قوانین راهنما زدن در رانندگی

(Last Updated On: آوریل 20, 2024)

استفاده از راهنما در هنگام رانندگی برای مطلع کردن دیگر رانندگانی که در مسیر در حال حرکت هستند است، از راهنما در زمان هایی که قصد تغییر مسیر یا پارک کردن در مسیرهای دیگر را دارید استفاده میشود.

در آزمون های رانندگی هم از این مورد بسیار سوال مطرح میشود به همین دلیل بسیار ضروری است که نمونه سوالات مرتبط با آن را مطالعه نمایید.

وقتی رانندگان از قوانین راهنما زدن اطلاع داشته باشند و با استفاده از آن خودرو های دیگر را مطلع نمایند تصادفات رانندگی تا حد زیاد کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارتی دیگر میتوان راهنما را زبان خودرو فرض کرد با استفاده از آن میتوان به خودروهای دیگری که در مسیر هستند اطلاع داد.

همانطور که گفته شد این کار قوانین خود را دارد، به عنوان مثال در جاده های درون شهری لازم است که در فاصله صد متری تقاطع ها یا زمانی که قصد گردش و تغییر مسیر را دارید راهنما بزنید. یا در جاده های برون شهری و بزرگراه ها باید از فاصله ۵۰۰ متر مانده به چراغ ها و یا تغییر مسیر، راهنمای خودرو را روشن کنید.

 

به عنوان مثال یکی از نمونه سوالات آیین نامه اصلی راهنما زدن که بسیار تکرار میشود، این سوال است.

در بزرگراه ها از چه فاصله ای باید راهنما زد؟ پاسخ: ۱۰۰ متری.

نکات راهنما زدن در امتحان عملی

راهنما زدن در فواصل معین میتواند خودرو پشت سری را از حرکات شما مطلع نماید. مثلا وقتی میخواهید به سمت راست گردش داشته باشید باید راهنما را به سمت بالا بزنید و زمانی که قصد دارید به سمت چپ گردش داشته باشید راهنما را پایین بیارید تا راهنمای چپ فعال شود.

برای دنده عقیب همیشه باید از راهنمای راست استفاده کنید.

برای پارک کردن به شکل عمودی، افقی یا مورب و همچنین خارج شدن از میدان و یا سبقت گرقتن لازم است که راهنما ی راست را بزنید.

از راهنمای چپ باید در مواقعی مه قصد گردش به چپ، ورود به دوربرگردان و یا میدان را دارید استفاده نمایید.

نکته: حتما پیش از گردش یا تغییر مسیر از فاصله ۱۰۰ متری راهنما بزنید، چون زمانی که در آخرین لحظه راهنما میزنید راننده پشت سر نمیتواند از تصمیم شما آگاه شود و به موقع تصمیم گیری کند.

حتما پس از اینکه از راهنما استفاده کردید آن را خاموش کنید تا راننده های دیگر را دچار گمراهی نکنید، راهنما را تنها تا زمانی که گردش نکرده اید روشن بگذارید.
در صورتی که در امتحان عملی زدن راهنما را فراموش کنید حتما افسر شما را مردود خواهد کرد. خواندن قوانین و سوالات رانندگی را برای قبولی از آزمون آیین نامه رانندگی به شما پیشنهاد میکنیم.

 

راهنما زدن در رانندگی

حتما شما هم در مورد راهنما زدن بسیار شنیده اید. آیا می دانید راهنما زدن اصلا برای چیست؟ برای این است که رانندگانی که در مسیر شما حرکت می کنند، از وجود و حرکت بعدی شما آگاهی پیدا کنند. راهنما در خودرو ها سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارند.

زمانی که قصد تغییر دادن مسیر خود را دارید یا می خواهید پارک کنید باید از راهنما استفاده کنید. البته راهنما زدن به این آسانی نیست و قوانین مخصوص به خود را دارند. اگر شما به عنوان یک شهروند قوانین راهنما زدن را فرا بگیرید و آن را رعایت کنید، از بسیاری از تصادفات جلوگیری می کنید.

همین طور اگر فرد دیگری این قوانین را رعایت کند، به مرور تصادفات به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. راهنما در واقع زبان خودرو است. یعنی خودرو با راهنما زدن به دیگر خودروهایی که در مسیر هستند، حرکات خود را اطلاع می دهد.

راهنما زدن از مهم ترین بخش های آزمون آیین نامه رانندگی نیز است که برای بسیاری از افراد چالش برانگیز است. در صورتی که قوانین راهنما زدن را به خوبی یاد بگیرید، هم راننده ماهری می شوید، هم در آزمون آیین نامه رانندگی قبول می شوید.

 

نکات راهنما زدن در امتحان عملی

زمانی که شما در فاصله معینی با خودروی پشت سری خود قرار دارید، با راهنما زدن می توانید تو را مطلع کنید که حرکت بعدی شما چیست. او هم با اطلاع از حرکت بعدی شما، بهترین حرکت را انجام خواهد داد.

  • اگر قصد گردش به راست را دارید، باید راهنما را به سمت بالا بزنید تا راهنمای راست فعال شود.
  • اگر قصد گردش به چپ را دارید، باید راهنما را به سمت پایین بزنید تا راهنمای چپ فعال شود.
  • برای گرفتن دنده عقب همیشه باید از راهنمای راست استفاده کنید. یعنی راهنما را بالا بزنید.
  • از راهنمای راست برای پارک کردن های مورب، عمودی و افقی نیز استفاده می شود.
  • زمانی که قصد دارید از میدان خارج شوید و یا قصد دارید سبقت بگیرید، باید از راهنمای راست استفاده کنید.
  • اما زمانی که قصد گردش در میدان را دارید یا می خواهید به دوربرگردان وارد شوید، باید از راهنمای چپ استفاده کنید. یعنی راهنما را به سمت پایین بزنید.
  • برای گردش به چپ نیز باید از راهنمای چپ کمک بگیرید.
  • نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که در هر مکان و با هر شرایطی که قصد دارید راهنمای بزنید، ۱۰۰ متر قبل از رسیدن به مقصد این کار را انجام دهید. آیا می دانید علت چیست؟
  • علت این کار این است که راننده بداند حرکت بعدی شما چیست و بتواند درست تصمیم گیری کند. اگر در لحظه آخری راهنما بزنید، ممکن است راننده پشت سری شما متوجه نشود و نتواند به موقع تصمیم گیری کند. در نتیجه مشکلاتی از جمله تصادف ایجاد شود.
  • توجه داشته باشید که راهنما را پس از استفاده باید خاموش کنید. در غیر این صورت راننده های دیگر را دچار گمراهی و سردرگمی می کنید. در واقع راهنما باید تا زمانی که گردش نکرده اید، روشن بماند. به محض اینکه گردش تمام شد، راهنما را خاموش کنید.

 

قوانین راهنما زدن در آزمون آیین نامه و امتحان عملی

در آزمون آیین نامه، از بخش قوانین راهنما زدن حتما سوال طرح می شود. در صورتی که نتوانید سوالات این بخش را پاسخ دهید، امتحان قبول نشدن شما زیاد است. همچنین در آزمون عملی اگر این قوانین را به یاد نداشته باشید و پیاده سازی نکنید، افسر شما را مردود می کند.

بنابراین بهترین راه این است که با این قوانین به صورت جامع آشنا شوید و نمونه سوالات آن را تکرار و تمرین کنید تا هم در آزمون آیین نامه و هم در آزمون عملی قبول شوید و بتوانید گواهینامه خود را دریافت کنید.

 

قوانین راهنما زدن در جاده های درون شهری و برون شهری

قوانین استفاده از راهنما در جاده های درون شهری و برون شهری متفاوت است. در جاده های درون شهری برای گردش به چپ و یا گردش به راست، باید از صد متر مانده به تغییر مسیر، راهنما را طبق قوانین فعال کنید.

در بزرگراه ها و جاده های برون شهری این ۱۰۰ متر برای حداقل فاصله تا تغییر مسیر است. اما به طور کلی در بزرگراه ها بایستی از ۲۰۰ متر مانده به تغییر مسیر خود چراغ راهنمای خودرو را فعال کنید. برای گردش به چپ در بزرگراه ها باید ۵۰۰ متر مانده به مقصد، راهنما را بزنید و فعال کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «قوانین راهنما زدن در رانندگی»

  1. سلام یه سوال رو به سه صورت گفتن که نمی‌دونم جوابشون چیه. اینکه در بزرگراه هاازچه فاصله ای راهنمامیزنیم ولی نگفته برای چه عملی فقط گفته ازچه فاصله ای، بعد گفته که حداقل در بزرگراه هاازچه فاصله ای راهنمامیزنیم ،بعدگفته برای گردش به چپ در بزرگراه هاازچه فاصله ای راهنمامیزنیم جوابشون چیه خدایی گیج شدم

  2. سلام . یه سوال دارم .
    اگه قصد داریم وارد میدان شویم و قبل از گردش دور میدان بخواهیم از آن خارج شویم ، آیا نیاز هست که ابتدا راهنمای چپ بزنیم و زمان خروج از میدان راهنمای راست بزنیم ؟

    1. با سلام
      بهتره بگم سوال شما اینه که به خیابون سمت راست می خواید وارد بشید
      در این صورت ورود به میدان محصوب نیست و باید راهنمای راست رو بزنید و از کنار میدان رد بشید و وارد خیابون سمت راست بشید
      و مسیرتون رو ادامه بدید ولی باید در سمت راست میدون حرکت کنید و نچسبید به میدون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا