نکاتی برای رانندگی ایمن

(Last Updated On: آوریل 20, 2024)

در کتاب آیین نامه رانندگی بخش پایانی در رابطه با نکاتی برای رانندگی ایمن و فرهنگ رانندگی صحبت شده است، به همین دلیل در امتحان آیین نامه هم از این مورد سوال خواهد آمد. توصیه ما به شما این است که برای آشنا شدن با قوانین و نکات رانندگی ایمن این مقاله را مطالعه کنید و سپس به سوالات آیین نامه رانندگی پاسخ دهید.

 

نکات رانندگی ایمن پیش از روشن کردن خودرو

پیش از روشن کردن خودرو نیاز است که مواردی را چک کنید، در این بخش به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
پیش از روشن کردن خودرو از تمیز بودن شیشه ها، میزان باد تایرها، عملکرد صحیح ترمز دستی و ترمز پایی، میزان سوخت و روغن ترمز، سطح آب و اسید باتری، میزان سفتی و شل بودن پیچ ها و سطح ضد یخ اطمینان حاصل کنید.

 

نکات رانندگی ایمن در طول سفر

علاوه بر اینکه باید پیش از شروع سفر باید از همراه داشتن تجهیزات ایمنی اطمینان داشته داشته باشید و از سلامت بخش های مختلف خودرو اطمینان کسب کنید، در طول سفر هم باید مورادی را رعایت کرد. موارد که در کتاب آیین نامه رانندگی به آنها اشاره شده است، در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی هم پرتکرار هستند.

۱- دستگاه امپر سنج و موتور را به صورت متناوب چک کنید.
۲- درجه حرارت خودرو را کنترل کنید.
۳- میزان فشار روغن را کنترل نمایید.

 

نکات ایمنی در حین رانندگی

۱- پس از روشن کردن خودرو نباید دور موتور را یک باره افزایش ندهید. زیرا در این حالت امکان آسب دیدن موتور بالاست، پیش از روشن کردن خودرو پدال گاز را کم کم بفشارید.
۲- در دوره آب بندی خودرو در جاده های صاف و هموار رانندگی کنید. از فشار وارد کردن به خودرو در این دوران خودداری کنید.
۳- در صورتی که موتور غیر طبیعی گرم میشود و و درجه آب موتور کم است آن را بررسی کنید.
۴- اگر خودرو جوش آورد از باز کردن درب رادیاتور خودداری کنید زیرا ممکن است بخارات و آب درون آن روی صورت شما بریزد و باعث سوختگی شود.
۵- در زمان خستگی و خواب آلودگی از رانندگی کردن خودداری کنید و خودرو را در کنار جاده موقف کرده و کمی استراحت کنید.
۶- در دوره های تعیین شده اقدام به تعویض فیلتر های هوا و روغن کنید. به این دلیل در صورتی که فیلتر ها خراب باشند و یا بیش از حد کثیف باشند، نمیتوانند کار خود را به خوبی انجام شود و باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو خواهند شد.
پس از اینکه این نکات را مطالعه کردید نیاز است که به نمونه سوالات آیین نامه رانندگی پاسخ دهید تا با شکل سوالاتی که در آزمون می آید آشنا شوید.

 

رانندگی ایمن

رانندگی ایمن همانطور که از نامش پیداست، به رانندگی می گویند که ایمن است و سلامتی سرنشینان را در خودرو تضمین می کند. با رانندگی ایمن می توانید سفری لذت بخش و بس خطر داشته باشید.

برای اینکه بتوانید یک رانندگی ایمن داشته باشید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. در این مقاله با ما همراه باشید تا اصول و قواعد یک رانندگی ایمن را فرا بگیرید.

 

نکات مهم برای داشتن یک رانندگی ایمن قبل از روشن کردن خودرو

برای اینکه یک رانندگی ایمن داشته باشید باید مواردی را قبل از روشن کردن خودرو، کنترل کنید. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل سطح مایع خنک کننده موتور (ضد یخ)
  2. کنترل میزان باد تایر ها
  3. کنترل سطح روغن موتور
  4. کنترل عملکرد ترمز دستی
  5. کنترل سطح مایع منبع شیشه شو
  6. کنترل عملکرد ترمز
  7. کنترل سطح آب و اسید باتری (اگر  باتری اتمی است، نیازی به چک کردن نیست)
  8. کنترل تسمه های موتور از لحاظ میزان سفتی و پوسیدگی
  9. کنترل میزان سفتی پیچ ها و مهره ها
  10. کنترل سطح روغن ترمز و فرمان
  11. کنترل تجهیزات زمستانی همچون زنجیر چرخ در فصول سرد سال
  12. کنترل میزان سوخت
  13. اطمینان از وجود وسایل ضروری و ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، کمک های اولیه و مثلث احتیاط

 

بازدید از وسیله نقلیه، لازمه داشتن یک رانندگی ایمن

یکی از مواردی که قبل از رانندگی باید به آن توجه کنید، بازدید از قسمت های مختلف خودرو است. در صورتی که خودرو را بین حرکت پارک کرده اید، باید پارک را رو به جهت ترافیک انجام دهید. علاوه بر دید کلی خودرو باید درجه حرارت، درجه فشار روغن و یا اگر ترمز بادی دارید، درجه فشار باد را ببینید و بررسی کنید.

 

نکات ایمنی رانندگی و احتیاط های لازم برای داشتن رانندگی ایمن

  • داشتن یک رانندگی ایمن، از لزومات است، چرا که رانندگی عملی پر خطر است. به منظور داشتن رانندگی ایمن، باید یک سری نکات را رعایت کنید که در ادامه به بیان این نکات می پردازیم.
  • به محض روشن کردن موتور، پدال گاز را فشار ندهید. اجازه دهید موتور گرم شود، سپس آرام آرام دور موتور را زیاد کنید. اگر به محض روشن شدن موتور گاز را فشار دهید، موتور آسیب می بیند. این موضوع در دوره آب بندی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • اگر قصد خاموش کردن موتور را دارید، بدون افزایش دور موتور و فشار دادن به پدال گاز این کار را انجام ندهید.
  • در دوره آب بندی نباید به خودرو فشار زیادی وارد کنید. بهتر است از خودرو تنها در جاده های صاف و هموار استفاده کنید.
  • اگر نمی خواهید دور موتور در سر بالایی ها کم شود، تعویض دنده را به موقع انجام دهید.
  • درجه آب موتور و فشار روغن از جمله مواردی اند که باید مرتب کنترل شوند. در صورتی که گرم‌شدن غیرطبیعی آن ها را حس کردید حتما آنها را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که در دوره آب بندی اهمیت دارد، میزان سفت بودن پیچ های چرخ است.قبل از حرکت و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو متر اولیه، چک کردن میزان سفت بودن پیچ چرخ ها اهمیت بالایی دارد.
  • اگر موتور خودرو داغ است، درب رادیاتور را هرگز باز نکنید. باز کردن درب رادیاتور در هنگام داغ بودن موتور خودرو باعث می شود که آب جوش و بخارات سبب آتش سوزی شوند.
  • زمانی که موتور خودرو روشن است هرگز به تسمه و پروانه و دیگر قطعات در حال گردش دست نزنید. زیرا باعث وارد شدن صدمه به شما می شود.
  • یکی از موضوعات مهم برای داشتن رانندگی ایمن، این است که برای رانندگی کاملا آماده باشید. هرگز با خستگی و چشم خواب آلود رانندگی نکنید. چون دقت عمل شما پایین است و امکان بروز حادثه، تصادف و سانحه افزایش می یابد.
  • در طول رانندگی پای خود را بدون اینکه نیاز باشد روی کلاچ نگذارید. این کار به مرور زمان سبب فرسایش صفحه کلاچ می شود.
  • خودروی شما باید با فاصله از خودروی رو به رو حرکت کند‌. این موضوع موجب می شود زمانی که حادثه اتفاق می افتد، کنترل شرایط آسان تر باشد. رعایت فاصله حتی در بزرگراه‌ های شلوغ و پرترافیک نیز ضروری است.
  • چرا که امکان دارد هر لحظه خودروی مقابل شما ترمز بگیرد  و شما غافلگیرانه با او برخورد کنید. در صورتی که فاصله را رعایت نکنید، مشکلات جبران نا پذیری برای تان به وجود خواهد آمد.
  • برخی از قسمت های ماشین که دارای اهمیت هستند باید بازدید دوره ای شوند. بررسی قسمت هایی چون سرویس، نگه داری، تعویض فیلترهای هوا و روغن و همچنین جلوگیری از آسیب به موتور و ایجاد روغن سوزی، باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • فیلتر های روغن و هوا باید مدام تعویض شوند. این تعویض هم باید بر اساس دفترچه راهنما انجام شود. زمانی که از فیلتر های هوا و روغن بیش از اندازه استفاده کنید، به موتور خودرو آسیب می رسد، روغن بیش از حد مصرف می شود و توان خروجی موتور کاهش می یابد.

 

جهت مشاهده جدیدترین آزمونهای چهار گزینه ای آیین نامه رانندگی اینجا کلیک کنید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا