آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک تصویری
آموزش رانندگی با دنده اتومات در اصول رانندگی و کلیات هیچ تفاوتی با ماشین دندهای ندارد. اما جزئیات تعیین کنندهای در مورد ماشین اتومات وجود دارد که پیش از آنکه اقدام به رانندگی کنید باید نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات را بیاموزید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.
در صورتی که پیشتر با ماشین گیربکس دستی رانندگی کرده باشید و اصول رانندگی را از پیش آموخته باشید اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد میشود آن است که اساسا چه تفاوتی بین گیربکس دستی و اتومات وجود دارد؟ آموزش رانندگی با دنده اتومات چه تفاوتی با ماشین دندهای دارد و چه نکاتی را باید رعایت کرد تا مشکلی پیش نیاید. با ما همراه باشید تا نکات مربوط به نحوه رانندگی با ماشین اتومات را بیاموزید.
گیربکس دستی در مقابل گیربکس اتومات
توضیح وظیفه گیربکس به زبان ساده آن است که موتور اتومبیل نیروی اصلی حرکت را تامین میکند اما برای انتقال این نیرو به چرخها به گیبرکس نیاز خواهد داشت. گیبربکس میزان نیرویی که باید به چرخها برسد را تنظیم میکند.
زمانی که ماشین دندهای در اختیار داشتید، با تغییر دنده میتوانستید میزان نیرویی که به چرخها وارد میشود و در نهایت سرعت و شتاب را تنظیم کنید اما گیربکس اتومات این کار را به عهده گرفته و در ماشین اتومات دیگر نیازی به تنظیم دنده با سرعت نیست.
در آموزش رانندگی با دنده اتومات اولین نکتهای که بیش از هر چیز توجه شما را جلب میکند جای خالی کلاچ است. بدون شک کنترل دو پدال سادهتر از کنترل سه پدال با دو پاست!
فیلم آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک به زبان فارسی
نحوه رانندگی با دنده اتومات
همانطور که گفتیم در اتومبیل با دنده اتومات اجازه دسترسی به تنظیمات سرعت ماشین به راننده داده نمیشود. بهتر است بگوییم زحمت تنظیم سرعت ماشین با دور موتور دیگر بر دوش راننده نیست. اما سوال اینجاست که این مزیت است یا محدودیت؟
آموزش رانندگی با دنده اتومات بحث کلاچ و دنده نخواهد داشت. بنابراین یکی از دردسرهایی که بسیاری از افراد به آن دچار میشوند تغییر دنده و همزمان کلاچ گرفتن و غیره حذف میشود تمرکز بیشتری بر روی کنترل فرمان ماشین و سایر مسائل خواهد بود.
اما در جواب سوال رانندگی با ماشین اتومات لذت بخشتر است و دندهای باید بگوییم که اول مشخص کنید کجا قرار است رانندگی کنید؟ اگر در یک بعدازظهر شلوغ در ترافیک سنگین ورودی یک شهر پر جمعیت گیر کرده باشید و هر دقیقه مجبور باشید چند سانتیمتر به جلو حرکت کنید و مدام دنده و مدام کلاچ برای ساعتهای طولانی بدون شک در این شرایط ماشین اتومات نسبت به دندهای آسایش راننده را تامین میکند.
در مقابل افرادی که از رانندگی لذت میبرند زمانی که در جادهای خلوت و عریض با محدودیت سرعت بالا حرکت میکنند، با ماشین دندهای توانایی کنترل سرعت و شتاب اتومبیل و رسیدن به شتاب دلخواه در زمان مشخص را بیش از ماشین اتومات خواهند داشت.
اموزش رانندگی گیربکس خودرو اتومات
موارد مهم در آموزش دنده اتومات
کارهای اولیه ماننده تنظیم صندلی، تنظیم آینه ماشین، کمربند و غیره انجام میشود. سوار شوید. پدال سمت راست گاز است و پدال سمت چپ ترمز.
در این مرحله باید با دنده اتومات آشنا شوید.
۴ بخش در همه ماشینهای اتومات مشترک است:
Park (P): حالت P ماشین درواقع همان حالت پارک است. زمانی که دنده ماشین بر روی P قرار گیرد هر کاری کنید ماشین راه نمیافتد. شما خودتان ماشین را در حالت پارک قرار دادهاید بنابراین ماشین حتی در صورتی که گاز بدهید حرکت نخواهد کرد.
اگر پیش از این با ماشین دندهای رانندگی کرده باشید در شرایطی که ماشین روشن است و شما ایستادهاید، برای آنکه ماشین حرکت نکند باید ترمز بگیرید و ماشین خلاص باشد، اگرماشین خاموش است برای آنکه حرکت نکند باید خلاص نباشد. هیچ کدام از این پیچیدگیها را ماشین اتومات ندارد. به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار سادهتر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد.
Reverse (R): معنای Reverse یعنی بازگشت به عقب. پس دنده R دنده عقب است. زمانی که دنده روی R باشد پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به عقب حرکت میکند.
Neutral (N): معنای Neutral یعنی دنده خلاص. اما کاربرد دنده N چیست؟ زمانی که پشت چراغ قرمز ایستادهاید دنده را روی N قرار داده و دستی را میکشید، زمانی که قرار است اتومبیل را پارک کنید، ترمز کنید، دنده را روی Nقرار دهید ، دستی را بکشید، دنده را روی P قرار دهید. دنده N حالتی است که در هر سرعتی که ماشین قرار داشته باشد، وضعیت را در همان سرعت نگه خواهد داشت.
Drive (D): این دنده مخصوص حرکت کردن است. زمانی که قرار است ماشین راه بیوفتد باید روی این دنده باشید. توجه داشته باشید که زمانی که دنده روی D باشد و پای خود را از روی ترمز برداشته باشید ماشین راه میافتد.
در برخی از ماشینها بخشی برای دنده تعبیه شده که با اعداد ۱ و ۲ و ۳ نشان داده میشود. این اعداد تا حدودی اجازه دسترسی راننده را برای تغییر در میزان شتاب و سرعت فراهم میآورد.
آموزش رانندگی ماشین های اتومات
آموزش رانندگی با دنده اتومات
ماشین را به حرکت درآورید
هنگامی که پشت ماشین اتومات نشستهاید و قصد دارید ماشین را روشن کنید، ابتدا پای خود را روی ترمز فشار دهید، سپس سوئیچ را بچرخانید. توجه کنید اگر ماشین در حالت p نباشد و ماشین را روشن کنید بدون آنکه ترمز بگیرید ماشین راه میوفتد.
بنابراین پیش از استارت زدن وضعیت دنده را چک کنید. بهتر است اصولا پیش از استارت زدن پای خود را روی ترمز نگه دارید. نکته دیگر آن است که ترمز دستی در هنگام پارک معمولا بالا است. بالا بودن ترمز دستی هم به راه نیوفتادن ماشین پس از استارت کمک میکند.
حال ماشین روشن شده. مشخص کنید که قرار است رو به جلو حرکت کنید یا عقب. وقت آن رسیده که ترمز دستی را بخوابانید. حواستان باشد این مورد را از قلم نیندازید. جهت که تعیین شد، برای جلو رفتن دنده D وبرای عقب رفتن دنده R را فشار دهید.
هنوز پای شما روی ترمز است. حالا اگر پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین راه میوفتد. بنابراین پیش از آنکه پای خود را از ترمز بردارید اطراف را بررسی کنید. آینهها را چک کنید. راهنما بزنید. همه چیز که بررسی شد میتوانید آرام پای خود را از روی ترمز بردارید. برای آنکه ماشین سرعت بگیرد باید کمی پدال گاز را فشار دهید. اگر دنده عقب گذاشتید نیازی به فشار دادن پدال گاز نیست. ماشین با سرعت مطمئن به عقب حرکت خواهد کرد.
برای آنکه سرعت را کم کنید و یا توقف کنید فقط کافیست ترمز را فشار دهید. کاهش سرعت در ماشین اتومات به وسیله تغییر دنده امکان پذیر نیست.
ماشین را متوقف کنید
زمانی که ماشین در حال حرکت است و قصد دارید آنرا متوقف کنید ترمز را فشار دهید. زمانی که خودرو متوقف شد و در موقعیت مناسب برای پارک قرار گرفت، ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید. سپس پای خود را از روی ترمز بردارید و دنده را روی P بگذارید. حالا ماشین را خاموش کنید. در ادامه به صورت تیتر وار دستورالعمل حرکت و توقف را نام میبریم.
خلاصه توقف و حرکت
نحوه رانندگی با دنده اتومات – حرکت
همه چیز را کنترل کنید، کمربند را ببندید، پا روی ترمز، ترمز دستی خوابیده، دنده در حالت D، راهنما بزنید، اطراف را کنترل کنید، آرام پا را از روی ترمز بردارید.
نحوه رانندگی با دنده اتومات – توقف
کافیست ترمز کنید تا ماشین توقف شود. در محلی مناسب پارک کنید. خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. دنده را در حالت P قرر دهید. میتوانید ماشین را خاموش کنید.
بنابراین همواره ترمز گرفتن را فراموش نکنید. فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. فراموش نکنید ترمز دستی را پیش از خاموش کردن بکشید.
اموزش رانندگی دنده اتومات به زبان فارسی
در هنگام آموزش رانندگی با دنده اتومات باید نکات زیر به شما آموزش داده شود
شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. اما پدال گاز در ماشین اتومات حکم تعویض دنده را دارد. هر چقدر که بیشتر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک میشود.
اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین میشود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیشتر روی ماشین از سه دندهای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را هم کنید خود به خود دنده سنگین میشود.
نکته آخر اینکه به دستورالعمل توقف که ارائه شد دقت کنید. این کار شاید در مواقعی که خیابان شیب نداشته باشد اگر مو به مو اجرا نشود مشکلی پیش نیاید اما در شرایط سراشیبی یا سربالایی حتما باید ابتدا دنده را روی N بگذارید، سپس ترمز دستی را بالا بکشید و در آخر دنده را روی P بگذارید تا ایمنی تضمین شود. بنابراین این روند را به عادت تبدیل کنید تا همیشه به همین شیوه عمل کنید.
مواردی پیش میآید که دنده از حالت P خارج نمیشود و اصطلاحا قفل میکند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نامگذاری میشود. اگر سوئیچ و یا یک پیچگوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.
سوالات متداول:
رانندگی با حالت S کجا مناسبتر است؟
اگر اتومبیلی دارید که از حرف s بر روی آن استفاده شده است، بهتر است از این حالت در جاده های کوهستانی استفاده کنید. رانندگی ددر حالت اسپرت، در جاده های کوهستانی به مراتب راحتتر است. با این کار باعث می شوید خودرو با دنده سنگینتری حرکت کند.
چرا گیربکسهای اتوماتیک در حالت P قفل می شوند؟
یکی از رایجترین مشکلات، صاحبان خودروهای اتوماتیک، قفل شدن گیربکس در حالت پارک یا P است.
قفل شدن گیربکس در این حالت چند دلیل دارد:
- علت این اتفاق این است که رانندگان خودروهای اتوماتیک گاهی فراموش می کنند که قبل از استفاده از حالت P ترمز دستی را بکشند.
- یکی دیگر از دلایل قفل شدن دنده در حالت P این است که قبل از ایست کامل خودرو، اهرم دنده را به حالت پارک برده ایم.
البته در خودروهای پیشرفته تر، سنسورهای سرعت اجازه شیفت یا تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمی دهند و این مشکل تا حدود زیادی برطرف در این خودروها برطرف شده است.
دکمه بغل دنده در خودروهای اتوماتیک چه کاربردی دارند؟
این دکمه برای زمانی تعبیه شده است که دنده خودروهای اتوماتیک قفل می شود. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم ممکن است گیربکس و دنده شما در شرایطی قفل شود. برای برطرف کردن این قفل، بر روی اهرم دنده یک دکمه قرار گرفته است. جهت استفاده از این دکمه، ابتدا ماشین را روشن کرده، با فشار دادن دکمه، اهرم دنده را به حالت N ببرید و سپس ترمز دستی را بکشید.
سلام دوستان خوبید ببخشید من یک میتسوبیشی گالانت اتوماتیک داشتم و دکمه مثبت و منفی به صورت دستی نداره و می خواستم بدونم برای ماشین چیکار کنم که دندرو خودش معکوس کنه ممنون میشم بگید
با سلام
من خودرو mvm اتومات دارم . اول صبح که روشن میکنم بری بار اول که دنده در حالت D قرار می گیر د ماشین با تکان حرکت می کند اما بعد از آن حرکت عادی می شود
دوست عزیز سلو ماشین (ریمپ) رو زیاد کن اگر بلد نیستی برو تنظیم موتور بگو سلو زیاد کنه
کلی خندیدم 🙈🙈🙈🙈🙈😂 البته که مفید هم بود مطالب
ممنون از راهنمایی های دوستان..
دمتون گرم
سلام،،درزمان حرکت در جاده های برون شهری،زمانی که بخواهی سبقت بگیری و برای شتاب بیشتر از دنده های ۱ و ۲ درحالیکه دنده در حالت D هست میتوان یهو از D به ۱ یا ۲ رفت،،؟چگونه ؟ممنون
گواهی نامه من چرا نیامده تعویض کردم
زنگ بزن اداره برق پیگیری کن
زنگ بزن اداره قند و شکر شهرستانتون برای پیگیری
۳۲۵۲۴۱۴۷۴۰
سلام این پایین شماره۱/۲ برای چی هستش و کاربردش چیه و چگونه استفاده میشه
بیا من خودم آموزشت مدم
پی برای پارک کردن و زمان روشن کردن هسته
آر برای دنده عقب هسته
ان برای خلاص و پشت چراغ قرمز هسته
دی برای دنده های رو به جلو هسته
و دنده ۱ و ۲ دنده سنگین دستی هسته برای زمانی که در سربالاییه زیادی هستین زور دنده ۱ و ۲ از دی بیشتر هسته و نمیزاره به ماشین فشار بیاید
راست میگه
سلام. زمانی که ویتارای اتومات بخواهیم از کمکش استفاده کنیم تو صفحه کیلومتر علامت چهار چرخ و N قرمز چشمک زن نمایش داده میشود. ایا ماشین در این حالت درست کار میکند یا N قرمز چشمک زن یه هشدار برای وجود مشکلی در خودرو میباشد.
S یعنی حالت اسپرت که طبیعتا مصرف سوخت بیشتر و شتاب خودرو بهتر میشود
فرق بین s وN چیست
Sیعنی ساکت باش،هیچی نگو!
n یعنی خلاص s برای سربالایی های شدیدهست به خاطر اینکه ماشین شتابش بیشتر بشه
N شمال
Sجنوب
فرقش تو شمال و جنوبشه 😀😀😀
متشکر ای کاش چندتاعکس هم کنار توضیحات بود البته عکس واضح وروشن .
سلام چه موفع ازاهرم بغل دنده استفاده میشه
زمانی که میخای ماشینره بشوری
موقعی که بخوای وضعیت دنده رو تغییر بدی مثلا از p به D یا N به R ,, باید اول ترمزبگیری و سپس اهرم ضامن بغل دنده رونگه داری سپس تغییر وضعیت بدی
در ضمن یک نکته: اگرماشین در حال حرکت باشه و شما بخوای اونو درحالت p قرار بدی گیربکس این اجازه رو بهتون نمیده باید اول توقف کامل کنی بعد به p ببریش
آیا در جاده بین شهری ویا داخل شهر رو علامت dبگذاریم حرکت کنیم موردی نداره؟؟مثلا بعضیا بیرون شهر میگن یه حالتی داره داخل شهر دیگه حالتی داره ..وسئوال دوم درمواقع سبقت چطوری میشه دنده کم کرد تا ماشین شتاب بگیره؟؟
سوال اولتون که تا اونجایی که من میدونم برای راندن ماشین چه داخل شهر چه در اتوبان باید روی حالت d باشه
سوال دومتون متوجه نشدم !
بنده خدا منظورش کروز کنترلر هست مطمئنم
زود قضاوت نکن و دست ننداز، علم و تکنولوژی همیشه در حال تغییر. اگه یک روز میگفتی دنده ها اتومات میشه خیلی ها به رویای تو میخندیدن::
OD (اور درایو) :
این حالت بر روی اتومبیل های با گیربکس های با کنترل الکترونیکی اولیه نصب شد. کلید اور درایو به حالت در جاده و بزرگراه ها و در رانندگی داخل شهری مناسب میباشد.
:L2
این حالت ، دنده سنگین اتومبیل های اتوماتیک میباشد که در سراشیبی های طولانی خصوصا در جاده های کوهستانی ( مانند جاده کندوان) مورد استفاده میباشد. در این حالت از موتور برای ترمز کردن استفاده میشود ( ترمز موتور)
زیرا ترمز کردن مکرر باعث گرم شدن لنت های ترمز میشود و خود گرما عامل کاهش اصطحکاک میشود و در نهایت در دمای بالا ترمز عمل نمیکند . در این حالت ، تعویض دنده تا دنده ۲ خلاصه میشود که باعث ترمز موتور میشود در بعضی از مدل ها مثل پراید در حالت L2 اتومبیل با دنده دو آغاز به حرکت میکند. ( همچنین برای رانندگی روی برف و یخ استفاده میشود )
L1:
این حالت همانند L2 دنده سنگین میباشد اما در این حالت اتومبیل در دنده یک باقی میماند و برای سرعت های کم مورد استفاده دارد.
منم سوال دوم ایشونو دارم میگن که چیکار کنیم توی ماشین اتومات تا دنده معکوس بشه مثلا برای دستی پژو که دنده ایه برای معکوس باید مثلا از چهار ببری روی سه ولی ما سوالامون اینه که چیکار کنیم تو ماشین اتومات خودش معکوس کنه
موقع سبقت پدال گازو زیادتر از حالت عادی فشار میدی دور موتور میره بالا اگه شتاب پایین باشه خود ماشین معکوس میکشه شتاب میره بالا
سلام ماشین من اتومات استش ولی سیستم مسل ضیط کولر چراغ داخل غط استش مشکلش چیه
سلام دوست عزیز
برای معکوس دادن کافیه یهو پدال گاز رو تا انتها فشاربدی خودکار یه دنده معکوس میده
OD (اور درایو) :
این حالت بر روی اتومبیل های با گیربکس های با کنترل الکترونیکی اولیه نصب شد. کلید اور درایو به حالت در جاده و بزرگراه ها و در رانندگی داخل شهری مناسب میباشد.
:L2
این حالت ، دنده سنگین اتومبیل های اتوماتیک میباشد که در سراشیبی های طولانی خصوصا در جاده های کوهستانی ( مانند جاده کندوان) مورد استفاده میباشد. در این حالت از موتور برای ترمز کردن استفاده میشود ( ترمز موتور)
زیرا ترمز کردن مکرر باعث گرم شدن لنت های ترمز میشود و خود گرما عامل کاهش اصطحکاک میشود و در نهایت در دمای بالا ترمز عمل نمیکند . در این حالت ، تعویض دنده تا دنده ۲ خلاصه میشود که باعث ترمز موتور میشود در بعضی از مدل ها مثل پراید در حالت L2 اتومبیل با دنده دو آغاز به حرکت میکند. ( همچنین برای رانندگی روی برف و یخ استفاده میشود )
L1:
این حالت همانند L2 دنده سنگین میباشد اما در این حالت اتومبیل در دنده یک باقی میماند و برای سرعت های کم مورد استفاده دارد.
اگه گیربکس ماشینتون قابلیت TipTronic یا Shift Tronic داشته باشه وقتی در حالت D در حال رانندگی هستید، مثلا هنگامی که به طور ناگهانی نیاز به معکوس کشیدن دارید مثل وقتی همونطور خودتون گفتید میخواید برید تو سبقت، خودتون میتونید دنده رو کم کنید شیوه این کار تو ماشین ها و گیر بکس های مختلف فرق داره مثلا در یک نوع لیور رو در حالت Dهست به سمت راست هل میدن و تو اون حالت با کشیدن به سمت عقب معکوس کشیده میشهو با هل دادن به سمت جلو به دنده بعدی میره. تو بعضی گیر بکس های TipTronic دیگه هم با علامت + و – این رو نمایش میدن.