نکات تکنیکی پارک دوبل【نکات مهم برای پارک دوبل صحیح】

(Last Updated On: می 27, 2023)

نکاتی درباره پارک دوبل

پارک دوبل یکی از مهارت هایی است که باید هر راننده بلد باشد و به دلیل انکه زاویه ی چرخش فرمان با مسیر حرکت خودرو در زمانیکه خودرو میخواهد به سمت عقب حرکت کند متفاوت میباشد ، ممکن است رانندگان را دچار سردرگمی کند و انها برای یادگیری این تکنیک به مشکل برخورند.

از مسائل مهم که در آموزش پارک دوبل به شما یادآوری میشود اینست که معیار اندازه گیری پارک دوبل برای حفظ فاصله خودرو با جداول باید توسط راننده مهم در نظر گرفته شود و به صورت استاندارد رعایت شود. چراکه از مهمترین پارامترها در پارک دوبل اینست که راننده بداند باید به چه میزان فرمان خودرو را بچرخاند و در حققیت فرمان را بشکند تا به خوبی پارک دوبل انجام شود.

نکات تکنیکی پارک دوبل

آموزش آسان پارک دوبل

برای پاک دوبل ماشین توصیه میشود از پنجره کوچک و مثلثی عقب خودرو استفاده کنید. برای اینکار لازم است شما از خودروی کناری به میزان نیم متر فاصله گرفته و پس از انکه انتهای اتومبیل کناری ، از شیشه ی کوچک مثلثی پیدا گشت باید فرمان ماشین را به جهت عقربه های ساعت تا زمانیکه انتهای خودرو کناری به پایان برسد بچرخانید. سپس باید فرمان اتومبیل تان را به سمت چپ بچرخانید.

لازم است برای پارک دوبل دقت کنید که خودرو باید به میزان یک متر از خودروی جلویی ، یک متر از خودروی عقبی و نیم متر از جدول فاصله داشته باشد که بهتر است این کار را در یک حرکت انجام دهید واگرنه در امتحان رانندگی امتیاز منفی برایتان لحاظ میشود.

بهتر است برای انکه تسلط بیشتری بر دنده ها داشته باشید ، زمانیکه خودرو متوقف شده است ترمز دستی را کشیده ، کلاج را تا به انتها بگیرید و سپس دنده ها را عوض نمایید. از این راهکار در هنگامی که امتحان عملی دارید استفاده کنید،  چراکه برای سفتی یا نرمی دنده های خودرو به شما کمک میکند.

تنظیم صندلی خودرو

یکی از نکاتی که لازم است در هنگام امتحان عملی به آن توجه کنید اینست که صندلی خود را تنظیم کنید. برای اینکار از ضامن صندلی که در سمت چپ قرار دارد استفاده کنید. اگر در آن سمت قرار نداشت میتوانید از سرهنگ سوال کنید و توضیح دهید با ماشینی تمرین کرده اید که ضامن صندلی آن در سمت چپ قرار داشته است؛ چراکه در برخی از اتومبیل ها ضامن صندلی در زیر صندلی قرار گرفته و یا حتی ممکن است دستگیره اش جدا شده باشد، پس بهتر است سوال کنید.

راهنما زدن برای پارک دوبل بهتر

راهنما زدن یکی از مواردی است که هرگز نباید فراموش کنید. به عنوان مثال برای دور دو فرمانه لازم است ۳ بار اینکار را انجام دهید که یکبار آن قبل از توقف در کنار خیابان است که باید از راهنمای سمت راست استفاده میکنید. یکبار در هنگامی که میخواهیم دور بزنیم از راهنمای سمت چپ استفاده میکنیم و بار سوم از راهنمای سمت راست به منظور دنده عقب رفتن کمک میگیریم.

راهنما زدن برای پارک دوبل

همچنین بسیار مهم است که در هنگام خروج از پارک ، راهنما زدن را فراموش نکنید. در این هنگام زمانیکه نیم متر خارج شده و وارد عرض خیابان شدید ، کمی مکث نموده و پس از آن که از عدم عبور وسیله ی نقلیه مطمئن شدید ( چراکه در اینصورت حق تقدم با آنهاست)  از پارک کاملا خارج شوید و وارد محور اصلی حرکت خود شوید.

اگر بعد از پارک دوبل متوجه شدید خودروی شما در زاویه ساعت ۱۲ قرار نگرفته است ، در این شرایط بهتر است با کمک آینه بغل سمت چپ به مقایسه ی راسته ی اتومبیل و کف خیابان پرداخته و در صورت کج بودن خودرو ، دنده عقب حرکت کنید تا در جهت عقربه های ساعت ۱۲ قرار گیرد.

نکات تکنیکی مهم برای تغییر دنده در هنگام پارک دوبل

از جمله نکات مهم که یک راننده باید به آن توجه داشته باشد تغییر دنده در حالات مختلف است. با کمک این مساله شما میتوانید به حرکت یکنواخت و کنترل شتاب خودروی خود توجه کنید و به این وسیله میتوانید در زمان هایی که نیاز به تغییر سرعت ( کاهش یا افزایش ) و کنترل بیشتر آن میباشد بهره وری مناسب تری داشته باشید.

همچنین توصیه میگردد در هنگامی که مشغول امتحان شهری میباشید، زمانیکه تصمیم دارید سرعت خود را برای توقف نمودن و یا پارک کردن کم کنید از دنده ی ۲ به دنده ی ۱ تغییر وضعیت دهید و وقتیکه متوقف  شدید دنده را در وضع خلاص بگذارید.

به علاوه در زمانیکه در جاده ای با سرازیری قرار گرفتید و تصمیم دارید از پارک خارج شوید برای انکه اتومبیل به عقب حرکت نکند باید در یک زمان کلاج  و ترمز را نگهدارید. لازم است در این وضعیت کلاج را کمی بالا آورده تا اتومبیل از حالت خلاصی عبور کند و به سمت عقب حرکت نکند.

فیلم آموزش پارک دوبل به زبان فارسی

 

در چه شرایطی نباید پارک دوبل انجام شود؟

بزرگراه ها

حریم اطراف تقاطع ها

محل های پارک ممنوع

ایستگاه های اتوبوس ، تاکسی و …

جلوی پارکینگ منازل مسکونی و ساختمان های اداری

ورودی خیابان ها و کوچه ها

جلوی تابلوهای راهنمایی و رانندگی

اهمیت آینه در هنگام انجام پارک دوبل

آینه به عنوان یک جز جدایی ناپذیر در رانندگی میباشد که هر راننده باید به آن توجه کند. راننده باید در هنگامی که مشغول انجام پارک دوبل میباشد ، با استفاده از آینه فاصله ی خود را با آسفالت ، جدول و اطراف ماشین کناری حفظ نماید واز این طریق مراقب موانعی که ممکن است در اطراف ماشین وجود داشته باشد باشید. استفاده از آینه را در هنگام پارک دوبل هرگز فراموش نکنید.

نکات مهم و تکنیکی در هنگام پارک دوبل

۱- سعی کنید فاصله ی خود را با ماشین جلویی و یا ماشین عقبی حفظ نمایید تا در هنگام خروج از پارک به مشکل برخورد نکنید.

۲- در هنگام پارک مراقب باشید که قرار است درب اتومبیل باز شود و باید فضایی را برای باز کردن درب خودرو لحاظ کنید.

۳- حتما میدانید که نباید چرخ های اتومبیل را در زمانیکه ماشین در حالت سکون است بچرخانید؛ پس این اصل را فراموش نکنید چراکه در اینصورت اگر بی توجه باشید، به چرخ و فرمان خودرو شما آسیب وارد میشود.

مطالب مرتبط :

 

سوالات متداول :

چطور در پارک دوبل به جدول برخورد نکنیم؟

به طور کلی چند نکته برای عدم برخورد با جدول وجود دارد. اول اینکه در همان ابتدا فاصله نیم متری با جدول را حفظ کنید. این کار را به کمک آینه انجام دهید. دوم اینکه اگر فاصله با جدل خیلی کم بود، فرمان را سریعتر بچرخانید ولی سرعت حرکتتان را خیلی پایین بیاورید.

منظور از حرکت لاک پشتی در هنگام پارک دوبل چیست؟

انجام حرکت لاک پشتی در پارک دوبل به موفقیت شما کمک قابل توجهی می کند. منظور از حرکت لاک پشتی کنترل کامل بر روی کلاج است. شما باید بتوانید به کمک کلاج بصورت سانتی متزی حرکت کنید. اگر شما به کلاج و حرکت لاک پشتی مسلط باشید در ترافیک هم به راحتی رانندگی می کنید.

افسر با کمک پارک دوبل چه مواردی را بررسی می کند؟

مهمترین هدف افسر از گرفتن آزمون پارک دوبل، تسلط شما در استفاده از کلاج است. اما به غیر از آن مواردی دیگری نیز بررسی می شود. از جمله دقت در رعایت فاصله، استفاده همزمان از کلاج و فرمان، تسلط و سرعت عمل و همچنین توانایی شما در استفاده از دنده عقب به کمک این آزمون مشخص می شود.

9 دیدگاه دربارهٔ «نکات تکنیکی پارک دوبل【نکات مهم برای پارک دوبل صحیح】»

  1. سلام خسته نباشید افسر راهنمایی رانندگی دوبل کردن ماشینی رو که در لاین خودی بوده ولی خلاف جهت پارک کرده رو مجاز دانستن در صورتی که مربی به هنرجو گفته دوبل کردن ماشینی رو ک خلاف جهت پارک کرده مجاز نیست این چطوریه ک افسر میگ مجازه من تماس گرفتم پرسیدم گفتن بعضی کارشناس ها مجاز و بعضی غیرمجاز میدونن خب ما از کجا بدونیم اون مجاز میدونه یان یعنی قانون ثابتی نداره؟؟

  2. سلام در هنگام پارک دوبل باید از طرق ایینه ی سمت راست چگونه فاصله ی ام را با جدول یعنی باید تمام سطح جدول و آسفالت ناپدید شود بعدا فرمان را به سمت چپ بچز خانیم ممنون نم جواب را بدهید منتظرم از طریق ایینه ی سمت راست هستش یعنی جدول نا پدید شود

  3. سلام
    برای پارک دوبل میشه کلاژو درگیر کرد؟
    و اینکه برای پارک دوبل در ماشین ۲۰۶ به چه اندازه ای باید کلاج را بالا بیاوریم تا ماشین به عقب حرکت کند؟

  4. سلام
    برای پارک دوبل باید کلاج را درگیر کنیم ?
    و اینکه برای پارک دوبل در ماشین ۲۰۶ باید کلاج به چه اندازه ای بالا بیاید ؟

  5. فهیمه باقرنیایی

    در پارک دوبل اگر فاصله ماشینی که میخواهیم پارک انجام بدیم از جدول فاصله اش کم باشد فرمان اول را یک ونیم دور میچرخانیم یا کامل میچرخانیم

    1. در هنگام دوبل زدن با ماشینی ک فاصله کمی با جدول دارد، باید فرمان آخر را سریعتر و با سرعت حرکت پایین بچرخانیم تا به جدول برخورد نکنیم
      زیرا هم کندی چرخش فرمان و هم شتاب زیاد در حرکت، احتمال برخورد را زیاد میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا