قوانین گردش در آیین نامه رانندگی

(Last Updated On: می 22, 2023)

قواعد گردش به چپ و راست در تقاطع ها، راه های یک طرفه و راه های دو طرفه (راه های برون شهری)

یکی از مباحث مهم در رانندگی که برای هنرجویان رانندگی همواره یک چالش بوده،‌ بحث گردش به راست و گردش به چپ در تقاطع ها و راه های دوطرفه یا یک طرفه است. این موضوع همچنین از مباحث چالش برانگیز در سوالات آیین نامه است. با ما همراه باشید تا قواعد گردش در تقاطع ها را فرا بگیرید.

 

قواعد گردش در تقاطع ها

در مبحث قواعد گردش در تقاطع ها سه موضوع مهم حق تقدم، گردش در راه های دو طرفه و یک طرفه مطرح است. در ادامه این مباحث را به صورت مفصل به شما توضیح خواهیم داد.

 

گردش در راه های یک طرفه

گردش به چپ در راه یک طرفه: برای اینکه در راه یک طرفه بتوانید گردش به چپ کنید، باید قبل از اینکه به تقاطع برسید، راهنمای سمت چپ را روشن کنید.

سپس تا منتهی الیه سمت چپ خیابان یعنی آخرین لاین عبور در سمت چپ یعنی لاین سبقت حرکت کنید. این کار را با احتیاط بسیار و در نظر گرفتن خودروهای دیگر انجام دهید.

پس از اینکه به تقاطع رسیدید و زمانی که راهنمای سمت چپ هنوز روشن است، مستقیم تا مرکز تقاطع بروید. وقتی به مرکز تقاطع رسیدید با در نظر گرفتن حق تقدم، گردش به سمت چپ را انجام دهید. توجه داشته باشید که در چپ ترین قسمت لاین وارد شده حرمت خود را ادامه دهید.

گردش به راست در راه یک طرفه: گردش به راست نسبت به گردش به چپ آسان تر انجام می شود. برای این گردش ابتدا راهنمای سمت راست را روشن کرده و در راست ترین قسمت خط عبور حرکت کنید. زمانی که به تقاطع رسیدید، از کنار تقاطع وارد خیابان مدنظر شوید.

در نتیجه:

خودرویی که قصد گردش به چپ را دارد باید:

  • قبل از تقاطع در چپ ترین قسمت لاین قرار گیرد.
  • هنگام گردش تا مرکز تقاطع پیش برود.
  • در خیابان مقصد در چپ ترین قسمت شروع به حرکت کند‌.

خودرویی که قصد گردش به راست را دارد باید هم قبل از تقاطع و هم پس از تقاطع در سمت راست قرار گیرد.

 

گردش در راه های دو طرفه (راه های برون شهری)

گردش به چپ در راه های دو طرفه (راه های برون شهری): برای گردش به چپ در راه های دو طرفه خودرو باید به شانه ی راه برسد. در صورتی که شانه راه وجود نداشت، خودرو باید به منتهی الیه سمت راست راه برسد. سپس با احتیاط کامل و در نظر گرفتن حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند، راهنما بزنید و به چپ گردش کنید.

گردش به راست در راه های دو طرفه (راه های برون شهری): راه های برون شهری که مسیر رفت و برگشت دارند، در واقع دو طرفه هستند، برای گردش به راست باید همانند راه های یک طرفه عمل کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا