آموزش فوت و فن رانندگی در جاده

(Last Updated On: جولای 18, 2023)

ریزه کاریهای رانندگی

رانندگی توی جاده، یه مهارته که اکثر ما باهاش آشنایی داریم. این چیزیه که وقتی داریم ماشین می‌رانیم، باید بلد باشیم وسیله نقلیه رو کنترل کنیم.

وسیله نقلیه می‌تونه ماشین، موتورسیکلت، کامیون و غیره باشه. رانندگی توی جاده، خیلی قوانین و مقررات داره که راننده باید اونا رو بدونه. به طور خلاصه، راننده باید توی رانندگی توی جاده خیلی خوب باشه.

هر کسی که می‌خواد رانندگی توی جاده رو یاد بگیره و گواهینامه بگیره، باید دوره‌های آموزشی رو ببینه و آزمون تئوری و عملی رو قبول کنه. رانندگی شامل تکنیک‌ها و مهارت‌های زیادیه. مثلاً دور یک فرمان و دو فرمان، عبور از موانع، پارک کردن در جاهای تنگ و غیره.

 

رانندگی توی جاده، نشون می‌ده که افراد چقدر فهمیده‌ان و از فرهنگ خوبی برخوردارن. فکر کنید جاده مثل یه جامعه‌ست و تو اون جامعه، رانندگان باید با هم احترام داشته باشن و حقوق همدیگه رو رعایت کنن. حقوقی که باید رعایت کنیم شامل موارد زیره:

۱. تحمل و بردباری در مواجهه با ترافیک.

۲. عدم ایجاد آلودگی صوتی: باید از ایجاد آلودگی صوتی جلوگیری کنیم و به استفاده مناسب از سیستم صوتی خودرو توجه کنیم تا محیط جاده را برای دیگران آزار ندهیم.

۳. جاده رو تمیز نگه داشتن و نریختن زباله روی زمین.

۴. مراقبت از سلامتی رانندگان دیگه و ایجاد خطر براشون نکردن.

این حقوق نشون می‌ده که چطور با هم در جاده رفتار کنیم و نشون می‌ده که همه جنبه‌های رانندگی رو در نظر می‌گیریم، نه فقط تکنیک‌های رانندگی.

 

آموزش فوت و فن رانندگی در جاده

آموزش رانندگی در جاده خیلی مهمه و برای یادگیریش باید تویه چند تکنیک و قوانین خاصی رو رعایت کنیم.

اولین چیزی که باید یاد بگیریم، تنظیم صندلیه. هر فرد بدنی خاصی داره و باید صندلی رو بر اساس بدن خودمون تنظیم کنیم. این کار به ما کمک میکنه که راحتتر به فرمان و پدالها دسترسی داشته باشیم. برای تنظیم صندلی میتونیم از دکمه‌های کنار صندلی استفاده کنیم.

مرحله بعدی رانندگی در جاده، آشنایی با پدالهاست. هر خودرویی سه پدال داره. پدال سمت راست گازه، پدال وسط ترمز و پدال سمت چپ کلاچه. برای کنترل پدالها راستی از پا راست استفاده میکنیم و برای کلاچ از پا چپمون استفاده میکنیم وقتی لازم باشه.

آینه‌ها هم یه بخش مهم و کاربردی از ماشین برای رانندگی در جاده هستن. آینه‌ها به ما کمک میکنن تا به اطراف خودمون نگاه کنیم. آینه میانی خودرو برای دیدن عقب خودرو و آینه‌های کناری سمت راست و چپ برای دیدن جانبی خودرو استفاده میشن.

رانندگی در جاده نیاز به مهارتهای زیادی داره. یکی دیگه از این مهارت‌ها آشنایی با دنده است. دنده یکی از بخشهای اصلی خودروهاست. معمولاً خودروها ۵ دنده دارن. برای عوض کردن دنده، ابتدا باید کلاچ رو تا آخر فشار بدیم، دنده رو عوض کنیم و به آهستگی پا رو از روی کلاچ برداریم.

رانندگی در جاده ممکنه با شرایط ناگهانی همراه باشه که باید سریع عکس العمل نشون بدیم. هر خودرویی یه ترمز اضطراری داره که بهش ترمز دستی میگن. ترمز دستی سمت راست راننده قرار داره. وقتی خودرو توقف شده و پارک شده، باید ترمز دستی رو به سمت بالا بکشیم. همچنین وقتی شروع به حرکت میکنیم، باید ترمز دستی رو به سمت پایین بکشیم.

فهم و آشنایی با تکنیک‌ها و حرفه‌ای رانندگی در جاده، بهمون کمک میکنه که یه راننده با حرفه‌ای باشیم. پس باید بتونیم بعد از شروع حرکت خودرو، کنترلش رو نگه داریم. برای این کار، اول باید ترمز بگیریم و به سرعتمون نگاه کنیم. وقتی سرعت زیر ۱۵ میشه، کلاچ رو فشار بدیم، دنده رو خلاص کنیم و به آرامی پا رو از کلاچ برداریم.

 

فوت و فن رانندگی در جاده برای اولین بار

رانندگی در جاده برای اولین بار، خیلی هیجان‌انگیز و استرس‌آوره. تو این موقعیت، باید واقعاً محتاط باشیم و قوانین رو رعایت کنیم. برای همه رانندگان، آشنایی با قوانین رانندگی ضروریه. قانون صکادرات، مخفف هفت کار مهم، در ابتدا و شروع رانندگی است.

  1. حرف “ص”، مخفف “صندلی” هست. یعنی باید صندلی خودرو رو بر اساس موقعیت بدنمون تنظیم کنیم.
  2. حرف “ک”، مخفف “کمربند” هست. دومین کار مهمی که باید در ابتدای رانندگی در جاده انجام بدیم، بستن کمربنده.
  3. حرف “آ”، مخفف “آینه” هست. منظور از این بخش اینه که باید آینه‌ها رو براساس زاویه دیدمون تنظیم کنیم.
  4. حرف “د”، مخفف “دنده” هست. یعنی باید ابتدا دنده رو روی حالت “خلاص” بذاریم. برای این کار باید اول پدال کلاچ رو فشار بدیم.
  5. حرف “ر”، به کلمه “راهنما” اشاره می‌کنه. یعنی باید قبل از شروع حرکت، راهنما رو بزنیم.
  6. حرف “آ”، در این بخش به آمادگی برای حرکت اشاره می‌کنه. باید دنده رو روی یک قرار داده و با آرامش حرکت کنیم.
  7. حرف “ت”، آخرین حرفه که به کلمه “ترمز دستی” اشاره می‌کنه. یعنی بعد از اینکه برای حرکت دنده رو روی یک گذاشتیم، ترمز دستی رو به سمت پایین بکشیم.

 

آموزش فوت و فن شروع حرکت:

شروع حرکت در رانندگی یک مرحله بسیار حیاتی و مهمه. برای شروع حرکت خودرو، اول باید پا رو روی کلاچ قرار بدیم و تا آخر فشار بدیم.

بعدش دنده رو خلاص می‌کنیم. در ادامه از سوییچ برای استارت استفاده میکنیم و ماشین رو روشن می‌کنیم. بعدش کلاچ رو فشار می‌دیم و دنده رو روی یک قرار می‌دیم و ترمز دستی رو پایین میاریم. بعد از زدن راهنما و بررسی آینه‌ها، پایمون رو روی پدال گاز قرار می‌دیم و با آرامی کلاچ رو رها می‌کنیم. تو این حالت، خودرو شروع به حرکت می‌کنه.

 

علائم راهنمایی و رانندگی در جاده

رانندگی در جاده نیاز به دقت و تمرکز بالا داره. یکی از جنبه‌هایی که باید بهش توجه کنیم، دقت به علائم راهنمایی و رانندگیه. این علائم، یکی از قسمتهای مهم آموزش رانندگی هستن و هر کسی که گواهینامه داره باید بهشون مسلط باشه و معنیشون رو بدونه. در کل بیش از ۲۰۰ نوع علامت راهنمایی و رانندگی وجود داره. هر کدوم از این علائم، مفهوم و معنای خاصی دارن. به طور کلی، علائم راهنمایی و رانندگی به هفت دسته کلی تقسیم میشن که عبارتند از:

۱. تابلوهای هشداردهنده

۲. تابلوهای بازدارنده

۳. تابلوهای آگاهی‌دهنده

۴. تابلوهای راهنما برای مسیر

۵. تابلوهای محلی

۶. برچسب‌ها

۷. تابلوهای مکمل

 

چطور سبقت بگیریم؟

رانندگی در جاده می‌تونه با سرعت‌های مختلفی همراه باشه. معمولاً سرعت مجاز در آزادراه‌ها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت هست. ولی در بعضی مواقع راننده نیاز به سبقت گرفتن داره.

سبقت گرفتن به این معنیه که شما توسط تغییر لاین و پیشی گرفتن از ماشین جلویی، اونو پشت سر می‌ذارید. وقتی میخواید سبقت بزنید، باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه بهشون میپردازم:

  • اول از همه باید همه جوانب آزادراه یا جاده رو در نظر بگیرید.
  • قبل از سبقت، حتماً چراغ راهنما رو بزنید.
  • به دوچرخه‌ها و سایر وسایل نقلیه هم توجه کنید.
  • اگر خودروی جلویی سرعتش رو زیاد کنه، شما هم سرعتتون رو کم کنید و به جای اولیه بازگردید.
  • توی گذرگاه عابر پیاده حتماً ممنوعیت سبقت وجود داره.

 

فوت و فن رانندگی در جاده دو طرفه

قوانین رانندگی در جاده

دانستن فن و فوت رانندگی در جاده و همزمان رعایت قوانین رانندگی می تواند ایمنی شما را در رانندگی افزایش بدهد.

با رعایت قوانین رانندگی می توان از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری کرد. از این موارد و قوانین می توان به رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اجتناب از رانندگی در حالت خواب آلوده و … اشاره کرد.

 

فوت و فن رانندگی در شب

رانندگی در جاده در شب همراه با کاهش دید قابل توجهی است و در این شرایط باید سعی کنید خودرو را با سرعت کمتری حرکت دهید.

این اقدام به منظور داشتن کنترل بهتر بر خودرو در صورتی که موانعی را مشاهده کنید است. همچنین حتماً باید چراغ‌های خودرو را به طور مناسب تنظیم کنید تا از بیشترین دید ممکن برخوردار باشید. نکته مهم دیگر این است که قبل از شروع رانندگی در شب باید به اندازه کافی استراحت کرده و خوابیده باشید تا در حین رانندگی هشیار باشید.

 

فوت و فن مهم رانندگی:

رانندگی در جاده یکی از کارهای لذت‌بخش در دنیا به حساب می‌آید. البته راننده باید به دقت با سرعت مجاز حرکت کند و احتیاط لازم را بکار ببرد.

هرگونه بی‌احتیاطی در رانندگی می‌تواند خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. از جمله نکات مهمی که در رانندگی باید رعایت کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بررسی خودرو: باید برخی از موارد در خودرو را بررسی کنیم. مانند لنت ترمز، ایمنی بدنه خودرو و غیره.

۲- نشستن درست: حالت نشستن در رانندگی باید به گونه‌ای باشد که راحتی شما تحت فشار نیافته و مچ دست، گردن و کمر شما خسته نشود.

۳- حالت ۹ و ۳: در حین رانندگی باید دستان را در حالتی شبیه به ساعت ۹ و ۳ نگه دارید. هرگز فرمان را با انگشتان بگیرید یا دستان خود را بهم تابیده نگه ندارید.

۴- شناخت لاین‌های سرعت: لاین‌های سرعت، بخشی از جاده را مشخص می‌کنند که با سرعت بالاتر حرکت می‌شود.

۵- استفاده از همه بخش‌های جاده: دست‌اندازها و تغییر مسیرهای کوچک را نادیده نگیرید. گاهی پیچ‌ها انحراف زیادی دارند و ممکن است حوادث ایجاد کنند.

۶- نگاه کامل به جاده: با دقت و تمام تمرکز به جاده نگاه کنید تا به آن آشنا شوید و بتوانید به سرعت عکس العمل دهید.

۷- ترمز کردن: هرگز ترمز را به صورت ناگهانی بکشید، زیرا این کار می‌تواند به خودرو و سیستم ترمز آسیب برساند. ترمز را باید به آرامی و پیوسته فشار داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا