دوستان و مقایسه ها اکثرا از نظرم معنایی نداشت ، صحبت ها درباره سربازی و بارداری و…. دوستان خواهش میکنم جنسیت رو فراموش کنید همه انسان هستیم و باید از حقوق برابر برخوردار باشیم ، چرا دیه خانم ها نصف دیه اقایون باشه؟ چرا شهادت ۲ خانم در دادگاه برابر ۱ مرد هستش؟ باید اول این مسله رو درون ذهن خودمون درست کنیم تا جامعه بتونه تغییر کنه تا اینکه منتظر تغییر ناگهانی بشیم ، خواهش میکنم به جنسیت همدیگه و حقوق هم احترام بذاریم و کشور خودمون رو از جهل نجات بدیم ، تنها خواسته‌ی من اینه که اموزش رانندگی موتور و ماشین چه برای خانم ها و چه اقایون با سخت گیری انجام بشه و راننده ‌ای گواهینامه بگیره که واقعا صلاحیت رانندگی داره ، ۹۰ درصد مردم ما کلا اینه های ماشینشون رو نگاه نمیکنن بار ها دیدم اینه ماشین جمع شده بوده بدون اینکه راننده حتی متوجه بشه ، اکثر راننده ها هر جایی که میخوان توقف میکنن ، با هر سرعتی که میخوان رانندگی میکنن و اهمیت نمیدن به راننده پشت سر ، همه این ها از خودخواهی و بی مسولیتی اجتماعی میاد که متاسفانه اکثر مردم تنها خواسته ی خودشون رو میبینن و باقی اجتماع اهمیتی براشون نداره

  5. میخوام موتور بخرم یاد بگیرم سوار بشم خیلی علاقه دارم حداقل توی شهری سوار بشیم رفت آمد تا محل کار ..خسته شدیم از بس سوار مترو شدیم شمایی که میگی زن نباید موتور سوار بشه نظرتو برای خودت نگه دار .

  6. جالب اینه نشستن زن پشت موتور اشکال نداره، ولی گرفتن دسته موتور اشکال داره🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂

  7. موتورسیکلت فقط لذت وخوشی وگاز دادن نیست،تصادف داره،استرس داره،فحاشی داره،دم به دیقه گیر دادن پلیس داره،خدای نکرده قطع عضو داره،مرگ داره،حتی یه پشه میتونه منجر به مرگ موتورسوار بشه،از اینا گذشته ما ایرانیا تو همه چیز شورشو در میاریم،در ضمن با این وضع جامعه یکی چاقو گذاشت دم پهلوت موتورتو گرفت میخوای زنگ بزنی بابات بیاد؟؟؟اینکه همه حق موتور سواری دارن حرفی توش نیست اما حق تو کدوم کشور؟؟؟ایران؟؟؟

  8. درود .عوض اینکه تیکه پرونی کنید بیایید نظر بدید…منکه نمیتونم ماشین بخرم.و اسنپ بگیرم و تاکسی سوار شم….باید سر کار برم…لااقل گواهینامه برای ماخانمها رو موافقت کنید تا ماهم لااقل ی خودرو داشته باشیم برای کار و گردشمون….پلیس راهور ی تبصره اضافه کنه اگر خانمی خواست پاشو بیش از گلیمش دراز کنه گواهینامش باطل بشه و جریمه سنگین بشه…..وگرنه دنیا داره عوض میشه ماهنوز روی گواهینامه موتور برای خانمهااستپ کردیم….این رسم کشور داری درست نیست…خواهشا قبول کنید که ماهم گواهینامه موتور بگیریم…خطاب به پلیسراهور…خواهشا بفکر ماهم باشید…نظرتون را تجدید کنید.باتشکر

  9. برا اونایی که میگن زنا نباید موتورسوارشن متاسفم من خودم از ۱۰سالگی موتورسوار میشم تا ۱۵سالگیم اونقدرهاهم ضعیف نیستم که ی موتور سیکلت رو هم نگه دارم پس ما زنا دختراهم میتونیم موتور سوار شیم شما مرداییم که فکرتون خراب لطفا خفشنو دهنشونو ببندن

  10. ولی بە نظرم بهترە بە جای کامنت گذاشتن از یە جایی شروع کنیم کە حداقل نسل بعدی هم مثل ما آرزو بەدل نمونە!
    آخە چرت و پرتا چیە مینویسین خدایی؟؟؟ اگە قرار بود تفاوت هایی کە میگین زنا با مردا دارن قاعدتا باید این تفاوت اینجا هم خودش رو نشون میداد و هیچ زنی آرزوی راندن موتور بە دلش نمی اومد:/

    1. باید گواهی نامه بدهند به خانمها افرادلجبازی که در قانون وجود دارد ممنوعیت ایجاد می کنند

  11. دلیل این همه اختلاف تو جامعه ا نبود فرهنگ سازی درست هستش متاسفانه همه ما مردم ما از همه بدتر مرددهای ما تو همون تفکرات و چرت و پرت های قدیمی موندن.اگه یکم فرهنگ سازی بشه عقایدها عوض بشه و طرز فکرما تغییر کنه این مشکل و اختلاف در مورد این جور مسائل پیش نمیاد.فقط یه چیزی که زنا و دخترا ضعیفن اینو باید بگم اگه تو یه مرد یا پسر قدرت بدنی داری و هرچی اینوو بدون که دخترای ما اگه میتونن دنیارو هم عوض کنن هیچوقت قدرت دخترا و زنای ما رو دست کم نگیرید.

  12. اول اینکه خوبه آدم درست صحبت کنه
    بعدشم آدمایی مثل شمان که فک میکنن سطحشون خیلی بالاعه اگه شما دوسال سربازی میری
    مادرتون ۹ ماه شما رو تو شکمش نگه داشته و حداقل ۱۰ سال زحمتتنو رو کشیده
    بهتره سطح فرهنگ و شعورتون رو ببرید بالا
    ضعیفه هم آدمای کم خردی مثل شمان

    1. یجوری میگی انگار پدر هیچکاری نمیکنه
      همون ده سال رو پدر پول یزرگ شدنتونو میده
      تو عوضی که ۲ سال سریازیو راحت میدونی تاحالا خشم شب خوردب؟
      آدرس بده ساعت ۲ شب که تو خواب نازی با صدای تفنگ و سوت بیدارت کنم سریع لباس بپوشی آماده بشی بیرون
      موتور سواری هم برای حفظ جونتون ممنوعه چون رانندگیتون افتضاحه و مغز خانوما توان کنترل وسیله نقلیه رو با ناخوداگاه به سختی داره
      اگه موتور سواری برا همه زنا آزاد بشه فقط آمارفوتویای موتورسوارا میره بالا همین

  13. آيا كسي حق داره بگه چي بخوريد؟! مثلا بگه حق نداريد دير تر از ٩ شب بخوابيد!؟
    اگر در درون خودتون فكر ميكنيد حق داريد براي اعمال و رفتار و زندگي ديگران صادر كنيد پس يا رشد فكري نداشتيد و كودك مانديد يا طرف مقابل را كودك فرض ميكنيد.

    1. نه واقعا حق نداره شما در داخل خانه هر چیزی میخواهید بخورید و شب دیر تر از ۹ بخوابید. اما در هیچ جامعه‌ای نمی‌توانید هر کار که دلتان میخواهد انجام بدهید حتی در آمریکا و… بلکه قوانینی وجود دارد که برای شما تکلیف تعیین می‌کنند و به قول شما برای اعمال و رفتار شما حکم صادر می‌کنند فقط حد و حدود این قوانین در کشورهای مختلف با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ آن کشور متفاوت است.

    2. بله تو سرباری بزور میگن کی بخواب کی بلند شو کی لباس بپوش و همش هم برا ما پسرای بیچارست نه شما دخترای آسوده

  14. یکی از آرزو هام اینه ک موتور برسونم
    در حدی ک بزارم از این کشور برم تا بتونم به آرزوم برسم☹️☹️☹️
    اگه خبر خوش داشتین حتما بهمون خبر بدین🙏🙏

    1. ایرج آراج....زاده خاک پاک طهرون

      زنها واقعا روشون زیاده چون هیچ امتیازی نمیخواهن بدهن ولی میخواعن هم امتیاز مردها باشن
      اگه سربازی رفتن دو سال اونجا جون دادن بعدش بیان دم از حقوق برابر بزنن
      تازه چون ضعیفه هستن باید بشینن خونه

      1. خوب تو هم ۹ ماه بچه نگه دار شکمت و بعد زایمان کن,بعد دو سال شیرش بده,بعد بیا ببینم چی میگی ?ضعیفه هستی یا قویه?بعد دنبال امتیاز باش

      2. کی گفته زن ها ضعیفه هستن زن ها قوی ترین موجودات دنیا هستن اگه قانون بزارن بریم سربازی ماهم میریم اشکالش چیه مرد مگه چی داره که زن نمیتونه باهاش برابری کنه

      3. بنده ی‌ خدا

        ببخشید آقای به ظاهر محترم شما میری سربازی درست…ولی اگر سربازی هم برای بانوان مجاز بود و طرز فکر غلط جامعه این حق را از بانوان کشورمان نمیگرفت بانوان هم حق سوار شدن بر موتور را داشتند. دوسال رفتید سربازی آفرین باریکلا دمتون گرم اما اینم در نظر بگیرید که موتورسواری برای بانوان ایرادی ندارد اگر این اجازه را به ما میدادند.درضمن موتور سواری ربطی به قدرت بدنی نداره به قدرتتون ننازید لطفاً.

      4. ضعیفه تویی و جدت و ابادت ما اگه سربازی میتونستیم هم میفرستیم تازه این قد قابلیت بالا تری از امثال شما داریم بهترین درجه های نظامی رو هم میگرفتیم اون وقت مجبور بودید شما ها بشینید خونه ظرف بشورید از ترس تون هست که قلدر بازی در میارید

      5. اقایون متاسفم براتون که انقدحسودی خانم هارومی کنین چه امتیازی همه جاازاده جزکشورعقب افتاده ایران

      6. ما زنا ادعای قدرت نداریم قدرتمونو تو عمل ب وقتش ب اونایی که باورمون ندارن نشون میدیم و میزنیم دهنشون…
        دوران ضعیفه بازی تموم شده بیبی
        بیدار شو تا ببینی چه زنایی هستن تا خرخره میتونن … بدن

      7. کی دلش نمیخادبره سر بازی همه دخترام دوست دارن برن پس لطفا شعر نگو دوست عزیز. اگه مردا حق ازادیو دارن پس دخترا و خانوماهم هم دارن تو دخالت نکن هر کسی ی چیزی رو دوست داره ب عقایدارزش های هم احترام بزاریم شایدیکم. وضع فرهنگ بهتر شد

      8. ببینید ما حتی دوست داریم بریم سربازی ولی اونو هم برای زنان ممنوع کردن اگه بزارن ما میریم سربازی و از شما هم بهتر میتونیم دوران سربازی رو بگذرونم
        پس لطفا خفه شید
        منی که الان ۸ساله موتور خریدم و غیر قانونی همجا میرم پس برام فرقی نداره که اون گواهی نامه رو داشته باشم یانه این دولته که خودش اجازه میدم مردم غیر قانونی حرکت کنن
        و شمایی که جنسیت زنده اید در نظر داشته باشید که بهترین موتور سوار یک بانو ایرانی هست که الان تو خارج از کشور زندگی میکنه بهترین ماشین سوار هم یک زن هست و همچنین ما زن ها در اسب سواری تیراندازی و خیلی کار های دیگه از شما بهتر عمل می کنیم و این در دانشگاه هاروارد بطور کامل اعلام شده

      9. سربازی برن.مهریه ونفقه بردارن واینکه حتما مرد بابد هزینه زندگی رو تامیم کنه اونم بردارن بعد بیان حقوق مساوی بخان

  15. آیدا گودینی

    چرا فحاشی میکنید .چرا همدیگه رو متهم میکنید؟ من مادر دوفرزند هستم دختر وپسر دارم وبچه هام رو سوار موتور میکنم ومیبرم بیرون ..با یه لباس ساده واسپورت ومناسب موتور سواری و متناسب با عرف جامعه میرم بیرون .هیچ هدفی جز لذت بچه هام وتسریع کارهای روزانه وصرف جویی در زمان و هزینه ندارم .ومعتقدم زنها به هیچ عنوان نباید از موتورسواری محروم بشن .مگه زنهای چند هزارسال پیش ویا زمان اسلام اسب و خر و شتر سوار نمبشدن ..؟ به من بگید اون بدتره یا موتور سواری که حرکات اسب رو هم نداره ؟ دوستان به عقل رجوع کنید واز خرد پیروی کنید .چه قانونگذار و چه روحانی عقلی فراتر از بقیه ندارن

    1. اگه تصادف کنی مقصر صد در صد تویی ، اگر خدای نکرده تریلی ار روتون رد بشه تریلی هیچ تقصیری نخواهد داشت، اگر بزنید له یه نفر و بمیره طرف میتونه اقامه دعوی برای قصاص کنه چون قتل عمد درجه یک یا دو حساب میشه لذا مراقب باشید

      1. دوست عزیز این باور که در صورت نداشتن گواهینامه اگر تصادفی منجر به فوت شه قتل عمد محسوب میشه و قصاص داره کاملا اشتباهه و خواهشا از مطلبی که مینویسید مطمئن شوید ، نداشتن گواهینامه و تصادف منجر به فوت فقط ۳ ماه حبس و دیه داره همچنین با یه جستوجو ساده متوجه حرف بنده بشید

  16. سلام من خودم حدود بیست ساله ک موتور سوارم وخیلی دوست دارم که زنان سرزمینم بتونن گواهینامه بگیرن و قانونی رانندگی کنن ..
    همسروخواهر خودم هم خیلی علاقه دارن و هم میرونن … به امید روزهای بهتر

  17. آفرین
    منم مثل تو هستم توی این جامعه پر از دخترانه مثل من و تو هست که از این محدودیت ها خسته شدن
    راستش باید بگم دخترا می تونن هر کاری بکن با اراده فولادین که دارن من یک دختر ۱۳ ساله هستم که از همین سن میخوام جای برم که چنین محرومیت های مسخره ای نباشه
    ببین چی کار کردین که من نوجوان امید این کشور آینده این کشور می خواد از این کشور
    بره می دونم چی قرار بگین
    اگه ما ها بریم که دیگه آینده نمی مونه
    من فقط دنبال حقوق برابر هستم نه چیز دیگه
    از شما می پرسم آیا این چیز زیاد ای
    من برای پیدا کردن حق برابر جای می رم که انقدر تنگ نظری نباشه و برای چیز به این نا چیزی (متور سوار) ما رو محدود نکنین اگه انقدر محدودیت نبود ممکن بود ما بهتر از هر کسی بدرخشیم اما حیف که درخشش ما باعث میشه بعضی ها گناه کنن

  18. من بیست ساله که موتور سوارم و خیلی هم دوس دارم خانم هاهم بتونن گواهینامه بگیرن و قانونی رانندگی کنن ، من هم خانمم و هم خواهرم با موتور میرونن و خیلی هم دوس دارن امیدوارم این کوته فکری ها تموم شه ..

  19. خانومهایی که از تساوی حقوق زن و مرد صحبت میکنن، منظورشون برتری حقوق زن نسبت به مرد هست. والا زنها رو هم ببرن سربازی لب مرز، دو سال عمرشونو تلف کنن، تازه ندونن که روز بعد زنده ان یا مرده. یا تو بحث قوانین ازدواج ، مهریه و نفقه و اجرت امثل و اینهمه حقوق مالی که گردن مردها گذاشتن رو بیخیال بشن، بعد موتور سواری هم بکنن. خانومها توی این بحثها، فقط میخان امتیاز از مردها بگیرن و هیچ امتیازی نمیخان بدن. مورد دیگه اینه که الان اکثر تصادفها عاملش خانومها هستن، تازه با ماشین که چهار چرخه، ببین با موتور که دو تا چرخ داره، چه فاجعه ای بشه.

    1. آيا با موتور سواري زنان امتياز از شما گرفته ميشود!؟
      به نظرم سواد كافي و مطالعه نداريد

      1. آقای عزیز
        شما در چند سطر که نظر خودتون را اعلام فرمودید چند تا غلط املایی در کلماتی بسیار ساده دارید که نشان دهنده سطح فرهنگ و سواد شما است. در خصوص سربازی دختران شما در ابتدا به ساکن کمی تامل بفرمایید که آیا ما دختران علاقه ای به رفتن سربازی نداریم یا اینکه آن هم از سر جبر است؟ مورد بعدی اینکه در خصوص نفقه و مهریه و … به حمد الهی که جمهوری اسلامی در این مورد هم از شما حمایت کرده و بسی جای تعجب است که چرا
        فقط روی کاغذ حمایت شرعی و قانونی از خانم ها شده است؟ مثلا سقف مهریه تعیین می شود/ قسطی می شود / تا زمانی پرداخت می شود که خانم ازدواج مجدد نداشته باشد / و مهمتر از همه اینکه با وجود این همه امتیاز و راه در رو برای شما آقایان دختران سرزمینم مجبور هستند که جهیزیه خودشون را با این همه گرانی در همان ابتدای مسیر زندگی همراه با خودشان به منزل مردانی بی سواد، کم خرد و … همچون جنابعالی بیاورند.

        با آرزوی اینکه نسل مردانی همچون شما به سرنوشت دایناسورها برسند.

    2. والا مردا تو کل عمرشون دنبال همون امتیازن. خدایی دیگه لفظ حق و حقوق نیا که ایران ریده تو همچین چیزا. اگه مشکل داری مشکلتم واسه خودت نگه دار نکه بیای اینجا عر عر کنی

    3. اول اینکه مهریه میگیرن چون چند سال با یک مرد ای زندگی کردن و بیشترین اختلافات به خاطر مرد هست
      ای به کنار ما مهریه میگیریم شما چنتا زن میگری
      شما میری سربازی ما تو خونه بشور به سابو زندگیو میگزرونیم و تا آخرررر عمر
      شما فقط دوسال میرید کلاغ پر بازی میکنید
      تازه بیشترین مرگ و میری که میگی واس زنا هست
      شما یک زن رو تو خیابون میبینی داره رانندگی میکنه تا تیکه نندازب راهشو نبندی تو جاده کل نندازی آروم نمیگگیری
      بیشتره مرگ و میر زن ها هم به خاطر احمق بازی هایه که مرد ها تو خیابون با زن ها شوخی میکنن
      هی جلو راهشو میگیرن
      هی تیکه میندازن
      دوم اینکه شما میرید سره کار به خودتون ماشینو خونه میگیرید و یکمم غدا کخ بیشترشم خودتون میخورید
      تازه شیر بها میدید و خانواده دختر ده برار میزاره روش که بتونه واس زندگیه خود اون دختر پسر وسایل بگیره
      الان چی این وسط به شما کم میرسه؟
      تا نصف شب میتونی بیرون بمونی و هیچ زنی کارت نداره تو در واقع باید از هم جنست بترسی
      ولی ی زن نمیتونه بیرون بمونه بازهم به خاطر شما
      نمیتونه رئیس جمهور شه به خاطر شما
      نمیتونه باز بره خیابون له خاطر شما
      نمیتونه موتور سواری کنه به خاطر شما
      ما چه آسیبی به شما زدیم ؟
      دو سال میری سربازی یکم مسئولیت پذیر شی در جایی که امنیت هست چه ترس از جونی؟
      با محدود کردن زن ها دین اسلام رو به وجود آوردید
      زن روسری بپوشه میشه جمهوری اسلامی
      زن موتور نرونه چون مباحه و جمهوری اسلامی
      زن نتونه بسیاری از بازی هارو به صورت بین المللی بازی کنه بازم جمهوری اسلامی
      تبریک میگم بهتون
      شما با محدود کردن زن ها تونستیم جمهوری اسلامی رو به وجود بیارید

    4. با سلام خدمت شما. این طور هم نیست.راستش من هم با مهریه و نفقه زیاد مخالفم اما ربطی به محروم کردن بانوان از موتور سواری نداره.خانم هم یک انسانه اگه درست آموزش ببینه می‌تونه درست عمل هم بکنه.لطفا اینقدر از محدودیت ها برای بانوان حرف نزنید.

  20. من به عنوان یه خانم صلاح نمی بینم که خانم ها تو خیابانها بخوان موتور سواری کنن مگه موتور سوار یم دغه دغه است,خانم ها باید دنبال ارزشهایی که یک زن داره دغدغمند باشن نه این چیزا ;بعضی حرفه ها مختص آقایون چون از قدرت بدنی بالایی که خدا در وجودشان نهفته برخوردارن پس فرق آقایون خانما مشخص شد, پس قرار نیست هر کاری با مذاق خانما جور در نمیاد دیگران بیان چاشنی کنن وبخوان فرهنگ
    غربی هارو جایگزین کنن پس در شاءن یه خانم نیست
    به خودش اجازه بده خودشو در معرض دید نا محرمان قرار بده ,هر کس مخالف این نظر باشه ,بدانید که با حجاب مخالف است که حجاب قانون خداست یاعلی

      1. انسان ها هیچ تفاوتی با هم ندارند مگه مرد ها خودشون زور میزنن رانندگی میکنن ، افکار یکی مثل شما هاست که عرب جاهل پیشرفت کرد و عقاید خرافاتیش برای ما موند

    1. کسی شما رو زور نکرده برو موتور سواری کن شما هم نمیتونی برای خانمای دیگه تعیین تکلیف کنی پس لطفا در مورد همه تنهایی تصمیم نگیر

    2. شما در جایگاهی نیستی ک بخوای برای همه تصمیم بگیری تو غربی زندگی نکن ارزشاتو حفظ کن.کس دیگ مثل تو این نظرو نداره.یاد کرفتین واسه همه بر اساس اعتقاذ خودتون قان‌ن صاذر کنین

      1. بعضی ها خودشون هزاران مشکل دارند که یکی از اون مشکل‌ها اراده نداشتن شوند هست وطبق اراده خودشون برای بقیه افراد جامعه نظر میدهند بنظر من که یک مرد هستم زنان هر جامعه باید قبل از هرچیز انسان باشند وحق دارند مثل مردهای اون جامعه از همه حقی برخوردار باشند موتور سواری که چیز خاصی نیست به امید روزهایی که در جامعه ما انسان باشیم و انسان با فرهنگ

    3. بهتره نظرتونو‌برای خودتون نگه دارید هرکسی می‌تونه فارغ از جنسیتش موتور سواری کنه و ب هیچ احد الناسی هم ربطی ندارع😊😊

    4. نظرتو واسه خودت نگه دار تو صلاح نمیبینی تو جه کار نردمی انسان ها با هم برابرن این چه حرفیه میزنی همه زنا که نباید تحت کنترل باشن همه حق ها رو ازش بگیرن
      یه عده عقده مث شما باعث این وضع شدن

    5. شما واسه خودت تصمیم بگیرـنه بقیه. منی که پول ندارم برای همسرم ماشین بخرم مجبورم با یه موتور کوچیک و سبک یراش بگیرم تا نخواد تو این گرما این همه راه بره هزینه تاکسیم که خدا تومنه شما شکمت سیره مثل اون مجری مه میگفت نخورید پس از طرف خودت حرف بزن

    6. شما قدرت بدنيت پايين و زورت نميرسه يه موتور رو نگه داري اين ديگه مشكل خودته چون خانوم هاي ديگ اين مشكل رو ندارن و اكثرا قوي هستن به نظرم همون بهتر نا محرم شما رو نبينه خانوم هاي ديگه ازادن هر كاري كنن لابد عرضه دارن

    7. تا وقتی ادمهایی مثل شما وجود دارن، جهان سوم که هیچی ما جهان صدمم نمیشیم… واقعا متاسفم به این افکار پوسیده و عقب مونده زنهای جاهلی مثل شما…. امیدوارم هر چه زودتر نسل امثال شما به درک واصل شه… تا شماهایی وجود دارید از زن بودن خودم تاسف میخورم….

    8. واقعا براتون متاسفم که دارین هم جنس خودتون رو از چیزی که حقشه محروم میکنین . به این فکر کردین که چرا فقط باید خانوما حجابشون رو رعایت کنن چرا نباید مردا مراقب نگاه خودشون باشن؟؟؟نمیخواستم به نظرتون عکس العملی نشون بدم ولی وقتی حرفای آخرتون رو دیدم نیاز دیدم که در موردش چیزی بهتون بگم

    9. آيا همين مادر شما ٩ ماه شما را حمل نكرد و به اين اندازه نرسوند!؟ كافيست موتور سيكلت مناسب سوار شوند چرا نتوانند كنترل كنند.
      مگر خانم ها براي حق و حقوق آقايان اظهار نظر ميكنن كه آقايان دائم دنبال تعيين حق و حقوق بانوان هستند؟!

    10. متاسفم برای زنانی ک پشت همدیگه رو خالی میکنن.کجای دنیا یه کارا و یه چیزایی رو فقط مختص مردها میدونن.بس کنین زن ستیزی هاتونو.هرکسی حق داره هرچی دلش میخواد رو انجام بده

    11. ابجی گلم من رو یاد یه جمله از اقای راسل انداختید،گفته بود برای مذهبیون هیچ لذتی بالاتر از خراب کردن یا دخالت در لذت بردن دیگران نیست
      .اصلا گور پدر اقای برنالد راسل ،بابا شاید یه کاری باشه که ما دوست نداریم دلیل نمیشه بگیم اون کار بده و کسی نباید انجام بده.بیاید یکم مهربونتر باشیم باهم
      یاحق

    12. اصلا نیازی نیست که شما صلاح ببینی..شما میتونی خیلی راحت بگی خوشم نمیاد نه اینکه برای بقیه هم تعیین تکلیف کنی.
      چه بهتر که آدمایی مثل شما همون عقاید پوسیده و مسموم عرب جاهلی رو با خودشون حمل کنن؛ولی تحمیل عقاید و افکار به دیگران احمقانه‌‌ترین کار ممکنه!!

    13. مليكا مرادپور

      خاك تو سرت با اين طرز فكر احمقانت همين تو و امثال توان كه تفاوت بين زن و مرد و ايجاد كردن براي خودت و عقلي ك داري متاسفم بي شخصيت

    14. برای تو و امثال مثل خودت متاسفم ک خیر سرت ت ک مثلا زنی اینو میگی همین امثال شماها آرزوهامونو به باد دادین . وقتی همجنس خودمون اینو میگه چه توقعی باید از مردا داشته باشیم ، این حرفت نشون داد یه زن تو سری خوری .

    15. نگین سادات

      شما حتما بیشتر اون بخش نهج البلاغه که مربود به کوته بینی میشود رو مجدد مطالعه بفرمایید
      بسیار جای تاسف داره که شما به عنوان یک خانم اینقدر دید محدودی دارید.
      قانون ساده بازار عرضه و تقاضا هست
      نیاز جامعه ما با توجه به هزینه های روزافزون باعث میشه افراد نیاز به راهی برای صرفه جویی در وقت و هزینه داشته باشن
      این موضوع از نظر مالی فشار مضاعف بر بانوان گذاشته
      این همه زنی که تو فلسطین جزو نیروهای امدادی هستن رو مشاهده نکردید همه حجاب دارن و موتور
      نه تنها خلاف عرف نیست بلکه تو نوار غزه کمک رسانی میکنن و به دلیل شرایط وخیم برای سریعتر رسیدن از موتور استفاده میکنن.
      تاکید میکنم باز هم از افراط و تفریط دوری کنید و در احکام ثانی شرایط زمانی و مکانی رو نادیده نگیرید. این موضوع نیاز جامعه هست و باید پاسخ داده بشه و شما با مغلطه سعی در تحریف این شرایط داشتید. یا علی

    16. اگر مشکل شما غرب هست میتونید با یک سرچ ساده موتور سواری زنان چین فیلیپین اندونزی هند مالزی فلسطین و لبنان رو ببنید.

    17. اولن اینکه هیچ جنسی برتراز جنس دیگه نیست دومن اینکه هیچ شغلی وجود نداره که فقط مختص یه جنس باشه. سومن اینکه متاسفم برای خودم که تو هم جامعه ای منی.

    18. فرهنگ غرب؟ اولا که توی فرهنگ اصیل خودمون از اول هم سواری خانم ها بوده، حتی توی فرهنگ اعراب هم بوده، اون زمان که غرب اصلا تمدن نداشت چه برسه به اینکه فرهنگ داشته باشه
      دوما از نظر هیچ دینی رانندگی به هیچ شکلی حرام نیست و موجب جلب توجه نامحرم هم نمیشه!!! خوندیم حجاب محدودیت نیست و نباید انسان رو محدود کنه، اما با این حرف شما خلافش ثابت میشه، حجابی که انسان رو از حقوق اولیش محدود کنه و واسه یه عبور و مرور ساده اونو لنگ و معطل نامحرم بکنه و دینی که عبور و مرور رو برای نیمی از جمعیتش معطل جنس مخالف بکنه مشکل داره
      شخصا واسه شما متاسفم که تا این حد زندگی پوچ و بی معنی توی سایه ی افکار پوسیده و بی منطق تون دارید.

    19. فرهنگ غربی؟! حجاب؟! نامحرم؟! اوکی جک باحالی بود …
      ما ن ف هنگ غربی میاریم ن چیزی، شمایی ک ب دین و خدا اعتقاد داری اینم باید بدونی ک هیچ اجباری برای قبول کردن اعتقادات شما نیس، تو اسلام هیچ اجباری نیس. توی قانون خدا اجبار نیس اومدین از خدا یه جلاد ساختین ک وای فلان کارو نکن تو اون دنیا خدا هزار بار میکشتت زندت میکنه، این کارو نکن خدا هزار تا مارو عقرب میریزه دوت تو اون دنیا، جلو نامحرم نرو فلان نکن، چرا باید اونجور ک دلمون نمیخاد زندگی کنیم؟ چرا باید اونطور ک دلمون میخاد نباشیم چون نامحرم میبینه؟! ینی مردا اینقد سست عنصرن؟! شما هم دارین جنس موءنث رو خراب میکنین با حرفاتون هم جنس مذکر. بس کنین تروخدا هنوز توی عهد بوق موندین، دنیا پیشرفت میکنه هرروز ما پسرفت

    20. متاسفم که هم جنس منی و بیشتر متاسفم وقتی داری این حرفا رو میزنی از خدا و حضرت علی با اون عدالت و مردونگیش حرف میاری کاش اگه خودتو خراب میکنی هم جنس خودتو خراب میکنی اسم خدا و حضرت علی رو با چرت و پرت هایی که تو ذهن بسته ت فرو کردی خراب نکنی امیدوارم سری بعدی که خواستی از این نظرا بدی اسم ائمه رو نیاری فقط باعث تنفر بقیه ازشون میشی

    21. اصلا” ربطی به حجاب و دیده نشدن نداره، این اسمش دغدغه نیست،حتمآ نباید تفریحی باشه حتی اگر تفریحم باشه هیچ ضدیتی با دین نداره،برای خیلی ها نیاز محسوب میشه، من با حجاب کامل تمام کارهامو با موتور انجام میدم ،پسرمو مدرسه میبرم،خرید میکنم ..
      شما در منزل هستین و نفستون از جای گرم میاد،اگر ماشین نداشتین و مجبور بودین تمام کارهاتونو خودتون انجام بدین هم،همین نظر رو داشتین؟یا حتی عاشق موتور سواری؟ !
      چرا خانمها پشت برادر و همسر و….میتونن موتور سوار شن خودشون نمیتونن برونن،اینطوری فقط در معرض دید نامحرم قرار میگیرن؟

      .

  21. ب نظرم همونطور ک پسرا میتونن موتور رو کنترل کنن دختر ها هم میتونن !و دختر هایی هستند که از ملیونها پسر بهتر میتوانند کنترل موتور رونی رو در بر بگیرن …

    1. چطور میتونند پشت سر مردا سوار بشن؟ اگر خودشون راننده باشن ایراد داره چه خلاف شرع و ارزشی است؟ اگر ایرادی داشت زملن پیامبر زنان نباید سوار اسب می شدند

  22. تو دبستان زمان قدیم دختر پسرا با هم بودن
    الان جدا شدن. ربطی به دختر یا پسر بودن نداره که گواهینامه داشته باشن. وقتی جلوی چیزی رو بی دلیل و منطق بگیری از این بهتر نمیشه. همه با هم دعوا دارن. درد این کشور گواهینامه واسه زنان نیست ایراد جای دیگه هست همه میدونن ولی با هم جنگ دارن

  23. واقعا امیدوارم رسیدگی بشود و زنان کشورم بتونن متور سواری کنن و این حق زنان کشورم هست خیلی از قوانین کشور هست که در حق زنان کمکاری میشود امیدوارم رسیدگی شود و بتوانند به حق خود در همه زمینه ها و از جمله متور سوااری به امید فردایی درخشان یا حق هموطن

  24. خوشحالم که مردم سرزمینم اینقدر بروزشدن ومهربان وحافظ ناموس شدن که من ازمشهد تابیرجندرکاب زدم ومحبتها ومهمان نوازیهایی دیدم که هروقت حرف ازمردم وطنم میشه قلبم باافتخاروشعف میتپه که من هم دختراین وطنم ومیبالم به خودم وحق نفس کشیدن درهوای آزادی رو دارم،وطنم مثل وجودمه وجز زیبایی ومهربانی چیزی ندیدم.بقدری حامی من بودند مردمی که هیچ وقت ندیده بودمشون ومحبتشونوبی چشمداشت وبی دریغ نثارم کردند.بیرجندیهای مهربون هیچ وقت مهرتونوفراموش نمیکنم
    ان شاءالله گواهینامه ی موتور بگیرم ودور ایرانم میگردم وبه همه ی مردم دنیاشون میدم وطنم جدای مسؤلین بی کفایت مردمی غیوروشریف داره که کل دنیامثلشون نیست.

    1. ابجی الان منظورتون این بود که خانومها جای موتور دوچرخه سواری کنن،اجب چرچیلی هستی کلک
      شوخی کردم ببخشید

  25. واقعا عقلانیه محدودیت موتورسواری بانوان رو بردارند؟ شما خودتون حاضرید با جون خواهر و دخترتون بازی کنین و اجازه بدین سوار موتور دوچرخی بشه که کمترین ایمنی و بیشترین تلفات رو بین وسایل نقلیه داره؟
    حتی اگه خودشون هم راننده های خوبی باشند آسیب پذیری شون در برابر اشتباه راننده های دیگه بیشتره

    1. همونطور که شما حاضرید با جون برادر و پسرتون بازی کنید بله ما هم حاضریم با جون خواهر و دخترمون بازی کنیم …
      بازیه دیگه برا سرگرمی خوبه

      1. این رو واقعا خوب جواب دادید اولا فقط موتور آسیب نمیرسونه ماشین هم همینه دوما خطر زن و مرد نمیشناسه مهم درست و با صحت کامل عقلانی نشستن پشت وسایل نقلیه هست اگر قراره جون به خطر بیافته برای هر کسی تو هر جنسیتی این اتفاق خواهد افتاد…
        ممنون از پاسخ دندون شکنتون

        1. این بنده خدا میگه خانمهای موتورسوارو زیاد اذیت میکنند من خودم وقتی باموتور خیابون میرم بفهمن خانمم اذیت میکنن

      2. حرفا خنده دار نزنین . خارجیا مدام ورزش میکنن از بدو تحصیلشون با این چیزا کار میکنن و بدناشون اماده ان دخترایه ایرانی الکی میخورن زمین کلی گریه و زاری درسته توشون ورزشکارم هست ولی اینجا ایرانه و به واسطه مجاز شدن خیلیا که یروزم ورزش نکردن و .. میرن گواهینامه میگیرن و با اندک حادثه ای میمیرن و ناقص میشن

        1. 😂😂😂😂این دیگه چه سمی بود تو گفتی
          مثلا تصادف بد باشه دخترای خارجی چون ورزشکارن نمیمیرن ایرانیا میمیرن؟😂😂😂😂😂😂😂خدااایاا سراسر سوژه ایم

        1. نظرتو واسه خودت نگه دار تو صلاح نمیبینی تو جه کار نردمی انسان ها با هم برابرن این چه حرفیه میزنی همه زنا که نباید تحت کنترل باشن همه حق ها رو ازش بگیرن
          یه عده عقده مث شما باعث این وضع شدن

    2. بلخره هر کاری مشگلات و خطرات خودش داره . این جوری که شما می فرمائید ما هم راضی نیستیم پدر برادر شهرمان سوار تین وسایل خطر ناک بشن .

    3. دوست عزیز!!
      همینطور که این خطرات برای خانم ها وجود داره متقابلا برای آقایون هم وجود داره دلیل این تبعیض قائل شدن چیه دقیقا؟
      چه بسا زنانی که از هزار تا مرد شجاع تر و ماهر تر و بهترن در این زمینه
      چقدر خوبه قبل اینکه حرفی رو بزنیم در موردش کمی فکر کنیم بعد به زبون بیاریم👌🏽
      کمی تفکر!

    4. آخه یکی نیست بگه تو چرا فکر میکنی چون مردی باید مثل یک شوالیه مواظب زنا باشی؟بعدشم خطر مگه زن و مرد داره آخه؟چی میگی؟کشور ما داره له میشه زیره تفکرات احمقانه یک عده.

    5. زنان نیازی به اجازه ما مردان ندارند
      خدا به همه آدم ها آزادی داد حتی زنان
      بعد ما مردان یعنی از خدا بالاتریم که این آزادی رو ازشون سلب کنیم؟

    6. اقا پسر قبل اینکه حرف بزنی اول یکم تحقیق کن بعد این چرت و پرتا رو بنویس
      اگه یه نگاه به امار بندازی می بینی که امار تصادفات زنا کمتر از مرداست چون اولا زنا کمتر ریسک می کنند دوما کمتر از مردا کور رنگی دارن
      همه اینایی هم که میگن رانندگی زنا بده از روی تعصب احمقانه است نه چیز دیگه

      1. بیخود خودتون رو اذیت نکنید خانم ها. تو این کشور همه چی مال ما مردهاست. فکر گواهینامه موتور رو هم از سرتون بندازید بیرون. همین که مال ماشین رو میتونید بگیرید کافیه. من چند روز دیگ گواهینامم میاد. خانم ها دلتون آب😂😂😂😂😂

    7. اره راس میگی عقلانی نیس چاقو هم دسشون ندین یهو دستشون رو می برن خیابون هم نرن ماشین می زنه میمیرن واقعا چراااا اینطوری فک می کنین

  26. ینی … برسرملت ماکنن که ازهرلحاظ ازبقیه ی کشورهاعقب تره
    شما اگه نمیخواین گناهی درجامعه صورت بگیره، بایدازهرلحاظی جامعه روبررسی کنین
    آخه فرق موتوربادوچرخه چیه که موتورواسه خانوما مشکل شرعی داره ولی دوچرخه رومیتونن سواربشن
    این تقصیرم لته که به جای جوونای امروزی تصمیم میگیره، انقد که محدودیت واسه جوونا گذاشتین که واسشون عقده شده، و واسه همین هرروزبیشترازدیروزبه جای پیشرفت داریم پسرف میکنیم
    من الان ۱۷سالمه،یکی ازآرزوهام اینه که باخیال راحت بتونم توی خیابون موتورسواری کنم، ولی به خاطریه سری ازعقایدمزخرف بالاسری هامحرومیم
    واقعا جای تاسف داره واسه کشوری مثل ایران که هیچوقت به فکرخوشحالی ورفاه مردم جامع‌ نیس

      1. اینهمه تصادفات وکشته بخاطر رانندگی شما مردهاست وگرنه خانمهاخیلی بااحتیاط رانندگی میکنندمتأسفم برای ی سری ازمردهای عقده ای حسود ک خودشون هم از رانندگی سر درنمیارن هیچ میان درمورد رانندگی خانمهااظهار نظرمیکنند.

        1. شما هم درست مثل مردای حسود،حرفت سراسر غرض بودوکینه.همه میتونن در رانندگی قصور کنن،وباعث تصادف بشن، تا وقتی شما اینطور در مورد مردها صحبت کنید و بگید همه تصادفات به گردن آقایان هست شک نکنید آقایان هم � همین شیوه با شما برخورد می‌کند انسان جایزالخطاست زن و مرد هم نداره اما جامعه ما فعلاً از لحاظ فکری آماده این نیست که خانم ها موتور سواری کنند

        2. شما هم درست مثل مردای حسود،حرفت سراسر غرض بودوکینه.همه میتونن در رانندگی قصور کنن،وباعث تصادف بشن، تا وقتی شما اینطور در مورد مردها صحبت کنید و بگید همه تصادفات به گردن آقایان هست شک نکنید آقایان هم � همین شیوه با شما برخورد می‌کند انسان جایزالخطاست زن و مرد هم نداره اما جامعه ما فعلاً از لحاظ فکری آماده این نیست که خانم ها موتور سواری کنند

        3. دوستان عزیز انقدر دعوا و ناراحتی نداره این موضوع رانندگی البته که حق خانم ها هم هست موتور سواری از حقوق هر انسانی هست در این جامعه اما به همین بحث هایی که اینجا میشه توجه کنید ببینید چقدر تفکیک جنسیتی هست در همین جا خوب حالا همین رو بیارید در خیابون ها و تجسم کنید خانمی با موتور گازشو گرفته و از کنار یک راننده سواری که راننده آقا هم هست به سرعت رد میشه با روحیاتی که من در شما دیدم بعید نیست اون راننده به اون موتوری ۱ ضربه کوچیکی با ماشینش وارد کنه و یه اتفاق بیفته امثال این اتفاقات رو در نظر بگیرید به خاطر کل کل های خانومو آقایی, بعد ببینید تو شهر چه اتفاق هایی که نمی افته اینجا که به نظر دادنه اوضاع اینه اونجا که به عملکردنه، واویلا جامعه ما هنوز انقدر بالغ نشده که خانم ها موتورسواری کنند این را بفهمید و گرنه حق شماست کاملاً درسته

      2. چرا بنده خدا انقد میترسی از زنها😂
        شاید بخاطر اینکه میدونین که اگه خانمها تو ایران میدون داشته باشن از پس کارهایی برمیان که تو و امثال تو هیچوقت حتی با داشتن آزادی نامحدود نمیتونین یکیشو انجام بدین

        1. شک نکن که همینطوره😂
          مردها از قدرت و توانایی زن ها میترسن و فرارین این کلا تو غریزشونه برای همینم هست که اینقدر مخالف برابری حقوق مرد ها و زن ها هستن!
          چون میدونن اگه زنها به اندازه اونا آزادی داشته باشن انقدررر بهتر و بیشتر پیشرفت میکنن که خودشون دیگه جایی ندارن و هیشکی اونا رو نمیبینه همینه که انقدر فرق گزاشتن بین زن و مرد🤷🏻‍♀️😂

      3. اگه ادعات میشه حاضرم باهات مسابقه بدم هر جور که تو خواستی . ولی وقتی باختی …‌ باید جلو همه بخوری ؟!! پایه ای؟ مردی بیا

      4. حرص نخور بابا، مسافر کشیتو بکن
        حق میدم بهت هر روز با پراید واسه خاطر ۲۰ تومن سخته، فشار میاره
        ولی ارام باش

      5. بهتر بگید از حسودی اینکه ما راننده ایم . خودتون … به خیابان ها . تازشم بانوان در مسابقات موتور سواری کلی مقام دارن

      6. اولا حرف مفت نزن !
        ثانیا رانندگی جنسیت نمیشناسه.مردیم دیدم که گند زده با رانندگیش پس دیدگاهتو عوض کن!!!!!!!!!!!!!!

      7. اقای به اصطلاح با شخصیت شما مرد ها خیلی … هستید در هرزمینه این همه تصادف و خلاف بیشتر از حیوان هایی مثل دیده شده لطفا خودتون رو جمع جور کنید و همچنین کمی شعور شخصیت برای انسان بد نیس!

      8. اقای به اصطلاح با شخصیت اینهمه تصادف و خلاف مربوط به … امثال شماها رخ داده، شما ها و امثال شما در هر زمینه ای مثل … و درنده اید و ازادی رو از خانم های محترم میگیرید این گفتن ندارد اما یکی مثل شما داره در این مملکت خرابکاری میکنه بعد میاید و خرابکاری های خودتونو میندازین گردن همونایی که دارید ازار میدید تا ازار اذیتتون طعمش بیشتر بشه اگه کمی شعور و شخصیت داشتید میدونستی بوی انسانیت چیست اما تاسف باره که بویی از انسانیت نبردید

      9. اره اینایی که هر هروز تصادف می کنن می افتن گوشه بیمارستان ما خانمهایم 😂😂😂😂شما مردا انقد خوب راندگی می کنین که ادم کفش می بره

      10. من از همه خانوم ها بخاطر مرد بودنم عذر میخوام.
        مشتی این چه حرفیه میزنی ،خیلی فکر کردم چه جوابی بدم بهت اقا جون ولی خداشاهده چیزی پیدانکردم

      11. شما اگه تربیت داشتید بهتون یاد میدادن نباید با یه خانم اینجوری صحبت کنید
        وجود کسایی مثل شما باعث تاسفه

  27. بنظر من هر چقدر که یک بیشتر هنر داشته باشه و از پس هرکاری بربیاد ب نفع همه اس .خداوکیلی یه نگاه ب خارجیا بکنین اگ جوری ک اونا زندگی میکنن اشتباهه پس چرا اونا پیشرفت میکنن و ما پسرفت؟

  28. به نظرم آقایون رو حذف کنن از سطح شهر که خانوما بتونن به خواسته هاشون برسن.
    متاسفم برای اون متحجری که حرف مرجع تقلید رو هم قبول نمیکنه که خودش و امثال خودش بخوان بی گناه بمونن. که البته این آدم انقدر فکرش و مغزش خراب و گناه‌آلود هست که بخواد برای یه موتور سواری ساده فکرش بره سمت تحریک و….

    1. شماها رو از خیابون جمع کنن، جامعه آرامش بیشتری داره. تو هر صنفی زنها وارد شدن ، اون صنف به کثافت کشیده شده. دیدم که میگم

      1. مثلا سیاست که دست آقایونه وضع مملکت خیلی خوبه؟ نظرتون اینقدر مضحک بوده که حتی بقیه شما رو در این حد ندیدن که بخوان جوابتون رو بدن

  29. من یک زنم. محض اطلاع اون آقایونی که توهین کردن چادریم و تو تمام زندگیم مراقب بودم نامحرمی حتی یک تار موم را هم نبینه. با این حال به هر چیزی که علاقه وافر داشتم برای خانم ها منع و برای آقایون آزاد بوده. وقتی اینهمه تفاوت باشه مشخصه عده ی زیادی خلاف میکنن. به شما باشه حتما میخواید بگید ما خانومها تو مسابقات هم نباید شرکت کنیم. خدا را شکر با همت خانومها اوضاع یکم بهتر شده. شما هم اگه مردی و مردونگیت بزرگه بابت هر اتفاق کوچیک و بزرگی توهین نکن و یکم همین مقرراتی که ازش دم میزنی را رعایت کن. اگه نصف آقایون مثل خانومها رانندگی میکردن نظم تو رانندگی خودش را نشون میداد و انقدر شاهد ترافیک نبودیم
    در ضمن هر جا خانومها وارد شدند اوضاع بهتر شده چون باعث شده یک عده زیادی از آقایون بیشتر مراقب باشن و به خودشون و بقیه احترام بیشتری بزارن.

    1. دقیقاً. چرا بعضی از مردا در بحث جنسیت گیر کردن. هیچوقتم پیشرفت نمی کنن. من خودم چند وقت توجه می کنم می بینم آقایونم در بحث رانندگی کم افتضاح نیستن . رفتار که هیچ اصلا حرفشو نزن مثل این آقا که این بی تربیتیو به خانم کرده یعنی خودش ناموس نداره احتمالاً

  30. به نظر بنده اصل مطلب اینه که آدم رو از هر چی منع کنی به طور ناخواسته طمعش بیشتر میشه.
    موتور تو فصل گرما آفتاب میزنه فرق سرت تو زمستونم کل بدنت از سرما خشک میشه. ایمنی هم در حد صفر
    اگه خدایی نکرده بخوری زمین شکستگی حتمی هست. خیلی از موتوری ها آرزوی داشتن ماشین دارن. یکیش خودم

    1. ضمن احترام، بايد ايرادى وارد كنم؛ جناب، چيزى كه شما مطرح كرديد يك نظر كاملاً شخصى است. صلاحيت و ارجحيت يك انسان در خصوص گزينش شيوه اى (در اين زمينه وسيله ى نقليه) تماماً به عهده ى خود اون شخص هست، و نه هيچ كس ديگر!
      صلاحديد شما در گزينش يكى از هزاران شيوه، براى شخص شما محترم، لكن لزومش در زندگى ديگرى بى اساس هست!
      بحثى هم كه در خصوص «منع بودن» مطرح كرديد، براى همچين نسلى كه ما درش قرار داريم، بسيار بسيار كوته نظرانه است. (باز هم مطرح مى كنم، هيچ قصد بى احترامى ندارم…)
      اگر حق انتخابى بناست كه جايز در نظر گرفته بشه، بايست صرف نظر از جنسيت، براى هر دو جنس مطرح باشه.
      چرا كه ايرادات وارده در زمينه ى صدور قانونى گواهينامه ى بانوان براى سوارى در سطح شهر چندان بى راه حل نبوده و نيست…

  31. قانون و دین وقتی قاطی بشه خیلی ها به خاطرش مجرم شناخته
    وقتی کسی جرم میکنه معلوم نیست قانون زیر پا گذاشته یا دین رو اینه که حقیقت گم میشه
    و حتی علم رو هم محکوم میکنه.
    پول شویی،استعمار ،هدر دادن منابع یک ملت برای بقای خیلیا

    قانون کنترول شده به مجرم های واقعی اجازه داده شده.
    بله دوستان بسیاره سرنوشت هایی مثل گالیله

  32. واقعا وضعيت خرابه ….
    يكسرى مرد ٧٠ ساله حق ندارن واسه خانوم ها تصميم بگيرن چى درسته چى غلط خود خانوم ها درست و غلط رو ميتونن تشخيص بدن و اينكارش ته بى فرهنگيه….
    با اينكارشون فقط مردم رو عليه خودشون ميكنن هيچ…عليه دين هم ميكنن….اقا اصلا دين ميگه لا اكراه فى دين!!!چرا اخه؟!درسته جامعه فرهنگش نسبت به كشور هاى اروپايى پايين تره…و كاملا درسته كه خانوم ها به مشكل بر خواهند خورد… اما راه حل اين نيست اقايون!!!راهتون اشتباهه!!! مردم ديگه مردم قديم نيستن كه هرچى بگين بگن درسته حق با شماست!!!مردم فكر ميكنن تحليل ميكنن و تصميم منطقى ميگرن و براى تصميمشون ميجنگن!!!!خانوم هااا ! بايد نشانشان دهيم كه حق تصميم گيرى درباره تصميمات شخصى ما ندارن!!!بايد احترام بگذارن نه اينكه بى احترامى كنن!!!

        1. بی عدالتی همیشه باعث خشم میشه درکتون میکنم که چه حسی دارید و این هم بی انصافیه که فکر کنید در این کشور فقط به زن ها ظلم میشه ، ما هم از این وضعیت راضی نیستیم ؛ این همه نفرت این همه فاصله خلاصه که این همه حال بد

      1. بدبخت …
        اگ مردا نباشن که …
        تو میخوای نون بپزی؟
        تو میخوای رفتگر شی؟
        تو میخوای کارگر باشی؟
        تو بلوک و میلگرد میبری اینور اونور؟
        کم حرف بزن

    1. اگه قرار باشه هرکی برای خودش تصمیم بگیره
      قانون این وسط چی میشه
      حتی کشور های غربی هم قانون دارن و هرکسی نمیتونه برای خودش تصمیم بگیره
      یکم مطالعه داشته باش
      به حرفات هم فکر کن بعد بفرست

  33. ببینیید نه شرکت بدش میاد موتور بیشتر فروش بره نه قانون بدش میاد گواهی نامه بیشتر صادر کنه نه به ضرر راهنما رانندگی است از هر لحاظ سوار موتور بیشتر شود جرایم بیشتر میشود خرید موتور بیشتر است و هزاران راه درامد پولی بحث اصلی فرهنگ سازیه زن سوار بشه بیاد تو خیابان پشت سرش چهار تا موتور بوق متلک و هزار اتفاق خواهد بود تا فرهنگ هم نباشه جامعه و مسول صادر کننده قانون قانونی صادر نمیکند فقط یک لحظه سوار موتور بشود دختری و با موتور روانه خیابان خوب تست کنید بعد ایراد بگیرید قاچاقی تست کنید به خیابان برورید و ببینید اگر حاکمم شهر بودید قانون صادر میکردید. جواب دوستان گفتند کلاه اجباری بشه و لباس مخصوص کی اجرا میکنه قانون هست اجرای قانون کیلو چنده . لباس مخصوص چی مثلا چادر رو موتور خخ یا کلاه بذاره موهاش دیده نمیشه اخه اینکار اصولیه اخرش خودشو عذاب بده تو کلاه که موهاش او بالا از کلاه نیاد بیرون خوب در کل ضرری برا دولت نداره ولی جامعه وضعیتش خرابه و جامعه را کی میسازه همین مردم با افکارشان شما دختران حق دارید و واقعا مرد و زن برابرند ولی خوب موتور سواری که بخواد از لذت بردن به اذیت شدن در خیابان و هزاران اتفاق رو به همراه داشته باشه بهتر که نباشه . ولی من مخالفم که بگویند نباید سوار شوند حالا چه اصراریه در خیابان سوار شوید موتور رو بردارید در دشت و بیایبان خدا برید لذت ببرید هیچ کسی هم کاری ندارد اونجا دیگر حاکم قانونی صادر نمیکند چون کسی نیست با ناموس مردم شوخی کند البته به بیابان های ایران هم اعتمادی نکیند حداقل دو اشنا با خود ببرید.

    1. دوست عزیز هر چیزی باید یک شروع داشته باشه ، من خودم ۴ سال در هند موتور داشتم و هیچ بوق و متلکی هم نبود
      قرار نیست برای بهشت رفتن آقایون ماها خودمون رو دفن کنیم

    2. خداوندا…
      چيزى كه شما در نظر نمى گيريد اينه كه اون سه چهار (به اسم…) مردى كه قراره “بوق و متلك و…” بار خانماى موتور سوارمون كنن، خيلى وقت پيش اين حق رو در خودشون ديدن كه وقتى خانمى راه هم مى ره همين روند رو اجرا كنن.
      و جالبه، شما اون كوته نظرى و رذالت رو مسأله ى اصلىِ فرهنگىِ ملزم به رسيدگى مطرح نكرديد، بلكه موتورسوارى خانما رو باعث و بانىِ «امكان» به وجود آوردن همچين مسأله اى خطاب كرديد و لذا صلاح رو در منعش از ازل ديديد!
      من به عنوان يك خانم بهتون مى گم، هيچ يك از اون پستى ها شأن من رو زير سؤال نبرده و نخواهد برد، بلكه شأن اون يك جزء از جامعه كه چنان حقى رو گويا جامعه تا به الآن نتونسته براشون تبيين كنه.
      بار ديگه، ايراد وارده به موتورسوارى بانوان، اون جور كه شما مطرح مى كنيد، هيچ ارتباطى به صلاحيت دادن جواز به حق من نداره!

    3. ماها حجاب داشته باشیم ک اقایون ب گناه نیفتن ماها استادیوم نریم ک اقایون نمیتونن خودشونو کنترل کنن و هرچی میخان نگن ماها موتور سوار نشیم ک اقایون نمیتونن جلو تیکه و حرفای بیخودشونو بگیرن؟؟؟ تا کی خانوما باید از علایقشون دست بکش چون اقایون ظریفت خیلی چیزارو ندارن؟

    4. واقعا حرفتون اشتباه بخاطر ۴ تا بی فرهنگ بی شعور من باید زندگی نکنم؟
      واقعا با این حرفتون خنده دار هست من همینطوری با ماشین یا پیاده هم برم وضعیت همین هست اقای محترم !!!!
      شاید من علاقه داشته باشم به موتور به نظرتون به خاطر ی سری گاو و گوسفند باید سوار نشم؟؟؟؟

    5. حرف شما واقعا درسته من خودم دخترم و زمانی که سوار دوچرخه میشم واقعا برخورد هایی که شایسته دختران این سرزمین باشه از جانب آقایون و بعضا خانم ها نمیبینم . ولی به نظر شما فکر نمیکنید اگر این محدودیت ها نبود و همه فارغ از جنسیت از حقوق برابر برخوردار بودند بهتر میبود؟
      ما دختران هم از این احساس نا امنی در جامعه خسته ایم و نمیدونم تا کی باید دونه دونه به امید جامعه ای امن تر از این کشور بریم با وجود اینکه دوسش داریم .

    6. ینی مسخره تر از این نمیشد تحلیل کرد موتور تو بیابون مگه عقده موتور سواری داریم اخه ؟ موتور ی وسیله حمل و نقله برای آسون کردن رف ت و آمد درون شهری منی که از اون سر تهران میام این سر تهران با چهار ساعت ترافیک یا مترو اتوبوس چرا نباید با موتور ۵۰ کیلومتری برقی با احتیاط این مسیرو ی ساعته کنم و غیر قانونی بودنش چ معنی داره ؟ از مملکتی که جنس مذکرش خودشو حق ب جانب میبینه و همه مسائل رو به جنسیت ربط میده اونم یزایی که بی ربطه انتظار پیشرفت نباید داشت اگر میخواین جامعه پیشرفت کنه باید از بها دادن به خانم ها شروع کنید چون پایه و اساس خانواده مادره که متاسفانه ن راه برای استقلال میزارن تو ایران براش ن جایی برای پیشرفت با کلی محدودیت که خانم ها هر چی بیشتر وابسته و محتاج آقایون باشن . حتی تصورش م تهوع بر انگیزه که چ دستاورد هایی میتونه واسه ی خانم این مسائل داشته باشه از سو استفاده شدن تا … بگذریم که الان با این شرایط ی خانم ب جرم زن بودن باید ی مرد بگرده پیدا کنه تا بخولد قانونی ترک موتورش بشینه تا بلکه جمهوری اسلامی کاری به کارش نداشته باشه

  34. باز میگن چرا جوونا از کشور میرن؟!!
    چرا ما اجازه نداریم کاراییو که دوست داریم تو کشور خودمون بکنیم؟!
    کی گفته موتور سواری زن دور از حیا و عفته؟! یا ظرافتشو میبره زیر سوال؟!!
    موتور سوارا ملزومن به سر گذاشتن کلاه ایمنی که به قول دوستان مشکل«موی دم اسبی» رو حل میکنه.
    به تن داشتن لباس مناسب هم«حتی لباس مخصوص موتور سواری» عفاف رو(دچار مشکل) نمیکنه
    من نه فمنیستم نه میگم زن و مرد برابرند ولی میگم وقتی کاری هست که هردو جنسیت توانایی انجامشو دارن چرا قانون از یکی از جنسیت ها منعش میکنه؟! خودتونم گفتین تو خیلی از کشور ها خانم ها حق داشتن گواهینامه موتور رو دارن پس زن ها هم میتونن موتور سواری کنن تو دین و شرع هم حرفی از حرام بودن این امر نزده گذشته از این تو کشورمون ادیان متفاوتی وجود داره که شهروند ایرانن و قوانین براشون حکم میکنه که حق انجام چه اعمال عمومی رو دارن، بازم میگم من فممنیستت نیستم ولی حقمون نیست انقدر بخاطر زن بودن تو سرزمین مادری و اجدادیمون بگذریم از علائقی که داریم:((

    1. سید جلیل موسوی

      عارفه عزیز برید کشور ترکیه گواهینامه بگیرید و تبدیل کنید به گواهینامه بین المللی و در ایران استفاده کنید

      1. /////////////////////////////////////////////////////////

        در یک برنامه ای گفت که با گواهیماکه ی بین المللی هم نمیتوانید رانندگی کنید

      2. خوب گفتی
        خخخخخخ
        مسخره کردن همه چی رو
        ملت دارن از گرسنگی میمیرن کار و کاسبی بچه های کار کلی معظلات فقط به فکر جیب مبارک خودشونن

  35. این نوع تبعیض ها در جامعه باعث ایجاد نفرت و خشم خانم ها نسبت آقایون میشه. دیگه زمانه عوض شده و نمیشه با وابسته و ضعیف و بی عرضه نگه داشتن خانم ها و گرفتن استقلالشون جامعه رو کنترل کرد و یا به اصطلاح بنیان خانواده رو حفظ کرد. دوره ی مرد سالاری به سر رسیده. آمار تجرد انتخابی خانم ها این امر رو کاملا شفاف نشون میده و چشم بستن به روی حقایق و واقعیت های جامعه، حقیقت رو تغییر نمیده. ما هم ازین زندگی استقلال و حقوقمون رو میخوایم. خانم ها روزگاری در کنار آقایون فریاد استقلال آزادی سر داده اند و به جمهوریت ایران اسلامی رای دادن. جمهوری ینی حق نظر دادن و مطالبه کردن.ما هم حقوقمون رو مطالبه میکنیم و بخاطرش میجنگیم و دیر یازود حقمون رو میگیریم.

  36. صقرا یوسفی

    چطور این همه پیک موتوری مسافر کش دارند هر روز خدا از ۷ صبح تا ۱۲ شب مسافر کشی می کنند و قاطی مسافرها خانمها رو هم پشت سوار می کنند زنها اگر مسافر بشندو پشت سر یه مرد گردن کلفت بشینند و پول هم بدن ، بی عفت نمی شند ولی اگر خودشون راننده موتور بشند و خودشون برونند بی عفت می شن ؟

  37. مهدی فدائی برومند

    ۹۸۰۰۷۹۶۹۰۶این شماره گواهینامه میخاسم ببینم تاریخ صدورش چه موقس

  38. مردک … و کوته فکر، اون زمانی که زنها رفتند جبهه جنگ و شهید شدن، همین پرستارها که شبانه روز در کنار همکاران مرد و واسه مریضها مرد شبانه روز زحمت میکشن، سختی‌ها و بدبختی‌های اونها رو نمی بینید،ندیدی هزاران خانمی که سوار تاکسی شدن همین شما آقایون کوته فکر میگفتید خانمها فقط باید سوار تاکسی شن، و راننده تاکسی به اونها تجاوز می‌کرد و می انداخت کنار خیابون، تا کی خانمی که شوهرش بیکار و مریض یا بیوه هست توی هوای ۴۰ درجه کنار خیابون منتظر اتوبوس بمونه و از کنارش ارازل و عوباش رد بشن بهش متلک بگن و اذیتش کنن، تو کجایی که اینها رو ببینی که خانمی بخاطر نداشتن بلیط اتوبوس ۱۸ چهارراه پیاده میره که یک نامحرم با قصد و غرض بلیطشو بهش نبخشه، هنوز در عصر جهالت بسر میبری، ما خانمها از مردها، مردتریم اینو در همه عرصه های زندگی نشون دادیم، جاهلی که کورکورانه قضاوت میکنی، کور شو پیشرفت و احترامی که واسه خانمها میشه رو نبین و خفه شو ابلیس…..

    1. قیاسی که کردی جالب بود …. !
      طرفی که با موی دم اسبی میشینه پشت موتور رو با پرستار زمان جنگ مقایسه کردی ….
      هیچ وجه اشتراکی ندارند غیر زن بودن …

    2. چقدر خوب میشد که اصطلاح ما زن ها از مردها مردتریم رو استفاده نمیکردید.اگر که وضعیت مردهای جامعه این باشه ما هیچ وقت نمیخواییم مرد تر باشیم. و اصلا جمله ی قشنگی نیست .

  39. راحله برسلانی

    بنظر من خیلی خوبه چرا من نوعی چون دخترم باید علایق خودم رو کنار بزارم اون هم ب اجبار جهت اطلاع دوستانی ک گفتن باعث میشه عفت بانوان زیر سئوال میره باید گفت عفتی ک ب اجبار و گریز از علایق باشه کم کم جایگاهش رو ب نفرت میده در ضمن ما در زمانی ک بانوان پشت اتومبیل هم مینشستند هم اون کار رو اشتباه میدونستیم جهت اطلاع اقایان وقتشه بانوان رو هم در عرصه جامعه نشون بدیم هیچ فرقی بین من خانوم و تویه اقا نیست هر دو مون رو یه خالق خلق کرده هر دو زنده ایم و هر دو برای زندگی برنامه هایی داریم چرا من خانوم زندگیم محدود یا محروم بشه اما تویه اقا هر کدوم رو بتونی با لذت مزه مزه کنی
    باید کنار اومد باورمون کنین خانوم ها هم زنده ان……

    1. جملات جالبی بود ، دقیقا شبیه جملات تهمینه میلانی ….
      مشکل اینجاست از جملات برداشت سطحی می کنیم و بر خود لازم می دونیم که اون کار رو انجام بدیم .
      مثلا که احساس می کنیم اگر فعل رانندگی (که چون مردها بیشتر انجام می دهند) را انجام دهیم بنابراین کار خارق العاده کردیم و با “مرد ها برابر” شدیم ، خوب بسیاری از مردها در بازار بار سنگین به دوش می کشن ، چرا اونجا کشی نمیگه که چرا فقط مردها باید این کار رو انجام دهد ؟؟!!!
      نکته دوم در بسیاری از شهرستان ها که زنان کار منزل می کنند پشت موتور مینشینن امور زندگی می گذرانند بدون هیچ مشکلی
      دقیقا همانطور که اشاره کردن بین زن و مرد فرق هست و خدا در زن ظرافت هایی قرار داده که شان آن اجل از این است که پشت موتور بنشیند و ….

      1. قدرت فيزيكى؟ خب شايد…
        همين فكر رو راجع به مولان مى كردن… تا كه اسطوره شد! پدربزرگ مقيد من اين داستانُ شبا مى خوند!
        اين ايراد ها رو هزارباره، ساليانه ساله كه مطرح مى كنند، ورزش رزمى و باقى مسائل… هيچ يك ظرافت و نجابت خانما رو اونجور كه گمون مى كنيد زيرسؤال نمى بره و نبايد هم ببره. همون جفت دست ظريف موتور رو خواهند روند همونجور كه كودك هشت ساله رو در صورت ضرورت تو بقل حمل خواهند كرد.
        ضمناً فرهنگ ها نياز به بسط دارند. همين طور ذهن شما در اين ريز مسائل. (احتراماً البته)

    2. باید عرض کنم اگر هیچ تفاوتی میان زن و مرد نیست چرا به یکی می‌گویید زن و به دیگری می‌گویید مرد؟ عقلا چنین چیزی مردود است. زن و مرد در ابعاد گوناگون با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارند و البته نقاط مشترک بسیاری هم دارند.
      قوانینی که میان زن و مرد متفاوت است برای همین نقاط متفاوت است. برای نمونه زن برای مرد به لحاظ بصری و… جذاب است و در مقابل مرد نیز از راه نگاه می‌تواند لذت ببرد. در نتیجه در هنگام قانون‌گذاری باید بگوییم که زن پوشش خاصی داشته باشد و همچنین مرد هم نگاه خود را کنترل کند.
      هر طرف از این مسئله را حذف کنیم اشتباه کرده‌ایم. چه بگوییم که خانم‌ها هر طور می‌خواهند لباس بپوشند چه اینکه به آقایان مجوز هر طور نگاه کردن را بدهیم.
      ناگفته نماند در کشور محیط‌هایی مخصوص بانوان وجود دارد مانند برخی پارک‌ها باشگاه‌ها و… که خانم‌های محترم می‌توانند در این محیط‌ها پوشش آزادتری را انتخاب کنند تا سلامت جامعه نیز به خطر نیافتد.
      امیدوارم مسائل را همه جانبه بنگریم.

  40. سلام
    صدر مجوز گواهینامه برای زنان به نظرم کار اشتباهی است …. البته اگر انگ افراط گری به ادم نمی زنید ….. حالا اگر خواستید صادر کنبد پس از برسی دقت کنید چه کسی ان مجوز را صادر کرده یقنا همان فردی هست که اصلا خودش قائل به حجاب . عفت . نجابت . حلال وحرام خدا نیست . اصلا برسی کنید ببینید خانواده خودش در چه حدی از این جامعه هستن ….. تشکر

    1. راحله برسلانی

      جناب اقا من ن وظیفه ی حمایت از بانوان سرزمینم رو دارم ن چیز دیگه ایی چون اون ها اونقدر قوی هستند ک بتونن عقاید کوته نظرانه ایی چون شما رو نادیده بگیرن راستش اونقدر قدرت مند هستند ک نیازی نباشه مدافعان عفت همچون شما رو داشته باشند اگر وقت نظر پرسیدن پس باید از من بانوی این جامعه پرسیده بشه … ن شمای اقا از قدیم میگن سیر از گشنه خبر نداره همونطور ک شما از دل خانمها خبر ندارید شما افراط نکردید فقط تا تونستید در توانایی های خانوم ها تفریط کردید…👎👎👎👎👎👎

    2. شما لابد با این مسئله که خانم در صندلی عقب تاکسی چسبیده به یه مرد کثیف و نامحرم و چشم چرون که خانم رو اذیت میکنه و مسافت طولانی اون خانم باید این شرایط رو تحمل کنه و زجر بکشه و بخاطر همون حیایی که میگی دم نزنه، و یا در اتوبوس و مترو شلوغ که خانمها بالاجبار با آقایون نفس در نفس و فیس در فیس یا چسبیده به اونها که بوی عرق و کثافت میدن و آدم چندشش میشه حالش بهم میخوره….بالاجبار صبوری کنه تا به مقصد برسه، اصلا مشکلی ندارید خانم یا مادر و آبجی جون شما چند مرتبه توی این شرایط قرار گرفتن؟!! یا اینکه وسیله با راننده شخصی دارن که قشر متوسط و ضعیف جامعه رو درک نمی کنید؟!!!!

      1. والا من خودم موافقم که گواهینامه موتور بدهند به خانمها ولی این همه نفرت شما دیگه چیه بابا تو اتوبوس و مترو که همون قدر که خانمها بو عرق میدن اقایون هم بو میدن فرقی نداره در دنیای واقعی همه یه جوریم حالا تو داستانهارو نمی دونم ولی یکم اروم باش چقدر پرخاش می کنید

      2. میتونین به راننده بگین پیادتون کنه
        چیزی که زیاده تاکسی
        شماها به جا اینکه به فکر استقلال و آزادی بیانتون باشین
        تیپتونو درست کنین که جوونای بی فرهنگ ایرانیو
        مریض و هیز نکنین.میکروبیه که از محدودیت اومده‌
        و همیشه باهامونه تا اینکه من و شما درستش کنیمو
        به بچه هامون یه فرهنگ سالمو منتقل کنیم
        مردو زن فرقی ندارن مقامایی که تیمای فوتسالو و ….
        بانوان چند سال گذشته کسب کردن
        آقایون نتونسن کسب کنن
        ولی این وسط مشکل از خود شماست
        اگه آهن پرستیو پول پرستیو
        بزارید کنار و به رسیدگی به فرهنگ خوانواده
        بپردازید فرهنگ رشد میکنه
        ساختن فرهنگ دست منو شماست
        ماییم که رییس جمهور و نماینده میسازیمو
        انتخاب میکنیم
        از دامن زن مرد به معراج میره
        #منطقی_فکر_کنیم

        1. اولا اینکه ما نیستیم که رئیس جمهور و نماینده و بقیشونو انتخاب میکنیم. بعدهم اگر شما مردهایی که این قانون های بی ارزشو و قدیمی ک دیگه منسوخ شده رو گذاشتید به جای ما خانم ها بودید که ی سری تعصبی و بی منطق براتون قانون می چیدن و حقتونو میخوردن، شاید خودتون هم بودید به قول شما آهن پرست! میشدید. و شما نمیخواد به فکر استقلال و آزادی بیان بقیه باشی و بهتره تو چیزی که معلومه علمی نداری دخالت نکنی.جوونای بی فرهنگ ایرانو یکی دیگه مریض و هیز کرده. ن تیپ و لباس بقیه!مسعولیت نگاه و تفکر خودتونو میندازید گردن بقیه!! وضعیت فرهنگی جامعه دست خانم هاست! پس اونایی که قدرت دستشونه چه وضیفه ای دارن؟ این وضعیته فرهنگمون و دیدمون به اطرافمون اون طوری که اونا میخوان شکل نگرفته!! حتی خود شما که میگید #منطقی_فکر_کنیم

      3. شما یه خانومی که بوی عرق یه مردو تحمل کردی
        منم یه مردم که بوی گند عرق یه زنو تحمل کردم‌
        همه آدما در طول روز تعریق دارن بسته به فعالیتشون
        مردا بیشتر کار میکنن شماهارو سیر کنن تعریقشونم بیشتره
        زناییم هستن کار میکنن
        اگه‌ ملاک این باشه که
        من به شخصه نمیتونم بوی یه تن پودر رو صورت خانومارو
        تو مترو تحمل کنم واقعا شرایط سختیه.

    3. برای کسی مثل تو فقط و فقط میشه تاسف خورد و جای تاسف هست که کسایی مثل تو توی جامعه زندگی می کنند و حتی آب و هوا رو هدر میدن حیف آب و هوا به بدن تو مصرفش کنی

      برو طرز فکرت رو اصلاح کن شاید رستگار شوی

    4. تمومى چيزى كه شما مطرح كرديد: حجاب، عفت، نجابت و حلال و حرام خدا، ثقيل تر و مسلماً از پيش جا افتاده تر از چيزيه كه بخواد با يك حق براى بانوان در خصوص گزينش موتور به عنوان وسيله ى نقليه ى انتخابيشون خللى وارد كنه. اين ها مسائل پيش پا افتاده اى نيستند كه با اشاره اى زير سؤال برن. هرگز نبودن! بلكه يك اهانت به جفت اون مسائل و خانم ها. عجب!
      شما به نظر صرفاً خوش نداريد يك خانم رو سوار بر موتور ببينيد.
      جناب، عقيده و ارجحيت شخصى شما، مبين عفت و نجابت من و باقى خانم هايى مثل من نيست!
      شما حتى ارتباط اين مسائل رو با موتورسوارى خانما مطرح نكرديد…
      و محترمانه خواهش مى كنم، به اين سادگى تعميم نديد!

    5. میخواید راز رستگاری در هر دو عالم رو بگم بهتون ،اون اینه که هرچی رو برا خودت ممیپسندی برا دیگران هم بپسند،اگه مردها دوست دارن موتورسواری کنن چشم دیدن موتورسواری خانوم ها رو داشته باشن،
      متاسفانه بعضی عقده ها باعث میشه بعضی از مردها احساس برتری کنن نسبت به خانومها اگر این عقده ها نباشه ماها الان باید زار بزنیم برای مظلومیت خانومهای کشورمون و کشورهای همسایمون
      بیاید چند لحظه فکر کنیم چه محدودیتهایی دارن ،چه اقابالاسرهایی دارن هرکس بخودش اجازه میده قیمشون بشه وجدانن بیاید خودمون روبزاریم جاشون مطمعن باشید بعدش دیگه اینطوری به یه مووتورسواری ناچیز که میتونه یکم دلشون رو خوش کنه و خوشحالشون کنه اینطوری نگاه نمیکنیم

  41. با سلام محضرمسئولین مربوطه در امور صادرکنندگان مجوز گواهینامه موتور سیکلت برای زنان
    از نطر شرع من در حدی نیستم که نطر بدهم ولی از نظر عرف باید بگویم زنان جامع ما عفیف هستن . واین عفت با توجه به شرایط جامعه با صدور مجوز گواهینامه برای زنان فقط آنها را بی حیا ویا مشکل دار میکند …. حالا برفرض بر اینکه این مجوز را بخواهند صادر کنند لطفا اول این گواهینامه را به همسر ویا خواهر ویا مادر همان شخصی صادر کنید که جواز صدور گواهینامه موتور را برای جامعه اسلامی ایران صادر می کند با تشکر

    1. راحله برسلانی

      شما از کجا انقدر مطمعنید اقا خواهش میکنم بزارید خانومها یه بار برای خودشون و خودشون ب جای خودشون جواب پس بدن کم جلویه دهان خانوم هارو با پوشش زور گویانه ببندید و نقاب دلسوزی ب چهره بزارید این مسئله برای خانومهاست ن شمایه اقا😑😑😑😑😑

      1. اگه قراره کسی خفه شه اون شمایی بسه انقدر تا الان زر زدین کجای دنیا رو گرفتین که انقد هم ادعاتون میشه

        1. واقعا براتون متاسفم این همه دختر و زن هستند که ارزو دارند موتور سوار بشند اما تو ایران نمیشهههه چراااا مگه ما چیمون کمه واقعا خاک تو سرتون تو ایران ما زنان باید بمیریم اخه این چه قانونی هست چقدر ارزو داشتیم به فنا رفت

    2. حسینی جون داداش تو چه دورانی داری زندگی میکنی؟ حداقل پاتو یه بارم‌که شده از دهاتت بذار بیرون ببین دنیا داره به کدوم سمت میره

    3. سلام خدمت همه ی دوستان به نظر من به جان اینکه همش بگیم نه بده نه ندیم نه این کارو انجام ندین بهتره فرهنگ سازی کنیم و بعد در اختیار جامعه قرار بدیم مثلا همین گواهینامه موتور برای مردا کلاه اجباری هستش برای خانوم ها هم بعضی چیز هارو اجباری کنن ولی اصل ماجرا که گواهینامه هستو بهشون بدن میتونن قانون بزارن یا ترک نباید سوار کنن یا اگه سوار کردن باید خانوم باشه در غیر این صورت گواهینامشون پانچ میشه از این که ندن که بهتره اول فرهنگ سازی کنن بعد انجام بدن اول و اخرش که چی مثل بقیه چیز ها زمان درست میکنه این هم حل میشه ولی بهتره الان با فرهنگ درست بشه و حل بشه شاید خانومی دوست داشته باشه و از موتور سواری لذت ببره مثل بیشتر پسر های جوان ولی با فرهنگ درست قوانینی بزارن ولی گواهینامه بدن لباس مخصوصی کلاه شرایطو فراهم کنن خلاصه هر جور هست که هم از نظر دینی مشکلی نباشه و هم از نظر جامعه و مردم و به نظر من هر دو باهم خوبه با تشکر یا علی

      1. آخ الهی آرزوی متور سوار شدن رو دلت بمونه

        م ازنا چی از شما کم داریم که این رو می گی حالا خوبه که خون ما زنا رو کردین و شیشه این کار رو بکن اون کار رو بکن

        چشم پیشرفت زنا رو نداری؟؟؟

    4. شما همون خانم عفيف رو قراره سوار بر موتور خواهيد ديد… و تنها جايى كه اين مسأله به امور شما وارد مى شه، اونجاست كه شما يك نجابتى رو در خود (چيزى كه مسلماً بايست از قبل وجود مى داشت) زمينه مى كنيد كه حق چنان اتهام پيش پا افتاده اى رو به يك خانم صرف سوار بودنش بر موتور به خودتون نديد!
      چرا حرمت و عفت يك خانم با ريز اعمالى از اين نظير تو ذهن شما به اين سرعت بايست متززل بشه؟
      هيهات! به والله! هيهات…

    5. من الان۱۷ سالمه و یکی از هدفام اینه که بتونم موتور سوارشم و مطمئنم بهش میرسم حتی اگه قانون نزاره همه نظراتو خوندم و راستش یجورایی ناامید شدم از مردم ایران:/ واقعا انتظار دارید بهمون نگن جهان سومیا با این دیدگاهامون؟ برای همه چی از رنگ بگیر تا لباس و وسیله نقیله تبعیض جنسیتی قائل میشید من نمیتونم نظر کسی رو عوض کنم ولی میتونم باعث بشم یکم فک کنید. من از ۱۲ سالگی عاشق دخترایی بودم که موتورسواری میکردن اما متاسفانه از شانس خیلیییییییییی خوبی که دارم تو ایران بدنیا اومدم و برخلاف پسرایی ک برای موتور سوار شدن دغدغه ای ندارن دارم اذیت میشم … موتور سواری هیچ ربطی به عفیف بودن این چرتو پرتایی که دربارش حرف میزنید نداره اما اگه واقعا این طرز فکرشماست که یه دختر با موتور سواری شخصیتشو میاره پایین یا هر چی واقعا براتون متاسفم … خواهش هر حرفی که به ذهن بستتون میادو نگید و بزارید آک بمونه اینطوری به نفعتونه… مگه شما چه فرقی تو خانوما و مردا میبینید که انقدر تبعیض قائل میشید جمع کنید این طرز فکراتونو کشور یکم باد بخوره

    6. وا
      خانوما گه همیشه ترک موتور میشینن! همین که دسته اش رو بگیرن عفتشون میره؟
      ترو خدا یه ذره فکر کنید قبلا میگفتن اگه دختر پشت ماشین بشینه عفتش میره.
      شما چشماتون عادت نداره تعجب مبکنید هیم گا میکنید خب ما هم همیشه پوششمون کامله (به جز یه عده معدود که داریم به پاشون میسوزیم )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا