نحوه استعلام خلافی موتورسیکلت با ۵ روش آسان

(Last Updated On: ژوئن 6, 2023)

استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک

روش استعلام خلافی موتور سیکلت

درباره روش استعلام خلافی موتورسیکلت خود چه می دانید؟

اگر شما هم جزء آن دسته کسانی هستید که دارای وسیله نقلیه ای همچون موتورسیکلت هستید یقیناً تاکنون برایتان پیش آمده برای یک بار هم که شده به دلایل مختلفی مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز، سرعت زیاد و… جریمه شده اید.

از آنجایی که شمار زیادی از این نوع جریمه ها بدون حضور فیزیکی پلیس و اخطار حضوری آن ثبت می شوند به همین منظور دارندگان این نوع وسیله نقلیه ممکن است از تعداد جریمه ها و میزان خلافی خود هیچ گونه اطلاعی نداشته باشند.

ما در این بخش از مطلب خود می خواهیم به ۵ روش چگونگی نحوه استعلام خلافی موتورسیکلت را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره روش های استعلام خلافی موتور سیکلت

اگر شما هم از خلافی موتور سیکلت خود و میزان جریمه آن بی اطلاع هستید جالب است بدانید که حتماً نیازی نیست تا به صورت حضوری و مراجعه به مرکز مربوطه اقدام کنید.

در واقع شما می توانید با استفاده از شیوه های بسیار آسان تر و بدون صرف وقت و زمان اضافه نسبت به استعلام خلافی موتور سیکلت خود اقدام نمایید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا انواع شیوه های چگونگی دریافت خلافی موتور سیکلت را قدم به قدم برایتان توضیح دهیم:

شیوه اول استعلام خلافی موتورسیکلت

تمامی متقاضیان استعلام خلافی موتور سیکلت در این روش می توانند با مراجعه به سایت  http://www.rahvar120.ir نسبت به مشاهده و پرداخت خلافی وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

در این شیوه پرداختی دیگر نیازی نیست زمان طولانی را صرف رفتن به پایگاه خلافی وسایل نقلیه نمایید. تنها دسترسی به اینترنت کافی است تا به سایت مربوطه مراجعه کنید و با وارد کردن شماره ۸ رقمی پشت کارت موتور خود، از میزان و مدت زمان خلافی خود مطلع شوید. جالب است بدانید که مراجعه به این سایت آنلاین و شبانه روزی است.

همچنین با به روز رسانی سایت می توان نحوه اطلاع از خلافی خود را به صورت هفتگی نیز انجام داد. مزیت مهم بروز رسانی سایت این است که چنانچه شما جریمه های قبلی خود را پرداخت کرده باشید با ذکر تاریخ تمامی آن ها نشان داده می شوند.

خلافی موتور با اینترنت

استعلام خلافی موتورسیکلت

روش دوم استعلام خلافی موتورسیکلت

استفاده از روش دوم استعلام خلافی موتورسیکلت روشی است که بدون نیاز به اینترنت نیز می توان از آن استفاده کرد. لذا اگر شما در شرایطی قرار گرفتید که به اینترنت دسترسی نداشتید نگران نباشید.

زیرا چاره کار بسیار ساده و امکان پذیر است.با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفته تا مبلغ جرایمه و تعداد تخلفات ماشین برای شما ارسال شود. (برای تماس از خارج از تهران کد ۰۲۱ را به ابتدا شماره اضافه کنید)

 

استعلام خلافی موتور سیکلت از طریق vin

روش سوم استعلام خلافی موتورسیکلت

روش سوم استعلام خلافی موتورسیکلت و پرداخت آن روشی است که از طریق پیامک یا همان پیام کوتاه انجام می شود. نحوه انجام کار برای شما به این طریق است که شماره مندرج در پشت کارت موتورسیکلت خود را (شماره VIN) را به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید.

این سامانه پیامکی نیز آنلاین می باشد و شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید از آن استفاده کنید. پس از ارسال پیامک مربوطه، در کمترین مدت زمان میزان خلافی موتور سیکلت شما و تعداد دفعات جریمه شدنتان برایتان ارسال می گردد.

نکته مهم در این روش این است که پس از وارد کردن کد ۱۷ رقمی کلید * را بزنید و به همان شماره مذکور ارسال کنید. سپس یک پیامک تحت عنوان درخواست شناسه پرداخت و شناسه قبض برایتان ارسال می شود. با دادن این اطلاعات تمامی موارد خلافی مربوطه در اختیارتان قرار داده می شود.

 

روش چهارم استعلام خلافی موتورسیکلت

روش چهارم استعلام خلافی موتورسیکلت یک روش کاملاً حضوری است. به همین علت تمامی دارندگان این نوع وسیله نقلیه باید با در اختیار داشتن کارت موتور سیکلت خود که همان کارت شناسایی آن می باشد به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند و در آنجا از وضعیت جرائم و خلافی رانندگی خود مطلع شوند.

در واقع استفاده از این روش برای موقعیت هایی است که امکان دارندگان وسیله نقلیه موتور سیکلت به هر طریقی نتوانند از روش های فوق برای دریافت خلافی موتور سیکلت استفاده کنند.

 

روش پنجم استعلام خلافی موتورسیکلت

در کنار تمامی روش های ذکر شده باز هم شیوه های جدیدتری برای استعلام خلافی موتورسیکلت از سوی پلیس راهور ناجا ارائه شده است. چندی پیش مصاحبه ای از سوی خبرنگاران با پلیس راهور ناجا صورت گرفت مبنی بر اینکه ایشان تمهیدات جدیدتری برای چگونگی دریافت خلافی و جرائم موتور سیکلت اتخاذ کرده اند. در ادامه به توضیح مختصری از آن می پردازیم.

ایشان افزودند: تمامی دارندگان خودروهای نقلیه به ویژه موتور سیکلت می توانند با مراجعه به آدرس سایت rahvar120.ir نسبت به پرداخت جرائم رانندگی خود اقدام کنند.

اقدامات مربوطه به این طریق است که در ابتدا به بخش منوی خدمات سایت مراجعه کرده و در قسمت استعلام میزان تخلفات رانندگی، بارکد پستی پشت کارت موتور خود را وارد کنند. توجه شود که تمامی اطلاعات بارکد پشت کارت بایستی به دقت و به همان طریقی که نوشته شده است وارد گردد.

چه مواردی باعث می شوند تا خلافی و جریمه ای برای موتورسیکلت شما ثبت گردد؟

طبیعی است که برای حفظ امنیت، آسایش و رفاه جامعه پلیس موظف است تمامی جرائم از جمله جرائم مربوط به رانندگی را ثبت کند. شاید لزومی نداشته باشد در صورت مشاهده تخلف وسیله نقلیه مربوطه را متوقف نسازد.

اما با ثبت شماره پلاک، میزان جریمه مربوطه را در همان لحظه ثبت می کند. یکی دیگر از متریال هایی که به ثبت جرائم رانندگی به پلیس ناجا کمک شایانی می کند که احتمالاً دارندگان خودرو از وجود آن مطلع نباشند دوربین های ثبت تخلف است که شماره پلاک پشت موتورهای سیکلت را در همان لحظه وقوع تخلف یادداشت می کنند.

در حالت کلی مواردی که باعث می شوند تا خلافی و جریمه ای برای موتور سیکلت شما ثبت گردد به شرح زیر است:

  • حرکت در معابر عمومی و پیاده روها
  • ایجاد مزاحمت و سر و صدا در مکان های عمومی
  • سرعت غیر مجاز
  • عدم استفاده از کلاه ایمنی
  • انجام حرکات خطرناک و تک چرخ زدن
  • عبور از چراغ قرمز
  • نداشتن بیمه نامه و مدارک معتبر

شیوه های پرداخت خلافی موتور سیکلت

  • چنانچه برگه جریمه تان را در دست دارید به آن نگاه کنید. اگر دارای شناسه پرداخت و شناسه قبض باشد به راحتی می توانید از طریق دستگاه های خودپرداز نسبت به پرداخت خلافی موتور سیکلت خود اقدام نمایید
  • همچنین می توانید از طریق تلفن بانک ۰۹۶۲۲ بانک ملی نسبت به پرداخت خلافی مربوطه اقدام کنید
  • مراجعه به وب سایت سیستم پرداختی بانک ملی به آدرس https://sadad.shaparak.ir/billpayment یکی دیگر از روش های پرداخت خلافی موتور سیکلت است
  • پرداخت از طریق اپلیکیشن های موبایل همانند قبضینو، آپ و… از دیگر شیوه های رایج پرداخت خلافی مربوطه است

 

سوالات متداول:

چگونه می توان بدون داشتن کارت موتور، از میزان خلافی آن مطلع شد؟

راههای مختلفی برای استعلام خلافی موتور وجود دارد، اما فقط در یکی از آنها نیازی به اطلاعات مندرج در کارت موتور وجود ندارد. این روش استعلام از طریق تلفن گویاست.

در روش استعلام از تلفن گویا کافیست با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. بعد از برقراری ارتباط، تلفن گویا شماره هایی را برای دسترسی به بخشهای مختلف اعلام می دارد. شما برای استعلام تخلفات رانندگی باید در دو مرحله شماره ۱ را فشار دهید. بعد از آن به اپراتور متصل می شوید که در این مرحله پلاک خود را اعلام و از میزان خلافی اطلاع پیدا می کنید.

 

چگونه می توان برای خلافی موتور تخفیف گرفت؟

شرایط تخفیف برای خلافی موتور بدین صورت است که پلیس راهور در بعضی مناسبتها، برای موتور سواران تخفیف و یا شرایط خاص پرداخت در نظر می گیرند. گاهی این شرایط برای عموم موتور سواران است و گاهی فقط برای اقشار خاصی منظور می شود.

اما در کنار این موارد شما می توانید اعتراض خود را در مورد جریمه ها، به پلیس راهور تسلیم نمایید تا مبلغ خلافی را کم کنید.

 

چرا بعد از گذشت چند روز از پرداخت اینترنتی ، هنوز هم خلافی موتور من صفر نشده است؟

طبق گفته پلیس راهور، ممکن است در حالت پرداخت اینترنتی، با تاخیر در صفر شدن خلافی مواجه باشیم. این دیرکرد معمولا چند روزه است، اما اگر شاهد تاخیر طولانی مدت باشیم، احتمالا قطعی سیتسم رخ داده است.

27 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استعلام خلافی موتورسیکلت با ۵ روش آسان»

  1. سلام جهت ثبت شماره همراه به پلیس به علاوده مراجعه شد می فرمایندبامانیست خواهشمنداست ماراراهنمایی کنیدازچه طریقی شماره راثبت کنیم تاپیامهای خلافی برای ما ارسال شودشادوسلامت بپاشید

  2. از ۵ روش بالا
    ۱ اس ام اس که جواب استعلام خلافی رو نمی ده
    ۲ تلفن۸۸۲۸۸۸۸۸ هم رو منشی تلفنی هست و فقط پاس کاری می کنه
    ۳ ترم افزار هم باید بسته بخریم و پول تلکه کرد نه
    ناچارا باید بریم پلیس بعلاوه +۱۰

  3. سلام من ۸تا متور داشتم که سه تاش دزدیدن ۵تا پلیس گرفت تو پار کینگ ۷سال هست که سراغ شون نرفتم می خواستم ببینم می تونم پیداشون کنم چه توری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا