فرق ترمز ABS با ترمز معمولی در چیست؟

(Last Updated On: آوریل 20, 2024)

سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به عنوان یک ویژگی ایمنی استاندارد در تمام اتومبیل های مدرن ارائه می شود. سیستم های ترمز ABS با بازیابی نیروی کشش در لاستیک، به شما در هدایت بهتر اتومبیل خود در شرایط اضطراری کمک می‌کنند.

از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می‌کند، احتمالاً به راننده این امکان را می‌دهد که با ایمنی بیش‌تری حرکت کنند. ممکن است فاصله توقف را نتوانند کوتاه کنند. پدال ممکن است لرزیده یا عقب برود که البته این طبیعی است.

 

ترمز ABS چگونه کار می‌کند؟

ABS بخشی از سیستم استحکام اتوموبیل است که معمولاً تحت عنوان کنترل الکترونیکی، چرخ‌ها را تحت ترمز شدید کنترل می‌کند. به هر چرخ یک سنسور متصل است. اگر سنسورهای هوشمند، تشخیص دهند که چرخ قفل شده و از حرکت متوقف می‌شود، ترمز ای بی اس وارد عمل می‌شود و از قفل شدن چرخ به هنگام ترمز جلوگیری می‌کند.

این ترمز‌ها دارای قطع کننده برقی هستند که در حین ترمز گرفتن یعنی درست وقتی که راننده پایش را روی ترمز می‌گذارد شروع به کار می‌کند. ABS به طور مداوم و مکرر فشار مطلوب ترمز را به هر چرخ وارد می‌کند، بدین معنی که سیستم به اندازه کافی ترمز می‌کند تا چرخ ها قفل نشود.

وقتی ABS فعال است ممکن که هنگام فشار دادن آن، از طریق پدال ترمز احساس لرزش کنید. سیستم ضد قفل به راننده کمک می کند تا کنترل وسیله نقلیه را حفظ کند تا اینکه بتواند ماشین را متوقف کند.

 

استفاده از ترمز ای بی اس چقدر موثر است؟

برخی از مدل‌های ماشین‌های قدیمی را می توان بدون ABS خریداری کرد و برخی افراد ترجیح می‌دهند اتومبیل خود فاقد اینگونه ترمزها باشند. اما استفاده از ترمز ای بی اس یک ویژگی ایمنی بسیار موثر است زیرا:

  • اتومبیل های مجهز به ABS کمتر دچار تصادف‌های خطر آفرین می‌شوند.
  • ABS احتمال برخورد پیشانی راننده و سرنشنیان را هنگام بروز حادثه در جاده‌های مرطوب و خشک کاهش می‌دهد.
  • اتومبیل های دارای ABS به ندرت از جاده پیش رو دور می شوند.
  • ترمزهای ای بی اس در سطوح پایدار و جامد بهترین عملکرد را دارند.

 

اگر ماشین ترمز ABS نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

ترمزهای ضد قفل برای جلوگیری از ایجاد مانع نیاز به فشار شدید هنگام ترمزگیری دارند. اما اگر ماشین یا موتور سیکلت مجهز به سیستم ترمز ABS ندارید، کارهایی که باید انجام دهید کمی متفاوت است:

تا آنجا که ممکن است سرعت خود را کم کنید، قبل از چرخاندن فرمان باید تا حد ممکن سرعت خودرو را کاهش دهید.

از پدال گاز خارج شوید، پای خود را از پدال گاز بردارید و اگر در اتومبیل دنده دستی هستید، کلاچ را به سمت پایین فشار دهید.

تا جایی که می توانید ترمز را فشار دهید، تا حدی که احساس کنید چرخ هایتان قفل شده‌اند و سپس ترمزها را رها کنید.

ترمزهای خود را پمپ کنید، پای خود را از روی ترمز بردارید، سپس دوباره ترمزها را اعمال کنید، این روش ترمز ABS  را تکرار می‌کند.

 

مزایای ترمز ضد قفل

بدون در نظر گرفتن اینکه آیا وسیله‌ی نقلیه‌ی ترمز ABS دارد یا خیر، ترمزهای اتومبیل شما باید همیشه در وضعیت خوبی باشند. داشتن ترمز ضد قفل چندین مزیت دارد، که در اینجا مزایای اصلی را می‌توانید بررسی کنید:

 

افزایش توانایی‌های توقف

 سیستم‌های ترمز ضد قفل برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و جلوگیری از لغزیدن وسیله نقلیه در سرتاسر جاده در جای خود قرار گرفته اند.

استفاده از ترمز ای بی اس بسیار سودمند است. زیرا همیشه شرایط جاده مناسب نیست و آب و هوا و جاده‌ها همیشه در طول سال تغییر می‌کنند.

یک روز مسیر عادی شما زیر لاستیک صاف است، در حالی که روز دیگر همان جاده به هر دلیلی ممکن است نرم و صاف باشد. در برخی شرایط ABS یک نجات دهنده ثابت شده است، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که راننده کنترل خود را بتواند بهتر حفظ کند.

 

بهبود کنترل کشش

 ABS و فناوری پیشرفته کنترل کشش برخی از زیرساخت‌های اساسی مشترک را دارند. نکته مهم این است که فناوری جدید به شما این کمک را می‌کند که چرخ‌های شما در جاده از جاذبه زیادی برخوردار شوند. به همین دلیل، برای سازندگان خودرو نصب سیستم‌های کنترل کشش در کارخانه آسان‌تر است.

 

ارزش فروش بیشتر

چه ماشین داشته باشید، کامیون و وانت داشتن ترمز ABS خوب، بر ارزش آن وسیله نقلیه می‌افزاید. به خاطر داشته باشید که از آن‌جا که فناوری ABS در اکثر وسایل نقلیه مدرن مورد استاندارد است، نداشتن این سیستم ترمز می‌تواند ارزش فروش بالقوه وسیله‌ی شما را کاهش دهد.

 

نرخ بیمه پایین

اثبات قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد ترمز ضد قفل می‌تواند خطر تصادفات را کاهش دهد. بنابراین، اگر وسیله نقلیه شما دارایABS  باشد، ممکن است گزینه های نرخ بهتری را در بیمه اتومبیل خود دریافت کنید.

 

آیا قرارگیری ترمز ABS روی دیگر خودروها امکان پذیراست؟

می‌توانید با جای‌گذاری قطعات مهم، ترمز ای بی اس را جایگزین ترمز معمولی خودروی خود کنید. اگر شما ماشین قدیمی‌تری دارید که با آن رانندگی می‌کنید یا موتور شما دچار نقص شده است و حتی دیگر ترمزهای ABS خودرو شما دیگر کار نمی‌کند، می توانید سیستم ترمز خود را به سیستم ترمز ای بی اس شبیه سازی کنید.

 

ترمز ABS در هواپیماها

این ترمزها برای اولین بار به عنوان یک سیستم ضد لغزش برای استفاده هواپیماها در دهه ۱۹۵۰ معرفی شدن. و در دهه ۱۹۷۰، فورد و کرایسلر ثابت کردند که می‌توان از ترمزهای ای بی اس در اتومبیل‌ها هم نیز استفاده کرد.

سیستم ترمز ضد قفل اکنون در تمام اتومبیل های مدرنی که در اروپا به فروش می رسند وجود دارد. همان طور که در هواپیماها ترمز ABS به کار رفته، سرعت‌گیری عمده در هواپیماها با استفاده از دو بال تعادل و یک بال عمودی صورت می‌گیرد. اما این تمام سیستم ترمز هواپیماها نیست.

وقتی هواپیما در حالت تاکسی است و روی باند با سرعت کم حرکت می‌کند و یا درحال پارک است، برای کم کردن سرعت از ترمز ای بی اس استفاده می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا