آموزش ترمز گرفتن با موتور

(Last Updated On: ژوئن 4, 2023)

ترمز گیری موتورسیکلت به روشی صحیح

زمانی که در یک موقعیت اضطراری قرار می گیرید و لازم است اقدام به ترمز گیری موتور سیکلت نمایید، باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که دانستن روش درست ترمزگیری می تواند شما را از هر نوع خطری ایمن نماید.

بدون این که ترمز را در پیچ نگه دارید دقیقا شبیه به این است که با یک کپسول خالی درون آتش شوید. اگر کپسول ضد حریق شما پر باشد می توانید بگویید یک شانس برای خاموش نمودن آتش دارید.

اما اگر کپسول شما خالی باشید باید امیدوار باشید که آتش به خودی خود خاموش شود.

آموزش ترمز گرفتن با موتور

رانندگی ایمن موتور سیکلت

شما در این مقاله با نحوه آموزش صحیحی رانندگی با موتور سیکلت اشنا خواهید شد. موتور سواران را در این مطلب به چالش می کشانیم” آیا می توانید در هر لحظه اقدام به ترمز گیری موتور سیکلت نمایید؟” ما در این مطلب به شما توضیح خواهیم داد، که تا چه حد توانایی ترمز کردن راننده موتور سیکلت می تواند در حفظ تعادل موتور تاثیر گذار باشد.

عملیات ترمز کردن با وارد کردن فشار به پدال ترمز یا دسته آغاز می شود. زمانی که چراغ ترمز موتور سیکلت شما روشن می شود می توانید با وارد کردن فشار به پدال ترمز، به راحتی وزن موتور را بر روی لاستیک جلو و فنر منتقل نمایید.

فراموش نکنید که اولین فشار برای ترمز گیری موتور سیکلت نباید ناگهانی باشد بلکه باید سریع باشد.

باید خاطر نشان کنیم که ترمز گیری موتور سیکلت به صورت ناگهانی با ترمز گیری سریع متفاوت است. زمانی که تمام کنترل موتور سیکلت در دستان شماست، به گونه ای که موتور به سمت چپ یا راست متمایل نشود. و جاده هم بدون هیچ ناهمواری باشد، جاده حالت گرم و خشک داشته باشد، همه ی این موارد می تواند باعث ایجاد فشار بیشتر به پدال ترمز شود.

به این طریق سرعت موتور سیکلت به طور ناگهانی کاهش می یابد. اما همیشه شرایط با راننده موتور سیکلت همراه نیست. ممکن است در مسیری قرار بگیرد که دارای سنگ ریزه های بسیاری باشد. یا این که نمناک باشد.

در این حالت باید فقط کمی پدال ترمز را جهت ترمز گیری موتور سیکلت فشار دهید، تا چراغ ترمز شما روشن شود.

لاستیک های نمناک و سرد همیشه قادر هستند تا ۴ درصد از نیروی ترمز را مورد استفاده قرار دهند. از این رو نمی توان به صورت ناگهانی تا اندازه ۱۰ درصد به دسته فشار وارد نمود. باید فشار به آرامی صورت گیرد.

شاید در این حالت به خودتان بگویی” مقصر فقط وجود سنگ ریزه ها در مسیر هستند” اما در اصل مقصر ما هستیم. این ما موتور سواران هستیم که به درستی و مرحله به مرحله ترمز گیری موتور سیکلت را انجام نداده ایم.

ترمز گیری موتور سیکلت نزدیک پیچ

این مسئله را همیشه به خاطر داشته باشید که رانندگی موتور سیکلت با سرعت بالا در خیابان و پیست، باعث نمی شود پیچ مقابل شما، مسیرش را بر حسب سرعت شما تغییر دهد. این شما هستید که باید سرعتتان را در حین نزدیک شدن به پیچ تغییر دهید.

در این حالت متوجه این مسئله می شوید که هرچه سرعت بیشتر باشد ترمز شدید تر خواهد بود. حال باید چه کنید؟ هرگز به این مسئله فکر نکنید که با رها کردن گاز سرعت موتور سیکلت شما کم می شود.

خیر چنین حرکتی ممکن نیست. باید گاز را رها کنید و اقدام به ترمز گیری موتور سیکلت نمایید. تنها با این روش است که می توانید سرعت موتور سیکلت را کاهش دهید.

زمانی که شما در پیست موتور سواری به آرامی در حال رانندگی هستید، ترمز ناگهانی هیچ مانعی نخواهد داشت. هرگز در خیابان به دلیل کم بودن سرعت خود در حین رانندگی در پیچ، جریمه نخواهید شد.

بار دیگر برای شما تکرار می کنیم، سرعت زیاد و نزدیک شدن به پیچ می تواند منجر شما را از مسیر منحرف نموده و سانحه به بار آورد.

همه ی تصادف هایی که با موتور سیکلت رخ می دهد، لزوما به دلیل داشتن سرعت بالا و ترمز گیری موتور سیکلت نیست. در برخی موارد این تصادف ها می توانند به علت کنترل نداشتن بر روی موتور سیکلت با سرعت بالا باشد.

 

گرفتن ترمز شدید و معنای آن

زمانی که شما اقدام به گرفتن ترمز شدید می کنید، این مسئله به معنای فشار آوردن بر پدال ترمز نیست. شما می توانید با گرفتن ترمز شدید، زمان بیشتری داشته باشید تا در حین عبور از پیج حرکت موتور سیکلت به چپ و راست را کنترل نمایید.

ما در مقاله ی دوم از شما خواسته ایم تا این روش را در پارکینگ خانه خود امتحان نمایید و ترمز گیری موتور سیکلت را با سرعت شدید مورد آزمایش قرار دهید. کافیست موتور سیکلت را در وازیه ای ثابت به چپ و راست متمایل نمایید.

به آرامی سرعت موتورسیکلت خود را کاهش یا افزایش دهید. در این حین متوجه خواهید شد که چگونه سرعت موتور سیکلت در شعاع چرخشی آن تاثیر گذار خواهد بود.

گرفتن ترمز شدید

با انجام این آزمایش به راحتی متوجه میشوید که افزایش سرعت موتور باعث می شود چرخش در یک زاویه و سطح یکسانی کاهش یابد.

یکی از تکنیک هایی که اشاره به ترمز گیری موتور سیکلت توسط ترمز جلو دارد، تکنیک BLI است. این تکنیک بدون هیچ وقفه ای بر روی فنر های جلویی تاثیر می گذارد.

معمولا استفاده از ترمز جلو ناگهانی است. اما ترمز گیری موتور سیکلت با استفاده از ترمز عقب معمولا به صورت مرحله به مرحله و تدریجی صورت می گیرد. از این رو بهتر می تواند سرعت را کنترل نماید.

تکنیک شماره یک BLI

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید، زمانی که به پیچ نزدیک می شوید اقدام به ترمز گیری موتور سیکلت نمایید، تا حدی که فقط منجر به روشن شدن چراغ ترمز شود.

زمانی که شما بدون نگه داشتن ترمز وارد مسیر پیچی می شوید، دقیقا شبیه به کسی هستید که بدون در دست داشتن کپسول اطفا حریق، وارد آتش شوید.

شما زمانی می توانید به خاموش شدن آتش امیدوار باشید که از پیش کپسول پری به همراه داشته باشید. ولی وقتی بدون کپسول پر وارد آتش شوید تنها امیدی که دارید در این مسئله است که آتش به خودی خود خاموش شود.

معمولا موتور سواران حرفه ای به این مسئله واقف هستند، که پیش از رسیدن به پیج باید یک ترمز خفیفی داشته باشند. این حرکت باعث می شود لنت ترمز با دیسک ترمز درگیر شود. از این رو گرفتن ترمز های شدید آسانتر می شود.

از طرف دیگر برخی موتور سواران هستند که پیش از نزدیک شدن به پیج ترمز نمی گیرند. از این رو مجبور می شوند در مواقع اضطراری اقدام به گرفتن ترمز های ناگهانی نمایند.

در ترمز گیری موتور سیکلت باید به این مسئله دقت داشته باشید، که هر لاستیکی به حد مشخصی فشار را تحمل خواهد کرد. از این رو وقتی شما پیش از نزدیک شدن به پیچ اقدام به ترمز گیری می کنید، باعث می شود وزن موتور بر روی لاستیک جلو بیفتد. این حرکت منجر به تماس لاستیک با جاده می گردد.

با این حرکت باعث می شوید لاستیک دچار چسبندگی شود و به راحتی با سطح زمین تماس برقرار نماید.

در این حالت اگر تصمیم دارید فشار ترمز را کاهش دهید. باید از این روش استفاده نمایید. شما می توانید در حرکت اول با گرفتن ترمز خفیف، بین لاستیک و سطح تماس برقرار نمایید.

پس از آن در پیچ با اطمینان بیشتر به موتور زاویه دهید. باز هم باید در آن حین فشار ترمز را کم کنید. این حرکت شما باعث می شود سطح تماس لاستیک با زمین بهتر شده و چسبندگی بیشتری ایجاد نماید.

خاموش شدن چراغ ترمز

زمانی که شما به پیچ نزدیک می شوید ولی چراغ ترمز شما خاموش است، این بدان معنی می باشد که شما هیچ گونه کنترلی بر روی موتور سیکلت ندارید.

البته این مسئله مربوط به سرعت بالا در حین رانندگی است وگرنه زمانی که سرعت رانندگی شما کم باشد نیازی به رعایت این نکات نیست.

این مسئله را همیشه به خاطر داشته باشید که وقتی ترمز گیری موتور سیکلت به صورت آنی رها شود، باعث جدا شدن لاستیک از سطح جاده شده و این عمل باعث می شود لاستیک جلوی موتور به سمت بالا کشیده شود.

اگر عادت کرده اید در روش ترمز گیری موتور سیکلت به صورت مرحله به مرحله پیش بروید، بهتر است در حین رها کردن ترمز نیز از همین روش بهره مند شوید.

حتما به کرات شاهد این مسئله بوده اید که وقتی در پیچ بیش از حد ترمز بگیرید، دقیقا برعکس عمل کرده و اجازه نمی دهد موتور شما به راحتی بپیچد.

این عمل باعث می شود لاستیک جلویی شما در اثر ترمز بر روی زمین بخوابد و اجازه ندهد که موتور شما به راحتی بپیچد. از این رو باید پیش از نزدیک شدن به پیچ ترمز نمایید. زیرا بعد از ان ترمز شدید نمی تواند رکورد خوبی را برای شما ثبت نماید.

تمایل به پایین جلوی موتور در حین ترمز گیری موتور سیکلت

همیشه این مسئله را در خاطر داشته باشید زمان نزدیک شدن به پیچ قسمت جلوی موتور باید به سمت پایین باشد. در این حالت به راحتی می توانید در صورت نیاز مجددا در پیچ ترمز بیشتری بگیرید.

حتما به خاطر داشته  باشید که چراغ ترمز موتور سیکلت شما باید روشن بماند تا بدانید در حین پیچیدن کنترل موتور را در دست دارید.

اگر به سرعت علاقه مند هستید و ترجیح می دهید با موتور سریع برانید، به یاد داشته باشید زمانی که احساس کردید باید سرعت موتور کم شود با رها کردن گاز ترمز بگیرید.

این ترمز باید به حدی باشد که چراغ ترمز شما را روشن کند. حتما این مسئله را به خاطر بسپارید. حتی اگر حس کردید نیازی به گرفتن ترمز در زمان نزدیک شدن به پیچ ندارید.

با رعایت این نکته همیشه برای نزدیک شدن به پیچ سرعت خود را کم می کنید و به عادت تبدیل می شود. علاوه بر آن ترمز گیری موتور سیکلت خطرات کمتری را برای شما خواهد داشت.

 

تکنیک شماره دو BLI

نحوه ترمز گیری در وسط پیچ:

حتما با خودتان فکر میکنید چگونه چنین حرکتی ممکن است؟ در حالی که اگر در وسط پیچ ترمز بگیریم موتور از زمین بلند خواهد شد. اما این تفکر اشتباه است.

زیرا زمانی ترمز گیری موتور سیکلت منجر به بلند شدن آن از زمین می شود، که شما ترمز عقب موتور را با شدت و به صورت ناگهانی بگیرید.

اما اگر این عمل به آرامی و آهستگی صورت پذیرد، شما شاهد خواهید بود که جلوی موتور بالا آمده و سرعت موتور تان کم می شود. پس از آن به راحتی قادر خواهید بود تا پیچ را رد کنید.

شرایط اضطراری و آمادگی های لازم برای مواجه با آن

وقتی به ترمزگیری موتورسیکلت مرحله به مرحله عادت کردید، آن وقت قادر خواهید بود در زمان های اضطراری نیز با تسلط بیشتری بر روی موتور ترمز نمایید.

با این کار هم از موتور سواری لذت خواهید برد و هم جان خودتان را از خطر حفظ می کنید.

اگر ترمز گیری ارام و مرحله به مرحله باشد به شما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری بر روی موتور داشته باشید. باید با کلماتی چون ضربه زدن، کوبیدن بر روی ترمز، گرفتن ترمز و…. خداحافظی کنید.

زیرا همه ی این حرکت ها باعث ایجاد خطر می شود. و شما کنترل موتور را در پیچ از دست خواهید داد.

معمولا در ورزش موتور سواری تکنولوژی و کیفیت موتور ها روز به روز بیشتر می شود اما متاسفانه نحوه رانندگی و ترمز گیری موتور سیکلت سواران هرگز پیشرفتی نداشته است.

ما در این مقاله با بیان تکنیک BLI، قصد داریم تا موتور سواران را با برخی نکات مهم در موتور سواری آشنا کنیم. تا علاوه بر لذت بیشتر از این ورزش خطرات آن را نیز کاهش دهیم.

به این طریق یک موتور سوار هم می تواند لذت موتور سواری و سرعت را بچشد و هم می تواند در امنیت به سر برد.

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش ترمز گرفتن با موتور»

  1. سلام من ۲۴تیر قبول شدم و الان ۲۱مهر هست ولی هنوز گواهی نامه ام نیومده

    میشه راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا