هزینه معاینه چشم برای دریافت گواهینامه ۱۴۰۳

(Last Updated On: مارس 12, 2024)

معاینه چشم گواهینامه

دریافت گواهینامه رانندگی یک مرحله هیجان‌انگیز در زندگی هر فردی محسوب می‌شود که پیچیدگی‌های خاصی دارد. دریافت صلاحیت پزشکی یکی از اقدامات اولیه و بسیار مهم در روند دریافت گواهینامه است. معاینه چشم و بررسی میدان دید فرد متقاضی نیز جزو مهم‌ترین بخش‌های معاینه پزشکی به حساب می‌‌آید؛ چرا که سلامت چشم‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در رانندگی و کیفیت آن دارند. این معاینات تنها در مراکز مشخص و توسط پزشکان معتمد صورت می‌گیرد. در ادامه شرایط انجام معاینه چشم گواهینامه را بررسی می‌کنیم.

معاینه چشم برای دریافت گواهینامهاهمیت معاینه چشم گواهینامه

رانندگی صحیح ارتباط مستقیمی با شرایط جسمی و روانی راننده دارد؛ به همین دلیل هر متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی موظف به انجام معاینات پزشکی است. لازم به ذکر است که در این معاینات تنها سلامت چشم‌ها و وضعیت بینایی فرد مورد بررسی قرار نمی‌گیرند؛ سایر اندام‌ها مثل اندام‌های حرکتی نیز بررسی خواهند شد.

در صورتی که از نظر پزشک، فرد دچار نقص جسمانی یا مشکل روانی باشد، وی باید به کمیته و کمیسیون پزشکی مربوطه معرفی شود. در ادامه ممکن است با وجود جلسات کمیسیون با صدور یا تمدید گواهینامه وی موافقت نشود.

 

شرایط انجام معاینه چشم

با مراجعه به آموزشگاه‌ رانندگی معتبر و طی کردن مراحل اولیه ثبت نام، کاردکس و فرم معاینات پزشکی به متقاضی داده می‌شوند. به علاوه این که لیستی از مراکز مورد تایید و در محدوده سکونت در اختیار وی قرار می‌گیرند.

 

مراحل انجام معاینه چشم گواهینامه

انجام معاینه چشم مانند تمام پروسه‌های اداری دیگر دارای مراحل مشخصی است. این مراحل به هیچ‌وجه پیچیده نیستند؛ اما باید دقت داشته باشید که برخی از مراکز پزشکی دچار ازدحام هستند و ممکن است روند کار شما طولانی شود.

پس از دریافت کاردکس و فرم‌های پزشکی مربوطه، باید در روز و ساعت مشخص‌شده به مرکز پزشکی مراجعه نمایید. اگر ساکن شهر تهران هستید باید در نظر داشته باشید که لیست مراکز مورد تایید در سایت‌ها بروزرسانی نشده است؛ بنابراین بهتر است پیش از مراجعه تماس بگیرید. در روز معاینه حتما باید یک مدرک شناسایی مثل کارت ملی و فرم‌های پزشکی را همراه خود داشته باشید.

با مراجعه، تایید هویت و پرداخت هزینه معاینات پزشکی به اتاق پزشک هدایت می‌شوید. در آن‌جا پزشک از شما سوالاتی مثل نوع گروه خونی می‌پرسد و سپس شما را معاینه می‌کند. دقت کنید که مراحل معاینه و شرایط آن بسته به نظر پزشکان دارد. ممکن است در یک مرکز با چند سوال و عمل ساده سلامت متقاضی تایید شود و در مرکزی دیگر وسواس بیشتری خرج داده شود. در انتهای معاینه سلامت هیچ برگه یا مدرکی به شما داده نمی‌شود و تمامی اطلاعات به صورت سیستمی ثبت می‌شود.

 

موارد مورد بررسی در معاینه چشم

در معاینه چشم گواهینامه مسائل مختلفی مثل کیفیت دید، عمق و ابعاد بینایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر به وضعیت بینایی متقاضیان از نظر تشخیص رنگ‌ها و عیوب انکساری توجه ویژه‌ای می‌شود. بیماران دارای عیوب انکساری بعد از مدتی رانندگی حدود ۴۰ درصد از دیدشان را از دست می‌دهند. در صورتی که متقاضی برای اصلاح دید نیاز به عینک داشته باشد، پزشک این مسئله را در سیستم ثبت می‌کند. بنابراین شخص موظف است در کلاس‌ها و آزمون‌های مربوطه، با عینک حضور پیدا کند.

 

ضوابط معاینه چشم متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی

هدف از معاینه چشم گواهینامه بررسی سلامت چشم‌های متقاضی و بررسی وضعیت بینایی وی است. در این تست ملاک ارزیابی میدان دید تست Confrontation است. به علاوه این که سنجش قدرت بینایی مطابق استاندارهای بین‌المللی و با استفاده از نمودارهای سنجش دید استاندارد صورت می‌گیرد. در صورتی که متقاضی بیش از دو خطا در هر خط دید داشته باشد، آن خط در محدوده دید محاسبه نمی‌شود و خط درشت‌تر ملاک ارزیابی است. در ادامه مهم‌ترین ماده‌ها در رابطه با معاینه چشم را بررسی می‌کنیم.

ماده ۱ : شرایط بینایی برای گواهینامه‌های رانندگی پایه الف، ب و ویژه

این ماده مربوط به اخذ گواهینامه‌های رانندگی پایه الف (گروه‌های ۱ و ۲)، پایه ب (گروه ۱) و ویژه صدق می‌کند:

  • حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح باید ۱۲/۱۰ باشد.
  • میدان بینایی هر چشم باید حداقل ۷۰ درجه باشد.
  • قدرت بینایی برای افراد تک چشم باید حداقل ۹/۱۰ باشد.

ماده ۲: شرایط بینایی برای گواهینامه رانندگی پایه الف، ب، پ و مجوزهای صادره در ماده ۳۳ آیین‌نامه

این ماده مربوط به اخذ گواهینامه پایه الف (گروه ۳)، پایه ب (گروه ۲)، پایه پ (گروه ۱) و مجوزهای صادره در ماده (۳۳) آیین‌نامه است:

  • حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با یا بدون اصلاح باید ۱۴/۱۰ باشد.
  • حداقل میدان بینایی برای هر چشم باید ۷۰ درجه باشد.

ماده ۳: شرایط بینایی برای گواهینامه پایه پ و ت

این شرایط برای متقاضیان گروه ۲ گواهینامه پایه پ و گروه ۱ و ۲ گواهینامه پایه ت صدق می‌کند:

  • حداقل بینایی برای مجموع دو چشم با یا بدون اصلاح باید ۱۰/۱۵ باشد.
  • حداقل میدان بینایی برای هر چشم باید ۷۰ درجه باشد.

ماده ۴: بیماری‌های خاص مربوط به بینایی

این ماده شامل شرایط افرادی است که بیماری بینایی دارند و تایید آن‌ها باید توسط پزشک متخصص و معتمد صورت بگیرد:

  • افراد دارای میدان بینایی دو چشمی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه
  • مبتلایان به کوررنگی
  • افراد مبتلا به کاتاراکت یا آب مروارید
  • مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه
  • افراد دارای بیماری شبکیه

 

هزینه معاینه چشم برای دریافت گواهینامه

هزینه معاینه چشم متقاضیان دریافت گواهینامه مبلغ ثابتی نیست و به شکل سالانه دچار تغییر می‌شود؛ به همین دلیل نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای انجام این مراحل مشخص کرد. از سوی دیگر هزینه معاینه چشم در کنار هزینه سایر معاینات پزشکی از فرد دریافت می‌گردد. در مجموع این هزینه‌های حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

 

سخن آخر

معاینه چشم یکی از اقدامات الزامی پیش از صدور گواهینامه است. متقاضیان دریافت یا تمدید گواهینامه در هر پایه‌ای باید به مراکز پزشکی مورد تایید پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند. در این مطلب مراحل انجام معاینه چشم گواهینامه، شرایط و ضوابط آن را بررسی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا