محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم ۳ سال ۱۴۰۳

(Last Updated On: مارس 11, 2024)

درباره محدودیت ها و شرایط ویژه رانندگی چه می دانید؟

همه چیز در مورد گواهینامه پایه سوم رانندگی در مدت یک سال اول صدور و اعتبار آن

بنا به استناد تبصره ماده ۴ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، صدور هر نوع گواهینامه مربوط به رانندگی برای کسانی که دارای گواهینامه پایه سوم هستند در همان مرحله اولیه صدور گواهینامه دارای شرایط و محدودیت های تعیین شده ای است که در صورت رعایت هر یک از آنها از سوی دارندگان، گواهینامه آنان تا سقف ۱۰ سال اعتبار پیدا دریافت خواهد کرد.

حال سوال اینجا است که بر اساس قوانین و مقررات آئین نامه مذکور، این شرایط و محدودیت های شامل چه مواردی است؟ در ادامه مطلب همراهمان باشید تا شما را با تمامی این محدودیت های ویژه رانندگی آشنا سازیم.

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم
محدودیت رانندگی گواهینامه پایه ۳

معرفی کامل محدودیت های ویژه رانندگی

  • چنانچه شخصی موفق به اخذ گواهینامه پایه سوم شود در همان سه ماهه اول دریافت می توانند در حین رانندگی یک نفر که مشمول محدودیت های گواهینامه پایه سوم نیست و یا اینکه دارای مدرک گواهینامه پایه یکم و دوم است را به همراه داشته باشد.
  • می دانیم که ارتکاب به تخلفات موجبات دریافت نمره منفی بر اساس جدول ماده ۷ قانون جرائم را فراهم می آورد. لذا هرگونه حرکات نمایشی از سوی کسانی که موفق به اخذ گواهینامه پایه سوم می شوند از جمله دور زدن درجا و حرکت موتور سیکلت بر روی یک چرخ، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز در راه های دو طرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت به صورت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه ها و بزرگ راه ها، رانندگی در حین مستی و یا مصرف قرص های روان گردان و…عبور از مکان های ممنوعه، عدم رعایت حق تقدم، تجاوز به چپ از محور راه، عبور دادن وسایل نقلیه از پیاده رو، استفاده از تلفن همراه و یا سایر وسیله های ارتباطی در حین رانندگی با سرعت بالا، عدم رعایت قوانین و مقررات ایمنی در موارد و شرایط خطرناک، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر بیش از زمان مجاز و تعیین شده، توجه نکردن به فرمان ایست یا پلیس مدرسه و در نهایت رعایت نکردن مقررات حمل بار برای آنان نمره منفی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد.
  • شاید جالب باشد بدانید که از دیگر محدودیت های ویژه رانندگی برای دارندگان گواهینامه مربوط به آن ممنوعیت رانندگی از ساعت ۲۴ شب تا ۵ صبح می باشد. از دیگر موارد آن عبارت اند از:
  • ممنوعیت در معابر برون شهری به استثنا کسانی که در معابر بین شهری تا فاصله حداکثر ۲۵ کیلومتر از شهر قرار دارند.
  • مقصر بودن در تصادفات چنانچه که موجبات جراحت و فوت طرف مقابل را فراهم آورد و کارشناسان تصادف بر آن رای قاطع دهند
  • رعایت نکردن قوانین و شروط مندرج در گواهینامه از سوی دارندگان آن از قبیل: عدم استفاده از عینک طبی، سمعک و یا سایر تجهیزات خاص
  • و…

سرپیچی از محدودیتها و شرایط ویژه رانندگی چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت؟

شاید این سوال که سرپیچی از محدودیت ها و شرایط ویژه رانندگی چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت یکی از سوالات شما حول دریافت گواهینامه پایه سوم باشد.

بایستی گفت چنانچه که هر یک از رانندگان و دارندگان گواهینامه پایه سوم مرتکب یکی از جرائم و تخلفات فوق گردند یک رسید با اعتبار یک ماهه از سوی افسر راهور و پلیس راه ظرف مدت زمان یک هفته به محل سکونت آنها ارسال می شود.

به همین خاطر است که به هنگام پر کردن فرم و مدارک مربوط به مشخصات از شما درخواست می شود تا مشخصات و آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق وارد کنید.

نکات مهم درباره محدودیتها و شرایط ویژه رانندگی

از جمله نکات بارز و حائز اهمیت درباره محدودیت ها و شرایط ویژه رانندگی این است که در طول مدت زمان اعتبار رسید دریافتی نیاز است تا برای گذراندن دوره های آموزشی مصوب یا آزمون مجدد به پلیس راهور محل سکونت خود مراجعه کنید.

همچنین چنانچه که مدت زمان اعتبار یک ماهه رسید مبنی بر گواهینامه پایه سوم شما به پایان رسید حتماً لازم است به پلیس راهور محل سکونت خود نسبت به دریافت اصل گواهینامه مراجعه کنید.

لازم به تکرار دوباره است که در صورت تکرار تخلفات و عدم رعایت محدودیت ها از سوی دارندگان گواهینامه بیش از یک بار نه تنها در آزمون اصلی اخذ گواهینامه مردود خواهید شد بلکه زمان دریافت و ارسال آن نیز بر مبنای یک سال محاسبه می شود.

به همین دلیل تمامی متقاضیان و داوطلبانی که می خواهند برای آزمون اخذ گواهینامه پایه سوم شرکت کنند حتماً و قبل از شرکت در آزمون مربوطه، تمامی قوانین و مقررات مندرج در برگه را با دقت تمام مطالعه نمایند تا با آگاهی کامل و پس از دریافت آن، نسبت به تمامی محدودیت های ویژه رانندگی متعهد شوند.

محدودیتها و شرایط ویژه رانندگی مخصوص رانندگان سال جاری

رانندگانی که در سال جاری موفق به اخذ گواهینامه رانندگی پایه سوم شدند بایستی بدانند که اجازه رانندگی در محدوده های برون شهری را ندارند. این محدودیت ها می تواند شامل مواردی نظیر: جاده ها، آزادراه ها و اتوبان هایی که یک شهر را به شهر دیگر متصل سازد. همچنین این دسته از رانندگان در ساعاتی بین ۲۴ تا ۵ صبح اجازه رانندگی را نخواهند داشت.

همه چیز درباره اعتبار گواهینامه رانندگی پایه سوم

باید گفت که اعتبار گواهینامه رانندگی پایه سوم ۱۰ سال است. پس از پایان مدت اعتبار از سوی دارندگان این گواهینامه در صورت احراز سلامت جسمی و روانی خود می توانند نسبت به تجدید آن برای مدت زمان ۱۰ سال دیگر اقدام نمایند. شایان ذکر است که افراد بالای ۷۰ سال بایستی هر ۵ سال یک بار نسبت به احراز سلامت جسمی و روانی خود اقدام به عمل آورند.

چنانچه که دارندگان این نوع گواهینامه بخواهند نسبت به دریافت نوع دیگری از گواهینامه رانندگی اقدام به عمل آورند موظف هستند نسبت به آزمون های مربوطه اعم از آئین نامه، آزمون عملی و آزمون جسمی شرکت کنند.

همچنین اگر این نوع گواهینامه برای یکی از دارندگان آن مفقود یا گم شود صاحب آن می تواند نسبت به صدور المثنی آن درخواست کند. بد نیست بدانید که صدور گواهینامه مجدد برای افرادی که گواهینامه پایه سوم آن ها توقیف شده است به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

 

سوالات متداول:

بعد از پایان اعتبار رسید یک ماهه می توانم گواهینامه معتبر دریافت کنم ؟

بعد از آنکه رسید یک ماهه به منزل شما ارسال گردید، شما باید در مدت اعتبار رسید خود دوره های آموزشی لازم را بگذرانید و در آزمون نیز شرکت کنید. بعد از آن می توانید به پلیس راهور مراجعه کنید و اقدام به دریافت گواهینامه معتبر نمایید.

 

آیا در سال اول بعد از دریافت گواهینامه، رانندگی در اتوبانها غیر قانونی است؟

رانندگی در این بازه زمانی در اتوبانها فقط در دو حالت ممنوع است. اول اتوبانهایی که دو شهر را به هم متصل می کنند. دوم رانندگی در فاصله زمانی بین ساعت ۱۲ تا ۵ صبح. در واقع شما می توانید از اتوبانهای داخل شهر و تا قبل از ساعت ۱۲ شب رانندگی کنید.

 

آیا در صورت مفقود شدن گواهینامه و اعلام درخواست المثنی، تا زمان دریافت گواهینامه جدید می توان با رعایت محدودیتها رانندگی کرد؟

بعد از مفقودی، دارنده گواهینامه موظف به اعلام مفقودی و انجام پروسه لازم جهت دریافت گواهینامه المثنی می باشد. در این فاصله این فرد به هیچوجه اجازه رانندگی ندارد و باید تا زمان دریافت گواهینامه جدید منتظر بماند. این مدت دو ماهه به این دلیل است که باید استعلامهای لازم انجام شود تا صحت گفتارهای فرد متقاضی اثبات شود. زیرا ممکن است فرد به دلیل عدم رعایت قوانین با محرومیت از رانندگی مواجه شده باشد.

42 دیدگاه دربارهٔ «محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم ۳ سال ۱۴۰۳»

  1. سلام من به بخاطر اینکه کسی بغلم نشسته بود تا ۳ ماه پلیس گواهیناممو پیوست زده(باطل نشده فقط دسته پلیسه) یه رسیده یه ماه دادن الان گفتن باید دوباره اموزش ببینی فقط امتحان نمیخواد بدی اموزشش فقط ایین نامس یا هم شهری هم ایین نامه؟
    و اینکه میتونم با اون رسید پشته فرمون بشینم؟

  2. الان من ۶ ماهه گواهیناممو گرفتم میتونم ت حاده بنشینم؟
    این چطوریه میشه یکی بهم بگه؟؟؟؟

  3. من ۵ ساله ماشین میرونم اونم بین شهرستان اینا تازه امسال میخوام گواهینامه بگیرم مسخره کردن یک سال ۲۵ کیلومتر یدفعه بگو نرونین دیگ یک ساله اول رو

  4. گند بزنن به قوانین مزخرفتون که هر دقیقه یه گندی میزنین الان پس این همه که نیسان دارن و گواهینامه پایه ۳ باید بیان بازم نزدیک ۱۵۰۰ هزینه بکنن تا پایه ۲ بگیرن.

  5. امیر گلصنم لو

    من هشت سال هس گواهینامه پایه سه دارم میشه ماشین دولتی یعنی پلاک قرمز سواری رانندگی کنم از نظر راهنمایی و رانندگی مشکلی ندارد

  6. به نظر من گوهینامه را ۱۶یا ۱۷سال بزارن حالاکه ۱۸ساله این قوانینو بردارن حدود ۱۴ماه بعد از ثبتنام با گواهینامه میتونی بیرون شهر بری

    1. هرجا دوس داری برو . وقتی جریمه شدی حالتو‌ می پرسم
      اتفاقا شرایط رانندگی تو ایران خیلی بهتر و راحت تره .
      شما بخوای تو کشور اروپایی‌ گواهینامه بگیری‌ ، پیرت‌ در میاد
      انقدر که دنگ و فنگ‌ داره . با وجود این قوانین‌ در کشور ، وضع رانندگی مردم اینه‌ . این قوانین رو هم بردارن‌ ک دیگه‌ هیچی…

  7. درست بنویسید فقط محدودیتارو نوشتید مثلا ننوشتید که فقط تا یکسال نمیتونن برن برون شهر بعد از یکسال میتونن و اینکه محدودیت ساعت و فردی که کنارشون میشینه هم فقط برای سه ماهه اوله

  8. سلام من ۳/۳/۹۹گواهینامم امده الان میخواستم بدونم محدودیت دارد تا کی بعد سوار نیسان میتوانم‌بشم‌ و‌کار کنم باهاش جریمه بشم چه‌اتفاقی برام‌میفته ممنون میشم اگه توضیح بدین

    1. سلام برادر این چه قانونیه که برای خالکوبی یا اگه یه جای دستت بریده باشه به اسم خودزنی میفرستند بری بهداری ناجا حدود ۳۰۰ میگیرن واسه من پول گرفتن ۲ ساله دادن گفتن سری بعد ۱۰ ساله میدن و نمیخواد بهداری ناجا برید اما الان میگن باید بری

      1. حسین دعاخوان

        سلام خسته نباشید من متولد ۱۳۸۳/۶ هستم امسال میتونم گواهی نامه بگیرم امسال میرم توی ۱۸ سالگی ۱۷ سال رو تکمیل میکنم بعد کفالت هم میتونم بگیرم اگه لازم باشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. داداش منم نمی دونم اینی که میگن واقعا جدی میگیرن یا نه اگه اینطوری باشه باید یا سال صب کنم تا بتونم یه مسیر ۲۵ کیلومتری رو بین شهری برم…

  9. سلام‌ . من از۲۷آذر قبول شدم و تا امروز ۱۴بهمن هنوز نرسیده کسی میدونه مشکل چیه خوزستانی ام

    1. سلام آقا میلاد من هم از اهواز هستم ۴ آذر ماه قبول شدم ۲۴ آذر ماه گواهینامه ام رسید به دستم

  10. حمید رضا خرامین

    من پای راستم قطع شده و گواهینامه پایه سوم به من دادن حال نمیدانم چه نو اتومبیلی باید استفاده کنم

  11. این ک نمیتونیم خارج شهر رانندگی کنیم ینی چی سوالم اینع الان مثلا منی ک اسلامشهرم فقط تو اسلامشهر رانندگی کنم؟ینی نمیتونم از اینجا تا برج میلاد ممنوعه یاخارج از استان تهران حق رانندگی ندارم؟؟

  12. سلام شب بخیر.اقا گواهینامه من۱۶مراد قبول شدم بعد استعلام میگیرم میزنه در حال رفع نقص یعنی چی چه مشکلی پیش اومده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا