نکات و ترفندهای نگهداری خودرو مثله حرفه ای ها + جدول سرویس

(Last Updated On: آوریل 20, 2024)

فهرست مطالب

دانستنیهای فوق العاده برای نگهداری خودرو

سرویس کردن خودرو قطعا طول عمر ماشین شما را زیادتر می کند. این یک شعار نیست بلکه بر طبق علم امروز اگر فرد در یک موقع مشخص و زمان تعیین شده همیشه به سرویس خودرو خود بپردازد هم از نظر ارزش گذاری قیمت و ارزش خودرو خود را بالا می برد و هم چنین از نظر امنیتی نیز ارزش خودرو را بالاتر خواهد برد.

در هر صورت اینکه راننده نیز با سرویس خودرو آشنایی داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به ۴ قیمت از سرویس و حفظ و نگهداری ماشین آلات و خودرو ها خواهیم پرداخت که این چهار قسمت شامل:

  • فیلتر و مایعات
  • ترمز و تسمه
  • چک کردن مخازن و چگونگی افزایش مایعات
  • سیستم الکتریکی و بخش هایی که مربوط به قسمت بیرونی خودر می شود.

۱٫ قسمت فیلتر و مایعات :

قسمت فیلتر و مایعات

 

دفترچه راهنمای خودرو و بررسی عملکرد سرویسها :

باید بدانید که سرویس های خودرو برای هر نوع خودرویی با هر مدلی تقریبا مشابه است و کار سرویس دهی و خدمات خودرو در تمام جهان حتی به شکل سنتی از سالهای دور مرسوم است.

اما در برخی ماشین ها نیز سرویس دهی متفاوت به نظر می رسد و این ممکن است بستگی داشته باشد به مدل و برند و حتی سالی که یک ماشین در آن سال ساخته می شود که جزیی از اطلاعات اصلی خودرو است. بنابراین در صورت خرید یا سرویس خودرو به دفترچه راهنمای ماشین خود توجه کنید.

در یک دفترچه راهنمای برای خودرو نشان داده می شود که باید در چه زمان و تایم هایی به سرویس خودرو خود بپردازید ممکن است زمان سرویس دهی خودرو در هر مدل با هم اختلاف داشته باشد و یا اینکه ممکن است شما بخواهید تسمه تایم را عوض کنید و تاخیر در این کار سبب می شود ماشین آسیب ببیند مخصوصا اگر این نوع تسمه دیر عوض شود به سیلندر آسیب زیادی وارد خواهد کرد اما برای زمان تعویض می توانید دفترچه راهنما را مطالعه کنید.

دفترچه راهنمای خودرو و بررسی عملکرد سرویسها

 

چگونه مخزن ها بررسی می شوند و مایعات مورد نیاز اضافه می شوند؟

وقتی کاپوت را بالا بزنید متوجه می شوید که قسمت های اصلی خودرو که شامل مایعاتی است که هر خودرویی به انها نیاز دارد وجود دارد. مواردی همانند روغن ترمز و آب رادیاتور و مایعی که شیشه را تمیز می کند و هم چنینی روغن هیدرولیک که هر کدام از این موارد دارای مخازنی جداگانه است.

هر مخزنی نیز دارای دو خط است که یک خط نشان دهنده پر بودن و یک خط دیگر نشان دهنده خالی بودن مخازن را نشان می دهد.در صورتی که راننده با توجه به این خطوط متوجه شود مایع درون هر مخزنی از حد مورد نظر پایین تر آمده است باید برای پر کردن آن مخزن اقدامات لازم را انجام دهد.

مخازن را باید طوری پر کرد که حتما خط بالایی پر شدن کامل را نشان دهد و مایع به حداکثر خود برسد. باید بدانید خودروهایی نیز وجود دارد که از مایعی استفاده کرده که برای خنک کردن ماشین استفاده می شود، البته تمامی اسن اطلاعات در دفترچه راهنما قرار دارد و فرد می تواند به این دفترچه رجوع کرده و تقریبا جواب هر سوالی را مشاهده کند.

اگر می خواهید مایعات درون خودرو را پر کنید ابتدا باید در هر مخزن را باز کرده و آنقدر مایع را وارد مخزن کنید که خط کامل فول را نشان دهد و بعد از آن در مخزن را کاملا ببندید.

چگونه مخزن ها بررسی می شوند و مایعات مورد نیاز اضافه می شوند

 

تعویض روغن خودرو: هر ۵ هزار کیلومتر

هر نوع مدلی که ماشین هست اصلا فرقی نمی کند باید در هنگام رانندگی هر ۵ هزار کیلومتری که ماشین مورد استفاده قرار می گیرد، روغن موتور تعویض شود.

این کار در تعمیرگاه ها انجام می شود و خودرو به روی چاله برده شده و با باز کردن قسمت مشخصی از خودرو روغن را کاملا تخلیه کرده و بعد از آن فیلتر روغن را کاملا باید جدا کرد.

البته باید بدانید که قبل از اینکه فیلتر روغن را دوباره نصب کنید دور واشر را روغن بزنید  و بعد فیلتری که جدید است را نصب کنید. قسمت بعدی مربوط می شود به اینکه پیچ کارتل را بسته و بعد روغن موتور را اضافه و پر کنید.شما می توانید باز برای اینکه میزان روغن تعیین شده را وارد کنید از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید و باید بدانید هر خودرو دارای یک ذخیره مشخص برای روغن است بنابراین دفترچه راهنما در این مورد می تواند کمک دقیقی به شما بکند.

ترفندهای نگهداری خودرو

 

چگونه فیلتر هوا را به صورت سالانه تعویض کنیم؟

یکی از وظایف فیلتر هوای موتور این است که خاکی که در درون موتور جمع می شود را از بین می برد. در کل هر خودرو سالی یک بار باید فیلتر ان با یک فیلتر جدید جایگزین شود.

البته یک نوع فیلتر نیز وجود دارد که فقط باید تمیز شوند و نیازی ندارند که هر سال تعویض شوند. فیلتر هوا در یک خودرو به صورت معمول در داخل هواکش خودرو نصب خواهد شد و اما اکثریت هواکش های مورد استفاده از هم جدا می شوند و این نوع جداسازی توسط پیچ یا بست کلیپسی انجام می گیرد.

بنابراین فیلتر قبلی را برداشته و فیلتر جدید را در داخل هواکش خودرو قرار می دهیم و توجه کنید که نحوه جایگذاری به شکل درستی انجام شود.

 

جدول سرویس و نگهداری خودرو

 

باید از بنزینی استفاده شود که برای مدل و نوع خودرو مناسب باشد

یک عددی وجود دارد به نام اکتان که این عدد نشان دهنده مقاومت و پایدار بودن نوع بنزین در برابر فشار وارده است. پیشرانه ها که دارای تراکم ضریبی حداکثری هستند(مانند پیشرانه‌های توربوشارژر یا سوپرشارژر) به شکل معمول بنزین با اکتان حداکثری را مورد استفاده قرار می دهند.

در خودروهایی که از پیشرانه های با تراکم بالا استفاده می کنند قطعا اگر اکتان دارای فشار کمی باشد باعث خرابی و مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد می شود.

خودروهای با نوع بنزین اکتان حداکثری معمولا نشانه یا نوشته ای را بر روی باک خود دارند که اگر این نشانه را مشاهده نکردید باید حتما به مطالعه دفترچه راهنمای خودرو بپردازید.

دانستنیهای نگهداری خودرو

 

بعد از طی کردن مسافت ۶۰ کیلومتری فیلتر بنزین باید عوض شود

شاید برایتان سوال باشد که وظیفه فیلتر بنزین چیست؟ این نوع فیلتر باعث می شود که هیچ گونه خاک یا ذرات معلق در هوا وارد دستگاه سوخت رسانی نشود.

این نوع فیلتر را می توانید با جستجوی آن در مسیر سوختی پیدا کنید که به سمت باک و محفظه ی موتور می رود. شکل این نوع فیلتر شبیه به یک سیلندر است که به فرم استوانه ای است و دارای در مجرا است۱٫ مجرای درونی۲٫ مجرای بیرونی.

وقتی فیلتر بنزین را جدا می شود معمولا یک ظرف زیر ان قرار داده می شود، این کار به این دلیل است که اگر نشتی وجود دارد مشخص و کنترل شود. برای اینکه فیلتر بنزین را جدا کنیم می توان از یک پیچ گوشتی ساده دو سو استفاده کرده و به دنبال آن وقتی فیلتر جدید را می خواهیم نصب کنیم حتما جها نصب فیلتر را مورد توجه قرار دهیم. علامت روی فیلتر جهت را نشان می دهد.

سرویس و نگهداری خودرو

آب رادیاتور را سالی ۱ بار عوض کنید:

هر خودرو نیاز دارد که سالی یک بار آب رادیاتور یا همان ضد یخ را تعویض کرده و اگر این کار را می خواهید انجام شود با توجه به مدل خودرو یک قطعه به نام پیچ تخلیه وجود دارد که دقیقا در قسمت زیرین رادیاتور واقع شده است و در برخی مدل ها نیز با استفاده از شلنگ رادیاتور و باز کردن این نوع شلنگ می توان ضد یخ را خالی کرد. بعد از این مرحله شما می توانید به راحتی در رادیاتور را باز کنید و مایعات لازم که شامل ضد یخ است را وارد ان کنید. معمولا ترکیب این دو مایع به صورت ۵۰/۵۰ بوده البته با چک کردن و مطالعه دوباره دفترچه میزان این مایعات را می توانید به طور دقیق متوجه شوید. البته باید بدانید در برخی از خودرو ها این میزان را سازنده به دلیل اهمیت آن قرار داده است.

نکات نگهداری خودرو

چگونه حشرات را از رادیاتور پاک کنیم؟

گاهی حشراتی روی رادیاتور وجود دارد که باعث ایجاد مشکل برای این قطعه می کند.یکسری محلول وجود دارد که وقتی از آنها برای رادیاتور استفاده می کنیم و اسپری کردن این محلول ها بر رادیاتور باعث ازبین رفتن کامل این نوع حشرات خواهد شد.

بر ریو محلول نیز نوشته شده است که حداقل ۲ دقیقه محلول باید روی رادیاتور باقی بماند و بعد باید رادیاتور را به طور کلی تمیز کرد تا محلول نیز پاک شود. باید مراقب رادیاتور باشید به طور مثال اشیا نوک تیز خراشی بر روی آن ایجاد نکند به دلیل اینکه آسیب می بیند.

۲. چگونه از ترمز و شلنگ و تسمه محافظت کنیم؟

ترفندهای نگهداری خودرو

باید هر ۳۰ کیلومتر لنت ترمز را عوض کنید

اگر ترمز مشکل پیدا کند باعث ایجاد تصادفات بسیار خطرناک خواهد شد به همین دلیل در صورت بروز هر نوع مشکلی در ترمزها راننده باید بداند که هر چه سریعتر لنت های ترمز را تغییر دهد.

اگر فرد خودش به تنهایی بخواهد این کار را انجام دهد باید با استفاده از جک چرخ ها را باز کرده سپس کالیبر ترمز را کاملا جدا کرده و لنتهای جایگزین را دقیق بر سر جای قدیمی ان قرار دهد.

جای لنت ها با توجه به اینکه پیستون های کالیبر را به عقب کنار زده و سپس می توان از یک اهرم برای جابجایی استفاده کنید.

گام به گام سرویس و نگهداری خودرو

 

تسمه ها در صورت داشتن مشکل باید عوض شوند

هر زمانی که خودرو سرویس می شود باید تسمه ها نیز چک و بررسی شوند تا در صورت مشکل ان ها را عوض کنید. باید بدانید که دقیقا جای تسمه ها کجاست و سپس تسمه جدید را جایگزین کنید.

چه زمانی شلنگ را تعویض کنیم

چه زمانی شلنگ را تعویض کنیم؟

کاپوت را باز کرده و شلنگ های پلاستیکی که درون ان قرار دارد را کاملا بررسی کنید. ممکن است روی شلنگ پارگی و یا ترک و یا سوراخی ایجاد شده باشد پس در صورت مشاهده باید شلنگ را تعویض کنید.

اگر شلنگ ها را خودتان جدا می کنید حتما مراقب باشید که مایع یا روغن زیر آن نریخته باشد. وقتی شلنگ جدید را می خواهید جایگزین کنید نیز ان را مورد بررسی قرار دهید و حتی طول و قطر ان را کاملا بررسی کنید.

۳. چگونه از سیستم برق خودرو محافظت کنیم؟

چگونه از سیستم برق خودرو محافظت کنیم

هر یک سال یک بار قطب های باطری را عوض کنید

باید بدانید قطب های باطری نیز دچار جرم می شوند و باید حتما به سرعت جرم گیری انها را شروع کنید زیرا باعث می شوند در صورت داشتن جرم جریان برق قطع شود و این نوع جرم سبب می شود باتری بار منفی را به بیرون انتقال دهد بنابراین باید تمیز شوند.

پیچ های قطب های باتری را بچرخانید و قطب باتری باز می شود. مرحله بعدی باید قطب مثبت را آزاد و سپس برای از بین بردن جرم باید از ترکیب سولفات یک قاشق و جوش شیرین ۱۳٫۸ میلی لیتر و ۲۴۰ میلی لیتر اب استفاده کنید و سپس می توانید این محلول را با مسواک بر روی قطب باتری کشیده و ان را تمیز کنید.

وقتی می خواهید باتری ها را تمیز کنید در مرحله اخر از یم دستمال خشک استفاده کنید و در مرحله پایانی قطب مثبت و منفی را دقیق سرجای خود قرار دهید.

بررسی و تعویض لامپ‌ها

بررسی و تعویض لامپ‌ها

اگر به چ کردن لامپ ها می خواهید بپردازید باید یک نفر را روبروی خودرو قرار دهید و بعد لامپ ها را امتحان کنید.به چک کردن لامپ های پشت خودرو نیز بپردازید به صورتی که فردی را قرار دهید که انها را نیز چک کند.اگر مشاهده کردند لامپی با مشکل روبرو است به طور مثال سوخته است یا به درستی کار نمی کند درپوشی که روی لامپ قرار دارد را بردارید تا لامپ ها را مشاهده کرده و آنها را عوض کنید در این مورد نیز می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

چک فیوز خودرو:

چک فیوز خودرو:

برای چک کردن فیوز خودرو اگر مشاهده کردید که فیوز سوخته است قطعا باید آن را عوض کنید. جعبه فیوز معمولا در قسمت چپ ماشین قرار دارد و در داخل کاپوت قرار داده شده است.

برای نصب فیوز از دفترچه راهنما کمک بگیرید و تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید دقت کنید که امپر فیوز جدید با قدیمی یکی باشد.

هر50هزار کیلومتر طی شده شمع ها را عوض کنید

هر ۵۰ هزار کیلومتر طی شده  شمع ها را عوض کنید

شمع ها وقتی باید تعویض شوند که این مسافت طی شده و برای این کار باید با باز کردن کاپوت شروع کنید و بعد از آن کوئل را باز و سپس شمع ها را جستجو کرده و از اچار برای باز کردن انها استفاده خواهید کرد.

وقتی نصب شدند حتما انها را بررسی کنید، حتما فاصله ای که در بین الکترودها وجود دارد را مورد بررسی قرار دهید این کار را با فیلر انجام دهید و می توانید برای رسیدن به عدد اصلی از دفترچه راهنما نیز استفاده کنید. شمع را بعد از نصب با اچار سفت کنید.

اسکنر ODB یا دیاگ کردن خودرو

اسکنر ODB یا دیاگ کردن خودرو

ابتدا باید بدانید دستگاه دیاگ در کجای خودرو قرار دارد، این دستگاه دقیقا در پایین  فرمان و درون داشبورد واقع شده است. وقتی دیاگ را نصب کردید باید کلید ماشین را در حالتی قرار دهید که on را نشان دهد تا اسکن برای کد خطا شروع شود.

در برخی دستگاه های خودرو ها کد خطا را همراه با توضیح نشان داده و اما برخی دیگر فقط کد را نشان می دهند. کد را حتما یادداشت کنید زیرا مشکل مربوط به خودرو را پیدا می کند. کار با دیاگ خیلی سخت نیست ولی باید حتما اسکنر OBD را همراه داشته باشید تا کد خطا را پیدا کنید.

۴. قیمت های بیرونی در یک خودرو

چگونه باد لاستیک ها تنظیم می شوند

چگونه باد لاستیک ها تنظیم می شوند:

برای تنظیم باد تایر در هر خودرو ابتدا روی تایر را نگاه کرده زیرا واحد psiبر روی ان نوشته شده است.معمولا این عدد شامل حداکثر باد تایر است. برای تنظیم باد تایر باید درپوش نازل را باز و فشار سنج را بر روی درپوش قرار دهید.

عددی که روی فشار سنج هست نشان می دهد که آیا باید از کمپرسور باد استفاده کنید تا باد تایر را افزایش دهید یا خیر. فشار باید دقیق و متناسب باشد زیرا در صورتی که فشار پایین باشد سبب کاهش میزان عمر لاستیک ها خواهد شد.

بعد از هر 8 هزار کیلومتر باید تایر ها تعویض شوند

بعد از هر ۸ هزار کیلومتر باید تایر ها تعویض شوند

یک راننده باید دقیقا بداند چه زمانی تایرها نیاز به تعویض دارند. اولین چیزی که مهم است در تعویض تایر اسن است که انها باید ضربدری عوض شوند. چرا ضربدری؟

شاید برای شما سوال باشد. به این دلیل که سطح استهلاک در تایرهای جلو و عقب بسیار متفاوت است زیرا وقتی ترمز گرفته می شود فشار بر روی تایر جلویی بیشتر است و فرسایش در تایرهای عقبی کمتر است.

اگر تایر جهت دارد باشد بهتر است ولی در غیر اینصورت آنها را جلو و عقب و سپس چپ و راست کنید.

چگونگی عوض کردن تیغه های برف کن

چگونگی عوض کردن تیغه های برف کن:

برف پاک کن در خودرو یک وسیله بسیار مهم است. اگر تیغه های برف پاک کن با مشکل روبرو شوند باید عوض شوند. با مراجعه به دفترچه راهنمای تعمیرات خودرو به راحتی می توانید برف پاک کن را عوض کنید.

چگونه از رنگ بدنه ماشین محافظت کنیم

چگونه از رنگ بدنه ماشین محافظت کنیم:

باید بدانید رنگ ماشین تنها برای زیبایی خودرو نیست بلکه وظیفه محافظت از بدنه را نیز دارد و باعث می شود بدنه ماشین خراب و پوسیده نشود. یکی از بهترین راه ها برای محافظت از رنگ بدنه استفاده از واکش است که هر ۶ ماه یکبار مورد استفاده قرار دهید. اول خودرو خود را به خوبی بشویید و بعد ازینکه ان را خشک کردید روی ان واکس بزنید سپس واکس را نیز با پارچه ای تمیز کنید.

 

مطالب مرتبط: پیگیری گواهینامه رانندگی

3 دیدگاه دربارهٔ «نکات و ترفندهای نگهداری خودرو مثله حرفه ای ها + جدول سرویس»

  1. سلام. من ۱۳دی قبول شدم و ۱ بهمن گفتن چاپ شده ولی الان ۸ روزه ک تحویل پست ندادن مگه تحویل دادنش چی میخاد ک اینقد زمان میبره بنظرتون کی میرسه دستم ۲۶ روزه ک گذشته باید چیکار کنیم این همه انتظار واسه ی کارت

  2. سلام. من ۱۳دی قبول شدم و ۱ بهمن گفتن چاپ شده ولی الان ۸ روزه ک تحویل پست ندادن مگه تحویل دادنش چی میخاد ک اینقد زمان میبره بنظرتون کی میرسه دستم ۲۶ روزه ک گذشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا