هزینه گرفتن و ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی ۱۴۰۳

(Last Updated On: مارس 11, 2024)

هزینه گرفتن و ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی ۱۴۰۳

رانندگی در جاده‌های جهان

برای آنکه بتوانید در کشورهای دیگری غیر از ایران دل به جاده بزنید باید گواهی نامه بین المللی داشته باشید؛ نه گواهی نامه‌ معمول کشور خودتان. شما نیاز به گواهی نامه بین المللی یا IDP داریدرو مدرکی که به کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی اجازه رانندگی شهروندان آن کشور را می‌دهد.

۱۹۶ کشور از جمله ایران عضور این سازمان هستند و صدور گواهی نامه بین المللی به آن‌ها اجازه رانندگی در کشورهای عضو را خواهد داد.

نمونه سوالات آیین نامه رانندگی- ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی

گواهی نامه بین المللی رانندگی چیست؟

مدرکی که در سایر کشورها برای مدت یک ساله یا سه ساله بسته به نوع درخواست شما اعتبار دارد و به شما اجازه رانندگی در جاده‌های آن کشور را خواهد داد. برای صدور گواهی نامه بین المللی مانند گواهی نامه پایه ۳ خود لازم نیست به ناجا یا پلیس +۱۰ یا مراکز مربوط به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

کسی که به دنبال گواهی نامه بین المللی است در واقع توریست در سایر کشورها خواهد بود و تمام آنچه مسافران و گردشگران نیاز دارند به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی مربوط می‌شود.

بنابراین گام اول آن است که قصد سفر کنید، گواهی نامه داشته باشید و همچنین گذرنامه یا پاسپورت نیز داشته باشید. در این شرایط  لازم است بدانید برای گرفتن گواهی نامه بین المللی چه باید کرد.

 

چگونه گواهی نامه بین المللی بگیریم؟

گام اول یافتن متولی صدور گواهی نامه بین المللی است. همانطور که گفته شد سازمان گردشگری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی عهده‌دار این کار است. صدور گواهی نامه بین المللی از دو راه انجام می‌شود. حضوری و اینترنتی.

دریافت گواهی نامه بین المللی به صورت اینترنتی و غیر حضوری پرسه‌ای ۷ روزه است و گواهی نامه بین المللی درب منزل فرستاده می‌شود.

دریافت گواهی نامه بین المللی به صورت حضوری این مزیت را دارد که دریافت آن پس یک ساعت امکان پذیر خواهد بود.

 

برای دریافت گواهی نامه بین المللی به صورت حضوری کجا باید مراجعه کنیم؟

مراکز اصلی یا نمایندگی سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی در سراسر کشور وجود دارد. برای یافتن نزدیک‌ترین شعبه برای دریافت گواهی نامه بین المللی به نشانی https://gis.taci.ir مراجعه کنید. همانطور که در تصویر پیداست با انتخاب نزدیک‌ترین محل و انتخاب هدف خود راهنمایی خواهید شد.

علاوه بر این برای پیگیری دریافت گواهی نامه بین المللی می‌توانید با شماره ۰۹۶۲۹ تماس بگیرید و از مسؤلان راهنمایی بخواهید.

پیگیری گواهی نامه بین المللی

پس از یافتن نزدیک‌ترین مرکز لازم است که مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی را تهیه کنید.

 

چه مدارکی برای دریافت گواهی نامه بین المللی لازم است؟

مدرک اول گواهی نامه پایه سه است که حداقل یک ماه از اعتبار آن مانده باشد. در صورتی که اعتبار گواهی نامه شما گذشته یا کمتر از یک ماه مانده فوراً نسبت به تمدید آن اقدام نمایید و سپس برای اخذ گواهی نامه بین المللی گام بعدی را بردارید.

مدرک دوم همان چیزیست که برای سفر خارج کشور مجبور به تهیه آن هستید. پاسپورت یا گذرنامه و کپی آن. بدون شک گواهی نامه بین المللی برای سفرهای خارج کشور لازم است و هر کسی که قرار باشد از کشور خارج شود به گذرنامه نیاز دارد.

بنابراین اگر هنوز نسبت به دریافت گذرنامه اقدام نکردید، ابتدا باید به سراغ تهیه آن بروید.

اگر هم گواهی نامه دارای اعتبار دارید و هم گذرنامه، از روی هر دو کپی تهیه کنید. یک قطعه عکس لازم دارید. حالا می‌توانید به مراکزی که از پیش آدرس آن را پیدا کرده‌اید در ساعات ادارای مراجعه کنید. در این مراکز باید هزینه گرفتن گواهی نامه بین المللی که بسته به درخواست شما مبلغی بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود را پرداخت کرده و فرم مربوط به اخذ گواهی نامه بین المللی را به زبان فارسی و انگلیسی پر کنید.

مدارک را ارائه کنید و پس از یک ساعت گواهی نامه بین المللی در دست شما خواهد بود. این گواهی نامه امکان ترجمه به ۷ زبان را خواهد داشت. ‌انگليسي، فرانسوي، روسي، عربي،‌ آلماني، اسپانیائی، چینی زبان‌هایی است که شما می‌توانید گواهی نامه بین المللی را به این زبان‌ها ترجمه کنید.

نکته دیگر آنکه پس اتمام مهلت گواهی نامه بین المللی که بنا به درخواست شما یک ساله یا سه ساله صادر شده است امکان تمدید وجود ندارد. برای اخذ مجدد آن باید با در دست داشتن سایر مدارک ذکر شده به همراه گواهی نامه قبلی مجدد برای صدور اقدام کنید.

 

دریافت گواهی نامه بین المللی به صوت اینترنتی

اول باید بدانید که پرسه صدور گواهی نامه بین المللی از این طریق ۷ تا ۱۰ روز زمان لازم دارد و پس از طی این زمان گواهی نامه بین المللی به آدرس شما پست خواهد شد. دوم آنکه تمامی مدارک یادشده را باید با کیفیت بالا اسکن کنید و در قسمت‌های مشخص شده در سایت به صورت فایل عکس آپلود کنید. پس برای شروع باید به آدرس http://shop.taci.ir مراجعه کنید.

خرید اینترنتی گواهینامه بین المللی

شرایط را بخوانید و سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. در صورتی که پیش از این ثبت نام کرده‌اید، نام کاربری شما همان پست الکترونیک است و رمز عبور را خود تعیین کرده‌اید. با وارد کردن این اطلاعات وارد شوید.

رانندگی با گواهینامه بین المللی در ایران

پس از ثبت نام و خواندن قوانین همانطور که در تصویر نشان داده شده باید بر روی گزینه خرید کلیک کنید و مراحل دریافت گواهی نامه بین المللی را پیگیری کنید. پس از پر کردن فرم و آپلود مدارک شما به صفحه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شوید که با داشتن یکی از کارت‌های عضو شتاب می‌توانید هزینه گرفتن گواهی نامه بین المللی را پرداخت کنید.

گواهینامه رانندگی بین المللی کانون جهانگردی

قیمت گواهی نامه بین المللی چقدر است؟

برای دریافت گواهی نامه بین المللی یک ساله مبلغ ۱۰۹ هزار تومان و برای دریافت گواهی نامه بین المللی سه ساله مبلغ ۳۳۵ هزار تومان پرداخت می‌کنید. برای دریافت گواهی نامه بین المللی موتورسیکلت مبلغ ۱۳۲ هزار تومان باید هزینه کرد.

پس از پرداخت، هفت تا ده روز زمان لازم خواهد بود که گواهی نامه بین المللی درب منزل شما پست شود. لازم است به دو نکته توجه کنید:

۱- پیش از آنکه به فکر دریافت گواهی نامه بین المللی باشید بررسی کنید که آیا کشور مقصد شما این گواهی نامه را قبول دارد یا خیر. از کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید. به طور مثال کشور چین یا قبرس این گواهی نامه را قبول ندارد و کشور امارات نیز فقط برای ماشین‌های اجاره‌ای اجازه رانندگی می‌دهد.

۲- پس از دریافت گواهی نامه شما به عنوان یک راننده متعهد باید تمامی ضوابط کشور مقصد را بشناسید و بر اساس آن رفتار کنید. پلیس هر کشور بر اساس قوانین همان کشور عمل خواهد کرد.

 

سوالات متداول:

میزان اعتبار گواهینامه در کشورهای مربوطه برای رانندگی چقدر است؟

میزان اعتبار گواهی بین المللی در کشورهای مختلف تابع قوانین آن کشور است. برای مثال در کشور ترکیه با گواهینامه بین المللی خود تنها ۶ ماه میتوانید رانندگی کنید. حتما قبل از گرفتن گواهینامه بین اللملی این نکته را مد نظر قرار بدید که کشور مقصد گواهینامه بین اللملی را قبول دارد یا خیر.

 

در چه کشورهایی که میتوان با گواهینامه بین اللملی در آنها رانندگی کرد ؟

۱۹۶ کشور از جمله ایران عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی هستند و با صدور گواهی نامه بین المللی به آن‌ها اجازه رانندگی در کشورهای عضو را خواهند داد. لیست این کشورها را میتوان در وب سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مشاهده کرد.

 

اگر گواهینامه بین اللملی قبلی را گم کرده باشیم، می توانیم مجدداً گواهینامه بگیریم ؟

اگر گواهینامه قبلی معتبر بوده باشد باید المثنی گرفته شود، در غیر اینصورت نیازی به گرفتن گواهینامه مجدد نمی باشد.

از کجا می‌توانیم گواهینامه بین ‌المللی رانندگی دریافت نماییم؟

در صورت داشتن پاسپورت و گذرنامه معتبر، کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، مسئول ارائه خدمات مربوط به صدور گواهینامه بین ‌المللی رانندگی در داخل کشور است. به راحتی می‌توانید به دو شکل اینترنتی و یا حضوری برای صدور مجوز خود اقدام کنید.

29 دیدگاه دربارهٔ «هزینه گرفتن و ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی ۱۴۰۳»

  1. آیا کسانی که سؤالاتشون رو مطرح کردن ، جوابی هم از طرف مسؤولین دریافت کرده اند.
    من میخواهم بدانم این گواهینامه بین الملل که صادر می شود در کانادا( ونکوور) و امریکا( کالیفرنیا) معتبراست؟

  2. سلام و ممنونم از راهنمایی خوب شما من دکتر هستم و گواهینامه پایه دارم ایا اگر بین المللی شود در کانادا اعتبا ردارد

  3. ببخشید من اتباع هستم گواهینامه ایرانی یکساله دارم ایامیتوانم گواهینامه ایرانی خودرا بین المللی کنم و در کشور المان استفاده کنم؟؟

  4. سلام بعداز گرفتن گواهینامه پایه چه مدت بعد میشه گواهینامه بین المللی گرفت من یک سال گرفتم پایه یک

  5. سلام من ۲۵سالمه گواهینامه پایه یک و هوشمند دارم فعال مدرک هم‌لیسانس. برا بین الملل چه مدارکی لازمه ۰۹۹۱۰۳۵۳۰۲۸

    1. سلام سوال منم هست شما جواب مورد اعتمادی گرفتید؟؟
      و اینکه اگر المان قبول داره فقط واسه ماشینای اجاره ای هست ؟ویزای من کاری هست (بلوکارت)

  6. مجید محمدی پور

    ایا کشورهای که فرمان ماشین سمت راست است اجازه رانندگی با ماشین ایران که فرمان سمت چپ است میدهند؟

    1. یادخاطره ای افتادم : دوستمون می ره انگلیس راننده تاکسی می شه ازش می پرسن سختت نیست فرمون سمت راسته؟ می گه نه، فقط بعضی وقتا حواسم نیس تف می کنم تو صورت مسافر بغلی!
      خلاصه اینم یه جورشه

    1. سلام
      به نظرم تنهایی کار کن
      راسش چند سال پیش من با ۴ نفر دیگه شراکتی یه تاکسی خطی خریدیم ، یه مدتی هم صبح تا شب کار کردیم ولی درامد صفر بود و فایده ای نداشت. کلا کار شراکتی خوب نیست مخصوصا اگه اعتماد هم به هم نداشته باشین مثلا ما اوایل که از درامدش خبر نداشتیم ۵ تایی رو ماشین بودیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا