آموزش آیین نامه رانندگی【جلسه پنجم】

(Last Updated On: می 31, 2023)

[highlight background=”” color=””]آموزش آیین نامه رانندگی جلسه پنجم[/highlight]

 

مفاهیمی که در این جلسه با آنها آشنا خواهید شد:

الف) همه چیز درباره پارک دوبل

ب) نحوه صحیح پارک کردن در سربالایی و سراشیبی

ج) تکنیک دو ثانیه در رانندگی

د) تکنیک طول اتومبیل در رانندگی

ه) رانندگی در شب

و) اساسی ترین عضو در هنگام رانندگی

آموزش آیین نامه رانندگی جلسه پنجم

رایج ترین نوع پارک در بین رانندگان: پارک دوبل

برای انجام یچ پارک دوبل عالی روش های مختلفی بیان می شود. اما بهترین و اصولی ترین روش آن به این صورت است که شما ابتدا در فاصله ۵۰ سانتی متری ماشینی که قصد پارک دوبا در پشت سر آن را دارد، قرار می گیرید و سپس مرحله به مرحله مواد زیر را انجام می دهید:

✅ راهنمای سمت راست خودرو خود را روشن می نمایید.

✅ با حرکت به عقب همزمان فرمان را به سمت راست می چرخانید.

✅ پس از یک توقف دوباره همزمان با حرکت فرمان را به سمت چپ می چرخانید

✅ بعد از تمام شدن کار فرمان را به حالت مستقیم قرار می دهید.

✅ در انتها نیز فاصله ۱ متری از ماشین عقب و ۴۵/۱ متری از جدول را رعایت می نمایید.

تکنیک درست پارک در سربالایی

اگر در سربالایی قرار دارید که دارای جدول کناری است، باید پس از اتمام پارک، فرمان را در جهت چرخیده به چپ قرار دهید.

اگر در سربالایی مورد نظر جدول وجود نداشت، فرمان را در جهت چرخیده به راست قرار دهید.

تکنیک درست پارک در سراشیبی:

در صورت وجود جدول، بعد از پارک فرمان را در حالت چرخیده به راست قرار دهید.

در صورت عدم وجود جدول در سراشیبی برای پارک خودرو مکان مناسبی نیست و با خطراتی همراه است. حتی المقدور پارک نکنید.

شایع ترین تصادف جاده ای در ایران تصادفات از جلو و عقب خودرو است و دلیل اصلی این مورد عدم رعایت فاصله مناسب با ماشین جلویی در هنگام رانندگی است.

برای رعایت فاصله مناسب از ماشین جلویی در هنگام رانندگی باید:

✅ از روش طول اتومبیل استفاده نماییم. به اینصورت که در جاده هایی خشک و غیر لغزنده بایستی به ازای هر ۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعتی که دارید به اندازه یک طول اتومبیل خود از خودرو جلویی فاصله داشته باشید.

✅ از روش دو ثانیه استفاده نمایید. در این تکنیک باید همیشه دو ثانیه فاصله زمانی را با خودرو روبرو حفظ نمایید. برای سنجش آن هم کافی است پس از عبور خودرو روبرو از یک شی ثابت، زمان رسیدن خود به آن را بشمارید. حداقل باید ۲ ثانیه این فاصله طول بکشد.

روش جلوگیری از تصادفات پشت سر:

از سالم بودن چراغ ترمز خودرو مطمئن شوید.

حتما قبل از حرکت آینه های بغل را تمیز نمایید تا دیدتان کامل باشد.

هنگام تغییر مسیر علاوه بر راهنما از علامت تغییر دست نیز استفاده نمایید.

توقف ناگهانی با ترمزهای ناگهانی یکی از عوامل اصلی این تصادفات هستند از آنها اجتناب کنید.

اگر خودرویی در حال سبقت گرفتن و نزدیک شدن به شماست، حتما به او اجازه سبقت دهید.

سرعتتان را با وضعیت ترافیک خیابان هماهنگ نمایید.

مسافت توقف چیست؟

مسافتی که پس از توقف خودرو روبرو طی می کنیم تا خودرو خودمان به طور کامل بایستد، مسافت توقف نامیده می شود.

موارد مهم در مسافت توقف:

سرعت عکس العمل راننده پس از دیدن خودرو روبرو

زمان عکس العمل راننده تا توقف کامل خودرو وی

شرایط فیزیکی خیابان، لاستیک ها و البته آسفالت خیابان

طول خودرو و وزن آن

کیفیت کار ترمزهای خودرو

مهم ترین عضو راننده در هنگام رانندگی چشم اوست.

دلایل خطرناک بودن سرعت زیاد در هنگام رانندگی:

احتمال برخوردها شدید تر بوده و صدمات و خسارات بیشتر خواهد بود.

احتمال برخورد های سنگین باعث افزایش احتمال فوت اشخاص می شود.

فرصت کمتری برای کنترل خودرو  و عکس العمل خود خواهید داشت.

ترمز کردن و یا کنترل خودرو به سختی انجام می شود.

خودرو ها و عابرین پیاده دیگر فرصت اندکی برای واکنش، پس از دیدن شما خواهند داشت.

اثرات مصرف مواد مخدر توسط راننده:

در هنگام رانندگی استفاده از مواد مخدر خطرناک بوده و باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب در راننده و حرکات عجیب از او خواهد شد.

دلیل داشتن فاصله بیشتر از موتور سوار و دوچرخه سوار:

آنها وسایل نقلیه نا امن بوده و ایمنی کمتری در خیابان ها نسبت به خودرو ها دارا می باشند.

دلایل راحت تر بودن رانندگی در طول روز:

میدان دید طبیعی بیشتری در اختیار راننده وجود دارد.

آینه های جانبی قابل استفاده هستند.

فاصله خودرو با دیگر وسایل قابل رویت و تنظیم است.

خودرو ها و عابرین پیاده و موانع دیگر قابل رویت هستند.

دلایل خطرناک بودن رانندگی در طول شب:

میدان دید راننده محدود است.

نیاز به خیره شدن به خیابان وجود دارد.

وسایل نقلیه دیگر و سرعت آنها قابل تشخیص و رویت نیست.

موانع طبیعی و غیر طبیعی وعابرین نیز قابل رویت نیستند.

نحوه ورود و خروج به آزاد راه ها:

معمولا امکان ورود و خروج به آزاد راه ها با استفاده از تقاطع های غیر همسطح صورت می پذیرد.

خطرات ورود به آزاد راه با سرعت کم:

با توجه به داشتن حداقل سرعت مجاز ۷۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد راه ها، ورود به آنها با سرعت کمتر از این خطرناک بوده و قبل از رسیدن به آزاد راه، باید سرعت خودرو را به این عدد برسانیم و سپس وارد آزاد راه شویم.

خطرات خروج از آزاد راه با سرعت زیاد:

با توجه به نکته بالا با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت امکان خروج از آزاد راه و ورود به یک خیابان معمولی را نداریم. قبل از خروج کامل سرعت خود را کاهش داده و سپس خارج می شویم.

تابلو ها در آزاد راه ها و بزرگ راه ها به چه رنگ هایی دیده می شوند:

تابلوهای راهنمایی ورانندگی در آزاد راه ها به رنگ آبی و در بزرگ راه ها به رنگ سبز نمایش داده می شوند.

مطالب مرتبط :

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش آیین نامه رانندگی【جلسه پنجم】»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا