آموزش پارک دوبل با پراید

(Last Updated On: می 30, 2023)

گام به گام آموزش پارک دوبل با پراید

آزمون عملی همان روزیست که پارک دوبل برای شما تعیین کننده خواهد بود. لازم است پارک دوبل با پراید را بلد باشید زیرا ماشینی که با آن آزمون می‌دهید احتمال زیاد پراید است.

اندازه‌های ماشین برای تازه‌کارهای مهم است به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تمرین را با همین ماشین انجام دهید. اما بر خلاف نظر اکثریت هنرجویان که از پارک دوبل می‌ترسند می‌توان گفت که در صورتی که درست آزمون ببینید راحت‌ترین بخش است. به حرف‌های آدم‌های غیرمتخصص گوش ندهید آن‌ها شما را گمراه و مایوس می‌کنند.

پارک دوبل به هیچ عنوان ربطی مهارت‌های ذاتی ندارد و تنها کافیست تمرین و تکرار کنید و اعتماد به نفس داشته باشید و بر اعصاب خود مسلط باشید از همه مهم‌ترین درست آموزش ببینید و به آموزش‌ها عمل کنید.

در ادامه دو دستورالعمل ساده برای پارک ارائه می‌کنیم. دستور اول برای شرایطی است که فاصله بین دو ماشین زیاد است. در این شرایط مسلما پارک کردن برای تازه‌کار ساده‌تر است. دستور دوم مربوط به شرایطی است که فاصله تنگ است.

اولین نکته‌ای که باید بدانید آن است که فاصله دو ماشین علاوه بر اندازه پراید باید ۲ متر نیز اضافه داشته باشد. مینیم فاصله ۱ متر است؛ کمتر از ۱ متر از پارک کردن صرف نظر کنید.

روش صحیح پارک دوبل پراید

آموزش پارک دوبل با پراید

گام اول آموزش پارک دوبل با پراید

فاصله دو ماشین زیاد باشد: فاصله دو ماشین زیاد باشد: برای پارک دوبل باید کنار ماشین جلویی توقف کنید. فاصله شما از ماشین کناری باید ۶۰ سانت باشد.

برای بار اول وسواس به خرج دهید تا فاصله‌ها در ذهنتان جا بیفتد. سوال اول؟ آیا دقیقا موازی و مساوی ماشین جلویی بایستیم؟ خیر شما باید ۳۰ سانت از ماشینی که کنارش ایستادید عقب‌تر باشید. یعنی پشت پراید شما باید ۳۰ سانت از ماشینی که کنارش ایستادید عقب‌تر باشد.

فاصله دو ماشین کم باشد: در این صورت نیز فاصله آینه به آینه شما با ماشین جلویی ۶۰ سانت باید باشد. حواستان باشد کمتر از ۶۰ سانت در حین پارک ممکن است به ماشین جلویی برخورد کنید.

گام دوم آموزش پارک دوبل با پراید

فاصله دو ماشین زیاد باشد: در این مرحله ۲ نکته اساسی وجود دارد که کاملا بر روی کار شما تاثیر خواهد داشت. زاویه فرمان و میزان گاز. قرار است دنده عقب بگیرید. زاویه فرمان را ۴۵ درجه کنید نه بیشتر! آرام گاز دهید که کنترل داشته باشد/

فاصله دو ماشین کم باشد: در فاصله کم زاویه ۴۵ درجه را فراموش کنید. جلو ماشین را نگاه کنید. فرض کنید پیش از چرخاندن فرمان جلوی ماشین روی عدد ۱۲ ساعت ایستاده، فرمان تا کجا بچرخد؟

قرار است فرمان دو ساعت عقب برود و جلوی ماشین شما روی عدد ۱۰ بایستد. کافیست برای دفعات اول همین را تصور کنید. زاویه را اندازه دو ساعت بچرخانید و آرام دنده عقب بگیرید.

گام سوم آموزش پارک دوبل با پراید

فاصله دو ماشین زیاد باشد: با همان ۴۵ درچه تا ۳۰ سانتی جدول بروید. اگر درست تنظیم نکردید و به جدول برخورد کردید دستپاچه نشوید. یه لحظه بگذارید دنده یک با همان فرمان ۳۰ سانت جلو بروید.

فاصله دو ماشین کم باشد: کار اینجا کمی دقت می‌خواهد. گفتیم دنده عقب بگذارید، آرام گاز دهید تا جلوی ماشین شما روی عدد ۱۰ ساعت قرار گیرد. الان همچنان باید دنده عقب بگیرید اما به محض آنکه به جلو ماشین به ساعت ۱۰ رسید وقت آن است که فرمان را کامل برگردانید به سمتی که قرار است پارک کنید تا نزدیک جدول عقب بروید.

پس تفاوت در اینجاست که در ابتدا فرمان را خلاف جهت پارک تا ساعت ۱۰ و دفعه دوم فرمان را در جهت پارک کامل می‌چرخانید.

گام چهارم آموزش پارک دوبل با پراید

تا به اینجا شما ماشین را کامل پارک کردید. اگر همه چیز درست پیش رفته باشد که زیاد لازم نیست ماشین را صاف کنید اما اگر احساس کردید کمی ماشین کج است یا فاصله شما با ماشین پشتی تنظیم نیست می‌توانید دست به کار شوید و ماشین را صاف کنید.

مطالب مرتبط :

سوالات متدوال :

چطور ماشین در پارک دوبل خاموش نشود؟

برای جلوگیری از خاموش شدن ماشین یک اصل کلی وجود دارد. وقتی سرعت شما زیر ۱۰ کیلومتر است باید کلاج را تا آخر نگهدارید و بعد ترمز بگیریم. اگر هم وقتی در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر به شما فرمان پارک دوبل داده شد، ابتدا آرام آرام با گرفتن ترمز، سرعت را به ۱۰ کیلومتر می رسانید، سپس کلاج را ته نگه داشته و ترمز می کنید.

در چه مواردی نباید پارک دوبل زد؟

در موارد زیر پارک دوبل ممنوع است:

  • در بزرگراه ها
  • در حریم تقاطع ها به غیر از دور زدن، پارک دوبل کردن هم ممنوع است. منظور از حریم تقاطع ۱۵ سانتیمتر قبل و بعد از آن است.
  • در مکانهایی که پار کردن ممنوع است. مثلا مقابل پل یا زیر تابلوی توقف ممنوع نمی توان پارک دوبل انجام داد.

چرا همیشه در آزمونها، از هنرجو پارک دوبل می خواهند؟

راننده ای که بتواند پارک دوبل خوبی انجام دهد، می تواند به خوبی از کلاج استفاده کند. این نشان می دهد که وی درانواع شرایط هم می تواند به خوبی رانندگی کند. از جمله سرازیری و سربالایی یا در ترافیکها که مدام باید از کلاج استفاده کنید.

24 دیدگاه دربارهٔ «آموزش پارک دوبل با پراید»

  1. وای من فردا برای اولین دفعه آزمون عملی میدم همه رو خوب بلدم اما از بس که استرس دارم نمی‌دونم چیکار کنم

  2. سلام دوستان من رفتم آزمون عملی رانندگی دادم ولی قبول نشدم خیلی عصابم خورده ازتون می خوام برام دعا کنید که دفعه ی دوم روز سه شنبه قبول بشم 😭😭😭😭

  3. من امروز اموزشم تموم شد
    مشکلم اینه که هنگام پارک دوبل فرمون دومم دیر تموم میشه بااینکه مربی بمن میگه وقتیک خطر ماشینی ک پارکه از ایینه سمت شاگرد دیدم فرمون رو شروع کنم منم همین کارو میکنم اما ماشین به جدول نزدیک میشه و نمیشه پارک بشه،مشکل از چیه😭

      1. وقتی ایست وسط رو انجام دادی ۱,۵ تا دور دور فرمان رو به سمت چپ بچرخون در همون حالت اییت بعد شروع به حرکت کن و فرمون رو سریع بچرخون .تا سر گلگیر سمند راستت به چراغ ماشین پارک شده میرسه باید چرخش فرمونت تموم شده باشه

  4. سلام خسته نباشید
    سوالی که دارم اینه که من زمان امتحان هروقت پارک دوبل میزنم سپر جلو ماشین به عقب ماشینی که میخوام پارک کنم برخورد میکنه ولی موقع تمرین با مربی این اتفاق پیش نمیاد. مشکل برخورد ماشینا چیه؟

    1. وقتی کنار ماشین جلویی وایمیسی سعی کن بیشتر از حالت عادی فاصله ی جانبی ازش داشته باشی … حدود ۳ تا آینه
      ماشین از جدول فاصله داشته باشه بهتر از اینه که به جدول بخوره یا به سپر ماشین جلویی بزنی

    2. خب فاصله تا ماشین باید ۵۰ تا ۶۰ سانت باشه
      دوم اینکه کلاج خیلی یواش بیارید بالا وفرمان وکلاج باید باهم هماهنگی داشته باشن

  5. برای قبولی در امتحان شهر اصلی ترین چیز نداشتن استرس و خونسردی کامل و همچنین با آرامش کامل و بدون عجله اقدامات رو به موقع و درست انجام بدید که مهمترینش شامل (((صادرات))) است . تنظیم صندلی / تنظیم آینه ها / خلاص کردن دنده/ روشن کردن موتور/ امنیت و بستن کمربند/و خواباندن ترمز دستی …..
    زدن راهنما رو حواستون باشه فراموش نکنید و پارک دوبلتون هم خوب باشه .

  6. سلام من فردا صبح امتحان دارم مشکلی که دارم اینه برای پارک دوبل نمیتونم ماشین خودم و با ماشین بغلی فاصله معینی بدم یا زیاد فاصله میگیرم یا خیلی به ماشین نزدیک میشم

  7. سلام،،وقت بخیر…
    فردا امتحان شهر دارم و استرس زیادی دارم..
    نقطه ضعفم خاموش کردن ماشین در دور دو فرمونه….چیکار کنم!!؟

    1. فرمان را تا آخر آخر آخر نپیچانید و کولر هم خاموش باشد .
      گاز بیشتر بدهید و کلاچ را آرام آرام آزاد کنید

  8. من یک شهروند که خیلی درحقتون دعا میکنم

    سلام سایتتون واقعاخوب
    من تمام جزئیات قبولی درامتحان شهرباافسررامیخواهم درضمن توضیح رانندگی در سربلائ ودرسرازیر رااگه میشه توضیح بدید ممنون وسپاسگزار ازلطفتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا